recenze - SPLENDOR DUEL

03.11.2022

Splendor, to je prostě klasika. Hra, která skvěle funguje ve čtyřech, ve třech, ale i ve dvou hráčích. Právě jako duel ho hraju nejčastěji a to jak v původní, Marvel, nebo digitální verzi. Takže mě docela překvapilo, když jsem viděl první obrázky z chystaného Splendor Duel. Vždyť zrovna tahle deskovka rozhodně nepotřebuje žádnou iteraci pro dva hráče. Takže ano, k Duelu jsem přistupoval dost skepticky a zároveň jsem byl zvědavý. Zvědavý na nový Splendor.

Studio Space Cowboys je doslova proslulé kvalitním zpracováním svých her. Platí to pro Splendor a stejně tak třeba pro skvělý Jaipur, nebo T.I.M.E. stories. Splendor Duel určitě nezůstává pozadu, protože malá krabička perfektně pojme všechny karty klenotů, tři figurky představující svitky výsad, plátěný pytlík, opět kvalitně zpracované žetony i herní plán. Na první pohled mě úplně neoslovil grafický styl, kterým se autoři vydali, ale to je spíš způsobeno tím počtem partií, které jsem v původním Splendoru nahrál. Celkově totiž hra vypadá opravdu pěkně a já doufám, že se dostane mezi mé oblíbené dvojkovky, které hodím do batohu a vezmu třeba do nějaké horské hospůdky. A nemusí být ani horská. :)

Pravidla jsou sepsána opravdu přehledně, včetně příkladů a hlavně je přelouskáte za nějakých deset minut. Výhodu samozřejmě mají hráči, kteří už mají se Splendorem nějakou zkušenost, protože některé herní mechaniky zůstaly nepozměněné. U jiných vás zase bude čekat překvapení, protože například dobírání žetonů už není tak přímočaré jako v původní hře. V duelu si budete žetony drahokamů a perly vybírat z herní desky obsahující 5x5 polí a zároveň jejich zásobu občas doplňovat z plátěného pytlíku. To jsou asi nejzásadnější novinky a něco, čím se mi tahle hra rychle dostala pod kůži. Žetony můžete dobírat vždy maximálně ve trojici a to jak vodorovně, svisle, tak i diagonálně. Ale raději si to rozeberme podrobněji.

Hráč na tahu má k dispozici dvě nepovinné akce, a jednu ze tří povinných akcí. Ty povinné jsou víceméně stejné jako v klasickém Splendoru, až na to zmiňované dobírání z připravených polí herního plánu. Ty nepovinné pak do hry vnášejí úplně nové strategické možnosti. Disponujete svitkem výsad? Tak si na začátku tahu můžete vzít jeden libovolný žeton drahokamu nebo perly z herního plánu (růžové perly jsou novým "platidlem", které nenajdete jako permanentní bonus na kartách). Nabídka žetonů na herním plánu se zužuje a vy už si nejste schopni vybrat potřebné drahokamy? No tak máte možnost hrábnout do pytlíku a nabídku doplnit. Za to ale dostane figurku svitku výsady váš soupeř, který tak bude moci příště dostat jeden žeton navíc gratis. Vypadá to složitě?

Složité to ale vůbec není a s každou další partií mi přišel nový Splendor Duel čím dál pohodovější. Hratelnost je opravdu plynulá a většinou už budete dobře vědět, jestli se vám ve vašem tahu nevyplatí dvě nepovinné akce úplně přeskočit. A pak už je to klasika. Doberte žetony, zakoupíte jednu z karet v nabídce a nebo si jednu kartu rezervujete společně s žetonem zlata představujícím žolíka. Karty samozřejmě obsahují body prestiže a hranice pro vítězství je tentokrát 20 bodů, i díky tomu jsou partie o něco delší, než v případě původní hry. Ale vyhrát můžete i pomocí nových ikonek královských korun, kterých vám bude stačit jen deset. A nebo prostě posbírejte deset bodů prestiže na kartách jedné barvy.

Je vidět, že nad všemi novinkami se někdo pořádně zamyslel a nejspíše je i důkladně otestoval a já si Duel užívám i z důvodu, že jsem od něj moc nečekal. Je tady ale i pár věcí, které mě při hraní úplně nenadchly a to je například už zmiňované doplňování žetonů z plátěného pytlíku. Za prvé, je to poměrně nepřehledné a během prvních partií jsme dost často tápali, jestli žetony postupně od středového pole doplňujeme správně. A za druhé, je to zábavné asi jako vynášení koše na Štědrý den. Uděláte tím ostatním radost, ale nechce se vám do toho. Tohle by se dalo jednoduše vyřešit výraznějším značením a nebo ještě lépe očíslováním jednotlivých polí. Zároveň je to asi jediná větší kaňka na jinak pro mě až překvapivě povedené iteraci Splendoru.

Nový Splendor Duel si bere to hlavní z původní hry, aby přilákal její fanoušky a zároveň se nebojí říznout do zajetých standardů. Dovolím si napsat, že i ten nejkonzervativnější a nejzarputilejší "Splendorovec" bude mile překvapen. Stejně jako já.