recenze - SMALL WORLD OF WARCRAFT

27.09.2020

Je to docela paradox, protože jestli něco není small, tak World of Warcraft. Je jedno kolik hodin jste strávili v téhle, ve své době jedinečné, online hře, nebo to, kolik knih s tématem Azerothu jste přečetli. Svět Warcraftu a jeho lore neustále něčím překvapuje. Pánové z Blizzardu se ale rozhodli jít ještě dále a svou slavnou značku propůjčit (jistě za nemalý obnos) jiným pánům, kteří vlastní - držte si klobouky - slavnou deskoherní značku. Věčný souboj Hordy a Aliance už se v deskoherním světě několikrát odehrál, takže se nejedná o nic objevného. Jsem ale zvědav, jak se autorům podaří uchopit takovouto velkolepou fúzi.

Krabice s hrou vypadá opravdu pěkně a postavám z Warcraftu to na barvami hrajícím víku sluší. Pod víkem najdete spolu s pravidly i pět obřích přehledových karet. Pořádnou hromadu vyloupaných žetonů si, stejně jako v původním Small Worldu, rozložíte do praktického platového insertu. Žetony všech ras jsou rozděleny v pořadači, aby se vám s nimi při hraní dobře manipulovalo. Tohle je prostě klasika od Days of Wonder, jejich deskovky jsou vždycky nejen graficky pěkně vyvedené, ale i prakticky uložené, přesně jak to máme na Deskologu rádi. Kromě žetonů budete tentokrát vyloupávat i jednotlivé díly mapy, ta je totiž variabilní, rozdělená na jednotlivé ostrovy. Osobně tedy dávám přednost celistvému hernímu plánu z původního Small Worldu, stejně jako u jiných deskovek (druhá x třetí edice Arkham Horror).

V původní hře jste si podle počtu hráčů vybrali jednu ze stran herního plánu, tady si zvolíte příslušný počet ostrovů. Z krabice vytáhnete pořadač s žetony pro jednotlivé rasy a každý hráč dostane pět mincí na rozjezd. Není to moc, spíš taková almužna, když začal Donald Trump podnikat, prý dostal od rodičů milion dolarů. :) Rozhodně si nezapomeňte vzít přehledovou kartu, u téhle hry ji budete určitě potřebovat. Jsou tady popsány vlastnosti jednotlivých ras a také zvláštní schopnosti. Při prvních partiích takového praktického pomocníka určitě využijete. Hra rozložená na stole vypadá jednoduše skvěle a to i díky variabilní mapě, kdy si jednotlivé ostrovy rozložíte podle sebe, nebo jak vám to dovolí herní stůl. Miguel Coimbra a Cyrrile Daujean si opět dali záležet, jednotlivé terény na mapách jsou pěkně stylizované, ale zároveň je v tom pořád vidět ten starý dobrý Small World. Horší je to s přehledností u žetonů jednotlivých ras, ale k tomu se ještě dostaneme.

Hratelnost je v podstatě stejná jako u původní hry. Za pomoci rasových žetonů dobýváte jednotlivá obsazená i neobsazená území a na konci tahu jste obdarováni mincemi. Samozřejmě vás čekají bonusy v závislosti na tom, jakou jste si vybrali rasu a zvláštní schopnost. Novinkou jsou tady frakce, kdy se jednotlivé rasy zařazují mezi Hordu, Alianci, nebo neutrální. To se mi při čtení pravidel zdálo být skoro zbytečné, ale chyba lávky, během partií tohle rozčlenění podstatně ovlivňovalo hratelnost. Dále se na každém ostrově nachází náhodný Artefakt nebo Legendární místo. Podobné vymoženosti do původního Small World přišly až s rozšířením. O oblast s tímto žetonem samozřejmě často povedete boj, zpravidla totiž tyto náhodně umístěné žetony přináší další významné bonusy.

Pro zkušené hráče tedy bude warcraftovský Small World jen o pochopení několika málo pravidel. Jednu věc mu ale vyčetl asi každý, s kým jsem si ho zahrál a to je už výše zmiňovaná přehlednost. Zatímco u původní hry jsem při pohledu na mapu okamžitě získal přehled, kdo zabírá které území, ve Warcraftu jsou si některé žetony podobné, respektive nejsou jejich rozdíly dostatečně výrazné. Při hře ve čtyřech byla orientace při dobývání území i sčítání bodů opravdu špatná. To se samozřejmě zlepší cca po první desítce partií, kdy už jsem si u každé rasy našel nějaký "vztyčný bod", kterým se její ilustrace odlišuje.

Zmiňoval jsem partii ve čtyřech hráčích, mě ale Small World (i ten původní) nejvíce baví ve třech, nebo jako dvojkovka, kdy je doba čekání na vlastní tah úplně ideální. Všechno se pěkně hýbe, dobýváte jednotlivá území, na provádění akcí nepotřebujete žádné karty, prostě vezmete jednotky, co máte a přesunete je. Jakmile svou rasu vyčerpáte, jdete do úpadku a vybíráte si novou, a tak pořád dokola. Při výběru si navíc musíte rozmyslet, jestli se přidáte k Hordě, Alianci, nebo k těm nestranným vypočítavcům.

Vlastníte-li klasický Small World včetně dalších rozšíření, nová verze vám toho moc nenabídne. Small World of Warcaft míří spíše na nové hráče a populární licence je asi hlavní důvod, proč se ho Blackfire rozhodl vydat. I za cenu zvláštní lokalizace. Ve hře je totiž přeloženo všechno kromě názvů jednotlivých ras. Na stole pak uvidíte kombinace jako Portáloví mágové Dwarves, nebo Průzkumníci Humans. Autoři hry lokalizaci názvů jednotlivých ras nepovolili. Český vydavatel toto férově avizoval dopředu, a tak je na každém, jestli se s touto anomálií smíří. Já jsem se tomu při hraní párkrát zasmál a následně to přestal vnímat.

Small World je jedna z her, které se dodnes trestuhodně nedočkaly oficiální české lokalizace. Nová verze je tedy ideální volba nejen pro fanoušky Azerothu, ale pro všechny, kdo na český Small World čekali. Ti ostatní už dávno svádí souboje mezi Amazonkami a Krysáky.