recenze - SPACE RACE

11.07.2021

Jméno Eugene Cernan vám možná nic neříká, ale věřte, že se jedná o posledního člověka, který stál na povrchu měsíce. Od mise Apollo 17 už uplynulo skoro 50 let a v současné době národní vesmírné agentury i filantropové vyhlížejí spíše desítky milionů kilometrů vzdálený Mars. Téma kosmonautiky se samozřejmě nevyhýbá ani deskovkám a čeští autoři z vydavatelství Boardcubator nedávno s jednou tematickou hrou uspěli na Kickstarteru. Nebylo to poprvé, protože dnes recenzovaný Space Race vychází z už dříve vydané karetky.

Modrá krabice mě na první pohled uhranula svým designem. Myslím, že i většina backerů na Kickstarteru byla ohromena vizuálem a zpracováním jednotlivých komponent. V krabici najdete promyšlený plastový insert, do kterého si rozdělíte karty, jednotlivé kartonové žetony a hlavně krásné figurky, které představují reálné kosmické rakety. Herní deska se také podstatně vymyká tomu, co vídám u ostatních deskovek, a to stylizací do jakéhosi technického výkresu a jemné bílé linky na modrém pozadí. Herní plocha díky tomu vypadá opravdu stylově a to jsem ještě nezmínil velkou hromadu řídících a vesmírných karet, které zdobí krásné ilustrace Dalibora Krcha. Nejen během rozbalování, ale v průběhu každé partie mě tohle nadšení neopustilo, a tak si dovolím trochu předběhnout. Hra od nás na konci recenze získá plné hodnocení za zpracování a zároveň naši designovou trofej.

Důležitým faktem pak je, že Space Race je kompletně v angličtině a v balení nenajdete ani česká pravidla. Ty si ale můžete stáhnout na stránkách Boardcubatoru. V sešitu pravidel najdete spoustu příkladů a názorných ukázek ve formě obrázků, musím ale vyčíst ne úplně přehlednou strukturu. Dohledávání během prvních partií tak nebylo nic příjemného a chvilku mi trvalo, než jsem byl schopný říct to klasické: "Je to vlastně docela jednoduchá hra." Příprava není, i díky perfektnímu insertu, vůbec složitá. Během deseti minut máte hru na stole a jste připraveni. Každý z hráčů si vybere jednu z frakcí (vesmírných agentur) a dohodnete se, jestli zvolíte standardní nebo tematickou přípravu. V tematické má každý z hráčů jiné startovní podmínky a osobně pro první partie rozhodně doporučuji tu standardní, abyste si od začátku všemi postupy prošli společně.

Než se dostanete k provádění akcí, je tady několik kroků, které budete absolvovat na začátku každého kola. Popravdě je jich docela dost a není to zrovna nejzábavnější část hry. Dobíráte si karty, odkládáte karty do neprozkoumaného vesmíru, karty z neprozkoumaného vesmíru následně vykládáte na jednotlivá pole vesmíru, volíte si řídící kartu pro dané kolo a pak znovu vykládáte vzývající karty z neprozkoumaného vesmíru. Uf. Během prvních partií, kdy ještě nemůžete mít připravenou žádnou konkrétní strategii, je to poměrně ubíjející. Vlastně jen zvažujete, kterým směrem se přibližně vydáte. Pak ale nastane zlatý hřeb a to je otočení řídících karet a postupné provedení všech dostupných akcí. Během nich si přidáváte karty do své vesmírné agentury (řada karet vyložených před vámi) a laboratoře. Zároveň například plníte projekty na levé straně herního plánu, vysíláte své astronauty na odpalovací rampu a následně do průlomových zón. Pořadí jednotlivých hráčů je v této fázi dáno podle typu řídící karty, kterou si zvolí, což do hry přináší potřebnou porci strategického rozhodování. Tady se láme chleba, pokud by vás náhodou nebavila tato engine-building fáze, je vše ztraceno. Protože jsem záměrně vynechal jednu "zajímavost".

Pamatujete na ty krásné figurky raket? Na fotkách vypadají perfektně že? Bohužel, ve hře slouží jenom a pouze jako ukazatelé bodů na stupnici po okraji herního plánu. Tohle zjištění mě moc nepotěšilo.

Nemůžu říct, že by na hře něco konkrétního vůbec nefungovalo, jen jsou podle mě jednotlivé mechaniky a fáze zbytečně překombinované. Bohužel se během hraní nedostavuje ten důležitý pocit, že něco buduju a téma vnímám jen skrze ilustrace na kartách. V každém kole jsem si nejdříve užíval jen prostřední část, ve které provádíte akce na základě vyložené řídící karty, zbytek mě spíš ubíjel. S každou další partií se pro mě z některých postupů stala rutina a prosté předhánění se soupeři ve sběru vítězných bodů. Jednotlivé mise se pak liší především v tom, co se bude na konci každého kola vyhodnocovat, ale i to, společně s pořádnou hromadou vesmírných karet, stačí ke slušné znovuhratelnosti.

Jsem zvyklý hry testovat v různých herních skupinách a tady to ani nešlo jinak, protože se nikdo do další partie nehrnul. Ano, i přes mou kritiku jsem jediný v mém okolí, kdo ve hře viděl potenciál a hlavně i nějakou tu zábavnost.

Kickstarterová edice obsahuje i rozšíření Cold War. V ní najdete sadu tematických karet pro sovětský a americký vesmírný program, novou misi, nové destičky projektů a hlavně krásné obří figurky raket Saturn V a N-1... Které bohužel opět slouží jen jako ukazatel na bodové stupnici. Pokud si do hry rozšíření přidáte, pravidla se v podstatě nemění, nové řídící karty nahradí ty stávající a získáte dvě nové možnosti tematické přípravy.

Mírně řečeno jsem z rozšíření rozpačitý a vůbec nechápu proč není standartní součástí krabice. Nebo to vlastně chápu moc dobře, ale tomuhle kickstarterovému marketingu asi nikdy nepřijdu na chuť. Věřím, že i samotní autoři se prostě museli přizpůsobit potřebám crowdfundingové kampaně.

Nemůžu si pomoct, ale podle mě měl Space Race ještě nějakou chvíli zůstat v Boarcubatoru. Optimalizace některých fází a celkové doladění by mu určitě prospělo. Je škoda, že se tak krásná hra nezařadí mezi stálice, které budu pravidelně brát na deskoherní akce.

Hodnocení hratelnosti: 2+/5