recenze - SID MEIER’S CIVILIZATION: NOVÝ ÚSVIT

18.11.2018

Ajajaj, letos se nám s těma velkýma krabicema roztrhl pytel. Velké hry jsou super, ale aby si je člověk všechny mohl zahrát, stráví hodiny a hodiny studováním pravidel. Díky bohu, že ten pocit, kdy se vám hru podaří rozhýbat, stojí za to. Nová Civilizace, jak už bylo předem avizováno, není komplexní, jako její starší sestřička. To samozřejmě znamená, že naučení všech pravidel a mechanizmů nebude tak náročné. Neutrpí ale celková hratelnost? Záleží asi na tom, co od nové verze očekáváte. V dalších odstavcích se podíváme na to, jak se mi aktuální hra líbila, už teď vám ale můžu prozradit, že starou Civku prodávat nemusíte.

Krabice je standardní FFG, takže po otevření nenajdete žádný sofistikovaný insert, vše je prostě naházeno v jedné "díře". To mě vždycky trochu zamrzí. Z kartonových čtverců vyloupete spoustu žetonů a mapových dílů, pod nimi je pak připraveno několik balíčků karet. Pravidla, plastové figurky měst a sada kartonových "lišt", to všechno bych si tak rád roztřídil do přihrádek. Vím, že existují firmy, které se výrobou různých insertů zabývají, ale já jsem spořivý a volím sáčkovou metodu. Co najdeme v krabici víme, teď se stejně jako ve všech našich recenzích podíváme, jak to vypadá na stole.

Mapa je variabilní, takže si ji na začátku složíte buď podle doporučení pro první hru a nebo podle popsaného postupu. Jednotlivé dílky ve tvaru hexů představují různé povrchy krajiny a všechny ilustrace vypadají opravdu vkusně. Ikonky, které znázorňují místa pro žetony barbarů, surovin atd. nejsou vůbec rušivé. Jo, pohled na připravenou mapu nové Civilizace musí potěšit každého fandu strategií, tedy alespoň na mě to funguje . Zpracování karet, žetonů i plastových figurek je úplně v pohodě a jediné, co mě moc neoslovilo, jsou karty postav. Tyhle karikatury, které vychází z videoherní předlohy, mi vůbec nesedly, podobně jako například u Through the Ages. Pojďme se ale podívat, jak se to vlastně hraje.

Pravidla nejsou složitá, ale i tak vám učení jednotlivých postupů a vysvětlování spoluhráčům chvilku zabere. Především je tady spoustu omezení, kam můžete nebo nemůžete stavět a první hra bude tedy spíše seznamovací. Celé je to vlastně o zabírání území, kde jednotlivé akce děláte za pomocí karet. Můžete rozšiřovat vaše impérium - stavět nová města a divy světa. Vaše města pak můžete opevňovat a rozšiřovat své území. Opevnění se někdy hodí posílit otočením žetonu. Vyšlete raději karavanu k vašemu soupeři? No a nebo na něj rovnou zaútočte. Tyto akce najdete na pěti kartách, ty jsou označeny jako věda, kultura, ekonomika, průmysl a vojenství. Pomocí vědy pak posouváte celou vaši civilizaci kupředu tím, že jednotlivé karty upgradujete.

Tenhle systém pěti karet mě fakt baví. Jediné, co ve svém tahu děláte je, že zahrajete kartu, provedete její akci/akce a přesunete ji na první pozici... jo, k tomu slouží ta zmiňovaná kartonová lišta, je na ní vyznačeno pět typů povrchu a čísla 1-5. Pozice karty pak určuje sílu jednotlivých akcí a povrch, přes který se budete pohybovat a budovat na něm svou říši. Čím více je karta napravo, tím větší silou disponuje. Celá hra díky téhle mechanice probíhá opravdu rychle. Používat karty z prvních dvou pozic budete maximálně v nějaké krizové situaci, takže máte většinou hned jasno, co budete ve svém tahu dělat. Věřím, že to autoři přesně takhle zamýšleli a tohle zjednodušení mi skvěle sedí. Rozdíl mezi původní a aktuální Civilizací mi tak trochu připomíná rozdíl mezi starým a novým DOOMem. Kartami jde ořezat asi každý herní žánr...

Hráč, který jako první splní alespoň jednu podmínku na každé ze tří karet cílů, celou hru vyhrává, tedy až po dokončení kola. Na konci hry je už celý plán pěkně obsazený, tedy pokud jste oba nevyvinuli atomové bomby, pak by se mapa mohla podobat spíše té z Fallouta :) Tady se dostáváme k důležité "kontroverzi", která hru doprovází. I když rozvíjíte svoji civilizaci a to jak na samotné mapě, tak vylepšováním karet, nejedná se o civilizační hru. Oproti tomu původní Civilizace byla deskovka na půl dne pro opravdové nadšence, prostě jiná hra. Je tedy škoda, že FFG novinku prezentuje (možná nechtěně) jako náhradu za vyprodanou starší verzi. Obě to jsou skvělé hry, jen každá v něčem jiném. Ale chápu to, na značku Sid Meier's Civilization slyším dobře i já.

Takže, i když odhlídnu od atraktivní licence, je Nový úsvit originální a zábavná hra. Hodně návyková, pokud vás chytne systém používání karet, tak jako mě. Drobné výtky mám k některým ilustracím, které jsou zbytečně kýčovité a například kotouč událostí vypadá, jako by se sem zaběhl z Euthie (to není kritika Euthie:)) Jak jsem psal v úvodu, letos těch velkých krabic vyšlo fakt dost a většinou zábavné hry. Civilizace se mezi nimi neztratí, deskovka roku to určitě není, ale vysoké hodnocení si zaslouží.