recenze - PROJECT L

12.09.2021

Tetris je bezpochyby nejznámější digitální hra všech dob. Na dokonale jednoduchém principu skládání různých rovinných útvarů je zároveň založen bezpočet deskových her, a Project L je jednou z nich. Také používá tetrisoidní dílky, ovšem v této hře vám nebudou padat jen tak náhodně z nebe. Tady si je budete muset nejprve vysloužit. Jak přesně, se dozvíte v dnešní recenzi.

Project L je již druhou hrou z platformy Boardcubator, kterou na Deskologu recenzujeme. Tou první byla hra Space Race, kterou okoštoval kolega Petr. Cizojazyčné názvy vás možná mystifikují, ale věřte, že autoři pocházejí z Česka, stejně jako třeba rum Božkov. Zatímco tuzemák by měl do pár let zmizet z regálů obchodů, Boardcubator má s Project L o něco ambicióznější plány. Rádi by s ním prorazili do světa. Samozřejmě jim budeme držet pěsti, ale nejdřív zjistíme, jestli prorazí v naší redakci.

Nemůžeme předstírat, že nás krabice nezaujala svým vzezřením. Elegantní černá barva s minimalistickým logem a nápisem, která prostupuje až dovnitř krabice a následně celou hrou. Kontrastem k černé barvě jsou pestrobarevné tetrisové plastové dílky. Z produkční stránky se jedná o velmi kvalitní práci. Konkrétně zpracování plastových dílků a tvrdé, tři vrstvé destičky jsou na topové úrovni. Zatímco na mě osobně působí Project L moc hezky, v redakci se ozývají hlasy a volají dokonce po trofeji za design. Jestli bude hlas lidu vyslyšen, se rozhodne až na konci článku.

Tetrisové útvary jsou rozděleny do čtyř úrovní podle své velikosti. Na začátku partie každý hráč začíná s jedním dílkem první a druhé úrovně. Což není moc, pokud se chcete pustit do nějaké velkolepé stavby. Vaše zásoba dílků se ale během hry rozšíří o všemožné tvary a barvy. Toho dosáhnete splněním úkolů, to jest vyplněním výkrojů na herních destičkách. Už asi tušíte správně. Výkroje zaplňujete plastovými dílky a žádná část nesmí přečuhovat ani chybět. Za každou takto splněnou destičku získáte nějaký nový dílek do vaší zásoby. A vo vo vo tom to celé je. Jak říkáme na Desokologu - alfou a omegou 3 mastnou kyselinou

Co je cílem? Jaká je pointa? Co je smyslem života? Nemáme šajnu, na to si každý musí odpovědět sám. My vám jen dokážeme poradit, která deskovka stojí za rozbalení. Je to Project L?

Teď vážně, pointou je dokončit co nejvíce destiček s vítěznými body. Samozřejmě, že ty lépe obodované jsou náročnější na počet dílků. Nemůžete tedy skočit hned po té nejtěžší destičce, jak žába na lopuch. Musíte pomalu, zlehounka, ale hlavně chytře získávat postupně větší a větší dílky.

Jakou destičku dokončit a jaký tvar dílků získat? To nebudou jediné otázky ve vašem mistrovském strategickém plánu. Záleží i jakou akci zvolíte. Můžete vyměnit dílek za menší či větší velikost, přidat dílek na destičku nebo dokonce přidat po jednom dílku na každou destičku, kterou jste během hry získali. Už se vám začínají zahřívat mozkové závity?

Project L má sice minimalistickou grafiku a "simple" pravidla, ovšem obojí maskuje slušnou strategii s plánováním několik tahů dopředu. Ne, nebudu říkat, že vám přemýšlením shoří mozek. To asi ne. Na to poslouží lépe jiné hry z lehké kategorie, jako třeba Arboretum. Smyslem Projectu L nebude oslnit chytrolíny z Mensy, ale aspoň na chvíli pobavit hráče (i nehráče) u jednoho stolu. Prověřit své tetrisové zkušenosti získané při sezení na záchodě. A to za rozbalení přece rozhodně stojí.

Hlas lidu byl tedy nakonec vyslyšen a Boardcubator "vyinkubátoroval" druhou trofej za design. My už jim pomalu leštíme třetí a těšíme se na další hru.

Mějte se krásně a myjte si dásně.

Yarek, eL párek