recenze - RALLYMAN GT

05.01.2023

V posledních měsících loňského roku se postupně objevily hned dvě lokalizované hry s tématem automobilových závodů. Na o něco slavnější Heat jsme se už stihli podívat v naší recenzi a nedopadlo to vůbec špatně. Dnes tady máme hru Rallyman GT, od francouzských Holy Grail Games, kterou na český trh přinesl Blackfire.

Krabice na první pohled vypadá opravdu stylově. Detail na helmu závodníka, ve které se odráží našlapaný sporťák a to vše podtrženo parciálním lakem. Téma motorsportu z téhle hry jen čiší. Pod víkem pak najdeme velkou sadu šestistěnných kostek, karty přístrojových desek a pořádnou hromadu kartonů plných všelijakých žetonů a hlavně traťových dílů k vyloupání. Některé z žetonů pak umístíte do praktického plátěného pytlíku. Málem bych zapomněl na šestici plastových autíček, které ale svým zpracováním na první pohled poněkud zaostávají jak za Heatem, tak i staršími Rivaly. Celkově ale musím pochválit moc pěkné grafické zpracování jednotlivých dílků trati, které se více blíží satelitním snímkům a tím se dost liší od spíše stylizovaného Heatu. To bylo zároveň moje poslední srovnání těchto dvou her a dále se zaměřím na Rallymana.

Pravidly jsem se sice musel poměrně dost prokousávat a Rallyman GT bych určitě neoznačil za ideální vstupní hru, nicméně se nejedná o nijak komplexní titul, což zjišťuji už během první partie. Před přípravou vás čeká jedno zásadní rozhodnutí a to je výběr aut a tratě. I když hře očividně chybí jakákoli licence, na kartičkách pilotů vidíme vozy známých automobilek jako Porsche a Dodge, samotné modely autíček pak se liší především svou barvou. Výběr trati je tedy zásadnější, protože určuje délku i obtížnost hry. A tady se ještě musím vrátit ke grafickému zpracování a hned pochválím pěkně a chytře navržené přechody mezi jednotlivými dílky trati, tohle se autorům opravdu povedlo a napomáhá to celkové přehlednosti hry. V sešitu s pravidly máte osm předpřipravených tratí, které můžete složit z dostupných dílků a nebo se třeba nechte inspirovat například tady.

Trať máme postavenou, auta jsou připravena na startovním roštu a krásná hosteska už se chystá zamávat šachovnicovým praporem. Ideální čas připravit kostky, protože právě díky nim se budete vaším autem pohybovat po trati. Kostky, které máte ve svém tahu k dispozici jsou znázorněny na kartě přístrojové desky, a jejich počet se během závodu může měnit nejen přezutím pneumatik, ale i díky postihům z žetonů poškození. Černé kostky představují převodovku a pomocí číslic 1-6 můžete měnit vaši rychlost, respektive rychlostní stupně. Na trať je postupně vyskládáte tak, aby na sebe jednotlivé stupně vzestupně, nebo sestupně navazovaly. Červené kostky vám pomáhají zabrzdit a přeskočit tak během jízdy například z pětky na trojku a s bílými kostkami zase můžete plynule pokračovat v jízdě.

Když si k tomu připočítám, že ostřejší zatáčky mají na sobě vyobrazené různá rychlostní omezení, je Rallyman velmi tematickou deskovkou a vlastně první podobná hra, u které mám alespoň minimální pocit, že dávám do pohybu závodní speciál, který je těžké ukočírovat. Jakmile totiž rozložíte kostky a určíte trasu vašeho auta pro dané kolo, budete muset všemi kostkami hodit, buďto postupně jednu po druhé, nebo všemi najednou, což je takzvaná "Jízda na plný plyn!". Čím rychleji tedy pojedete a více kostek použijete, tím se zvyšuje pravděpodobnost, že vám pak při hodu na kostkách padnou tři vykřičníky. To samozřejmě nechcete, protože díky tomu ztrácíte kontrolu nad vozem a můžete přijít klidně i o několik následujících tahů. Jako přídavek vás pak čeká tahání žetonů poškození z plátěného pytlíku, což by mohlo způsobit další nepříjemnosti.

Další důležitý herní prvek je blokování soupeřova auta, což si bohužel příliš neužijete při partii ve dvou hráčích. A to je podle mě zároveň jedno z hlavních negativ. I když jsem Rallyman GT hrál ze začátku hlavně ve dvou, ta pravá zábava přišla až ve třech-čtyřech hráčích, kdy je na trati i u stolu o dost živěji. Druhé negativum je absence licencí pro nějaké konkrétní závody. I když nejsem zapálený fanoušek motorsportu, myslím že zasazení v rámci opravdového Rally nebo v tomto případě Rallycross šampionátu by hře přidalo na atraktivitě.

Při čtení pravidel jsem se bál, že bude celá hra až moc "suchá" a veškerá hratelnost bude spočívat v dopočítávání co nejefektivnější trasy, a nakonec je to prvek, který mě na hře baví nejvíce. Navíc, kombinace kostek a push-your-luck mechaniky k závodní hře skvěle sedí. Riskovat ve vysokých rychlostech vás totiž může stát nejen drahocenný čas, ale i postih pro další závodění. Představte si situaci, kdy si to šinete plnou rychlostí po delší rovince a blížíte se k zatáčce, budete muset brzdit, ale brzda bohužel nereaguje podle vašich představ. No jo, vy jste totiž při tom posledním karambolu přišli o jednu červenou kostku. Smůla.

Podtrženo, sečteno. Variabilní rozestavění tratí, dobře zvolený herní mechanizmus a velmi pěkné grafické zpracování dělají z Rallyman GT opravdu atraktivní závodní hru. Byla by škoda ji přehlídnout v tvrdé konkurenci, ale na druhou stranu pokud bych měl sportovní výfuk u hlavy a musel bych si vybrat, zvolil bych právě Heat. "A touto bombou se musíme rozloučit!"