hraní s autory - LEGENDY ZEMĚ EUTHIE + rozhovor
Už je to nějaký pátek, co nás autoři Legend země Euthie pozvali zahrát si s nimi tuhle jejich vychvalovanou deskovku, která si úspěšně prošla startupovou kampaní. No, a protože na ty nejlepší věci si člověk musí počkat, čtvrt roku po pozvání jsme vyrazili o víkendu do Prahy a byli plní očekávání. Samozřejmě nás nezajímala jen samotná hra, ale i to, kdo za ní stojí, jak probíhal vývoj a hlavně jak se dnes hře daří.
Sraz jsme si dali v Geekarně, což je, jak jsme hned zjistili, hospůdka dle našeho gusta. Tadeáš, jako autor hry a Markéta, která dělala design a ilustrace, jsou sympatický páreček :) takže jsme trochu pokecali co nového ve světě a už se otevírala krabice. Tady bych chtěl zdůraznit, že je našlapaná jak parádní ilustrací na víku, tak i obsahem, který je sice v sáčcích, ale je ho tam požehnaně. Po vybalení všech komponent a rozložení žetonů i desek na stůl, je opravdu na co koukat. Design je pěkně jednotný a hra ve vás bude vyvolávat vzpomínky na staré rpg a strategické PC hry. Autoři se inspirací Heroesama a Diablem ani netají a to je dobře.
Manuál dnes nepotřebujeme, Tadeáš hned předvedl svoje vysvětlovací schopnosti. Vzhledem k tomu, kolikrát už hru hrál, jsme ani žádné mezery ve znalosti pravidel neočekávali. Pustili jsme se tedy do prvního z deseti kol. K samotnému hraní musím napsat to, že se mi hra dostávala pod kůži docela pomalu, ale někdy ve 4.-5. kole, to začalo mít ten vytoužený drive a na konci už jsem oceňoval úplně všechny povedené mechanizmy. Ve chvíli, kdy si zvyknete, že bojujete střídavě za sebe a za nestvůry, začne pořádná řežba, podpořená vylepšováním postavy, nakupováním předmětů a těžbou. Souboje jsou řízeny kostkami, takže náhody a napětí je ve hře opravdu hodně.
Do boje vás ale nikdo nenutí (tedy mě do něj žene moje rozmařilost :) jen si můžete pochodovat po mapě, těžit vzácné materiály, které pak prodáte a nakoupíte si výzbroj, nebo lektvary. Volnost, to je slovo, které Euthii vystihuje asi nejvíce. Detailněji o hře se třeba někdy rozepíšu v recenzi. Teď se vraťme k našemu hraní, Máme tady páté kolo a druhé pivo, Yarek je na chvostu a já se s Markétou peru o první místo. Mezitím se dozvídáme další zajímavosti z vývoje, jako například, že systém akcí byl vymyšlen v polospánku a že autor sám by neměl psát manuál, takže je ideální využít přítelkyni :) Ano pánové, taky závidíme...
S povídáním, několika pauzama na WC, cigárko a pár fotek nám hra na deset kol trvala skoro pět hodin. To ale nevnímejte jako herní dobu, hra by mohla být klidně o hoďku kratší. Na samotném konci přichází bonbonek v podobě boje s drakem, takže poslední pivko a jdeme na něj... bohužel nás všechny pozabíjel a i když mu nakonec zbylo jen osm životů, bylo to marné. Každopádně nakonec zaslouženě vyhrála Markéta, která nás celou hrou společně s Tadeášem hraním provázela.
Setkat se s autory takto povedené hry, kteří si ji navíc vydávají sami, bylo opravdu inspirativní. A navíc, protože se jedná o fain lidi, bylo to i příjemně strávené odpoledne. Před odchodem jsme se jich samozřejmě zeptali ještě na pár otázek, rozhovor si můžete přečíst dole. Pokud se jim všechno podaří, tak jak si představují a o tom já nepochybuju, příští rok se sejdeme u rozšíření. Stejné místo, stejný čas a snad i to dobré pivko.
