recenze - THROUGH THE AGES: NOVÝ PŘÍBĚH CIVILIZACE

17.06.2018

Jak začít? Bude to tak deset let, kdy jsem přičichl k deskovkám. Byl jsem mladý, zamilovaný a hloupý. Doufám, že jsem za tu dobu trochu zmoudřel, stejně tak, jako Through the Ages dozrálo. Původní verze z roku 2006 je už dneska klasika. Oceňovaná, kultovní a hlavně česká! Nikdy jsem ji bohužel nehrál, a tak jsem k její vylepšené verzi z roku 2015 přistupoval jako k archivnímu vínu. Žádná z her od Vlaadi Chvátila mě zatím nezklamala, ale i tak si říkám, může ještě tahle civilizační klasika zaujmout?

Co se mi na starém Through the Ages nelíbilo a proč jsem si ho nikdy nepořídil, byla grafika. U Nového příběhu civilizace je už na samotné krabici vidět velká změna. Tak se podívejme, co se skrývá pod víkem. Je vidět, že někdo promyslel uložení jednotlivých komponent. Karty si můžete přehledně rozdělit do jednotlivých boxů a mít k nim pak při hře perfektní přístup, stejně jako k různobarevným plastovým kostičkám. Jednotlivé herní desky, kterých je ve hře hned několik pak zapadnou do samotného vrcholu insertu. Karty jsou asi nejvýraznější částí celé hry, je jich tady pěkná hromada, rozdělených podle jednotlivých věků. Jednotlivé ilustrace poskočily od původní edice o velký kus dopředu, ale pořád to pro mě není žádný TOP. Grafiku tedy považuji spíše za "praktickou".

Kostičky, představující suroviny a človíky (ano to není překlep), jsou z hladkého průhledného plastu, takže mají tendenci se samovolně pohybovat po herních deskách, stejně jako třeba u Mars Teraformace. Herních desek je pak několik, každý máte desku svého národa, na další se vykládají karty, a pak tady máme tři různá počítadla. Hra tedy nakonec na stole zabere docela dost místa. Chvilku vám bude trvat, než se na celé herní ploše zorientujete, TtA je prostě komplexní hra a dává vám to najevo už při její přípravě.

Pravidla jsou sice kvalitně sepsána, rozdělena do dvou sešitů, ale i zkušenému hráči dají zabrat. Celá hra je rozdělena na tři věky, které jsou vyznačeny na rubu karet. Ještě je tady vlastně úvodní věk "A", který slouží pro začátek hry. Hratelnost pak spočívá v dobírání karet, které nenakupujete, ale využíváte k jejich získání akční kostičky, kterých máte hlavně na začátku omezeně. Novou kartu můžete následně postavit a vylepšit si tak těžbu surovin, a nebo třeba vycvičit kvalitnější armádu. Důležité jsou taky karty historických postav, najdete tady osobnosti od Napoleona až po Billa Gatese. Postava se stane takovým vaším zástupcem, který vám přinese výhody ve formě slev na stavění budov a další zvýhodnění posouvající vaší civilizaci kupředu.

Váš národ si samozřejmě žádá nové a nové človíky... počkat znovu? Ano tento krásný jinotaj si vymysleli autoři pro jednotky, které verbujete a pomocí nich pak vylepšujete vaše vojska, doly a pole. Já slovo človík nikdy nevyslovil nahlas, s Yarkem jim říkáme různými nezveřejnitelnými názvy. Tyhle zmrdíky prostě budete muset povolávat s velkou rozvahou, čím víc jich je, tím větší jsou jejich nároky. Bez nich ale zase nebudete mít co těžit a v politické fázi, která je na začátku každého kola se zase neobejdete bez vojáků, kteří pro vás získají další zajímavé výhody. Všechny akce, které provádíte, musí vést k jedinému cíli, přinést vaší civilizaci maximum kulturních bodů. Tvůrci hry si z nějakého zvráceného důvodu myslí, že kultura je pro chod našich dějin důležitější, než hrubá vojenská síla. Až budou lítat vzduchem atomovky, k čemu vám budou latinské slovníky? :)

Podobné herní postupy najdete i v jiných hrách, ale ne všude je postup hrou tak zábavný. V nabídce karet je jich vždy tolik, že budete mít pocit naprosté volnosti. Je ale potřeba přemýšlet dopředu a to nejen u nákupu karet, ale u všech akcí. Může se vám totiž stát, že místo pocitu, kdy můžete dělat vše, nebudete moct dělat nic. Nedostatek surovin je tady častým důvodem ke škrábání se na hlavě a tichému klení. A nebo přebytek. Rádi syslíte? Chyba! Čím více surovin máte, tím větší vám vzniká korupce a o suroviny přicházíte. Nebo zmrdíci. Nejsou spokojeni? No tak to v daném kole zapomeňte na produkci nových surovin. Tahle hra vás prostě nevodí za ruku, jako jiné uzavřenější deskovky. I když je to léty prověřená klasika a v nové verzi je takřka dovedena k dokonalosti, nejedná se rozhodně o hru pro začátečníky.

Co se týče designu, je tady vidět posun kupředu od původní verze, ale dokázal bych si představit, že by to celé vypadalo úplně jinak. Manipulace s plastovými kostičkami mě občas hodně iritovala a řešení s chlívečky ala Scythe by téhle hře sedlo. Hlavním lákadlem je tedy hratelnost, roky prověřená a v tomto případě ještě vylepšená. Je radost opakovaným hraním zlepšovat svou strategii, kterou ale musíte přizpůsobit výběru karet. Mě osobně TtA chytlo hned na první zahrání, ale obávám se, že hledání spoluhráčů nebude jednoduché. Herní doba 120 minut, která je uvedena na krabici, je podle mě nesmysl, připravte si tak 240 :) Co říct na úplný závěr? Nákup hry dobře zvažte, mít v polici deskoherní klasiku je určitě super, ale ujistěte se, že máte takovouto komplexní záležitost s kým hrát.