Díky
Petr
Tady je slibovaný rozhovor:
Petr: Hra už je mezi lidmi, máte od hráčů nějakou odezvu a jak se po vydání cítíte?
Tadeáš: Super pocit, protože jsme to konečně vydali, a i když z toho zatím není výdělek a jen jsme investovali, ten pocit je super, protože se hra lidem líbí. Máme dobré ohlasy na facebooku, na naší stránce, kde už přibyly i nějaké ty recenze a na zatrolených hrách na to lidi reagují. A ta komunita na zatrolených hrách vznikla už při kampani v květnu loňského roku.
Jak dlouho trvá vývoj od nápadu až po finální hotovou krabici?
Tadeáš: Po finální krabici to bylo asi dva a půl roku, s tím že po prvním roce tvorby jsme začali testovat a získávat názory. Přibližně půl roku jsme pak dodělávali grafiku.
Kdybychom třeba my, nebo fanoušci deskologu, chtěli vydat hru, jaké je největší úskalí?
Tadeáš: U vývoje hry si myslím, že největší úskalí je, že když už ti připadá hotová, tak tě čeká ještě desetinásobek práce. Doladit všechny detaily, aby hra byla opravdu zábavná, sepsat kvalitně pravidla a nakonec to dostat marketingově mezi lidi, to je na tom to nejtěžší.
Máte už přehled, jestli jsou ve hře chyby a jak by měla probíhat jejich oprava?
Markéta: Ve hře jako takové ne, spíše v pravidlech se objevily překlepy, ve druhém vydání už jsou erata a i tak v ní zůstaly asi tři malé chybičky. Proto máme aktualizované erata i na webu. Na komponentách, nebo v samotné hře vlastně žádné chyby nejsou.
Tadeáš: Důležité bylo testování, sám jsem odehrál asi osm set her, a když jsem tam nějakou chybu našel, tak jsme to hned opravili.
Jak jste byli spokojeni s kampaní na hithitu, doporučili byste takovou kampaň dalším začínajícím tvůrcům?
Tadeáš: To je hodně diskutabilní, u menší levné místní hry to asi jde, jinak to s tou naší kampaní bylo těžké. Ten portál hithitu není úplně ideální na prodej produktu, v tom je mnohem lepší kickstarter. V Čechách je spousta lidí, kteří nechtějí investovat do takových projektů, kvůli risku, že někteří vývojáři ten projekt třeba nedotáhnou. Nás celkově podpořilo málo lidí, měli jsme asi dvě stě podporovatelů a to je maličko, na kickstarteru bychom sice museli mít hru anglicky, ale byly by to třeba tisíce lidí. Nebýt sponzorů, asi bychom neměli šanci.
Pokoušeli jste se před tím kontaktovat nějaké vydavatele? Například Albi vyhledává české tvůrce a třeba Karak už mají vyprodaný.
Tadeáš: Zkoušeli, ale co nás odradilo je, že nám nabídli 5-10% ze zisku, což pro nás konkrétně nebylo zajímavé, takže jsme do toho zainvestovali svoje peníze.
Zmiňovali jste rozšíření, na kdy ho chystáte a co bude obsahovat?
Tadeáš: V roce 2018 chceme připravit rozšíření a připravit se na kampaň na kickstarteru, která by měla být na začátku roku 2019, doufám, že to tak vyjde, ještě to nemůžeme potvrdit oficiálně. V rozšíření bude nový příběh s novou mapou, nové monstra, prostě spousta obsahu.
Marketing si děláte sami?
Tadeáš: Děláme si ho úplně sami, nejlepší nástroj je pro nás facebook a pak máme něco málo na google reklamách.
Máte nějaký vzkaz pro lidi, kteří koupi hry zvažují?
Tadeáš: Pokud máte rádi větší hry, máte rádi počítačové hry s menší porcí náhody a chcete si koupit hru, kterou budete hrát hodně krát, tak v té naší hře najdete desítky hodin zábavy.
Markéta: Já bych to doporučila skoro každému, protože mám zpětnou vazbu od lidí, kteří nic takového nehráli, vyzkoušeli si Euthii, a chtějí ji hrát pořád.
Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku