recenze - RIVALOVÉ

06.01.2019

Téma motorsportu není v deskoherním světě rozhodně nic nového, však i právě recenzovaná hra má za sebou dlouhou historii. Český název Rivalové je trochu zavádějící. Odkazuje na známý film, v něm spolu, pokud si dobře pamatuju, nezávodili oranžový a modrý, ale Lauda s Huntem. Takže, žádné závodní ani holywoodské hvězdy nečekejte a u hry na ně ani nemyslete, jednalo by se o porušení licence :)

Celá krabice hraje barvami a působí na mě hodně retro. Asi jako byste vlezli k dědovi na půdu a našli tam krabice plné granátů.... pardon, tedy nějakou starou hru z osmdesátých let. Na druhou stranu při bližším zkoumání jsou ilustrace spíše jak z konce let devadesátých, takže takový mišmaš. Tahle krabice pro mě prostě nebude ozdobou v poličce, ale stejně se nejvíc těším na to, co bude uvnitř.

Srozumitelně sepsaný manuál odkládám, protože už se těším na modely formulí. Šestidílný herní plán je opravdu velký a navíc oboustranný, ale já už bych raději ty formulky. Kartonové karty hráčů (vypadají jako menší podtácky) a jeden velký balík karet, všechno k sobě pěkně ladí a... Jé! Tady je máme, krasavce. Šest plastových formulí, každá v jiné barvě. Položil jsem je na startovní rošt a vypadá to fakt povedeně, vrm vrm.... Ale co to, proč se jim netočí kolečka? Na tohle se mě pak zeptali všichni co se mnou Rivaly hráli. Jo a zapomněl jsem na luxusní bloček, do kterého budete zapisovat vaše sázky a skóre.

Takže si to zatím shrneme. Krabice trochu kýčovitá, formulím se netočí kola, na druhou stranu herní plán i celá rozložená hra vypadá skvěle plus ten úžasný bloček. Řekl bych opravdu příjemné retro. Beru zpátky do ruky manuál a zjišťuju, že je hra poměrně jednoduchá. Spíše hodně jednoduchá, až začínám mít strach, jestli to vůbec bude zábava.

Celá hra se skládá ze dvou častí, ta první je dražba a musím se přiznat, že mě právě tahle část moc neuchvátila. Nezažil jsem, že by při dražení aut docházelo k nějakému napětí, nebo snad "rivalství". Formule se vždycky tak nějak rovnoměrně rozdělily mezi hráče, nikdo na tom nebyl moc ztratný, prostě to ani zdaleka nevypadalo jako dražba. Karty, které jste použili k dražbě, se zároveň používají na samotné závodění, takže si je bereme zpět do ruky.

No ale teď už máme každý vydraženo pár aut plus nějakou speciální schopnost a začíná ta zábavnější část. Auta jsou připravena na startovním roštu a vy je postupně jedno po druhém pomocí karet posouváte kupředu. Každý hráč udělá jen to, že vyloží kartu a pomocí barevných proužků a uvedených hodnot rychlosti, které jsou na ní zobrazeny, posouvá formule kupředu, postupně jednu po druhé. Trasu všech formulí tedy určuje hráč na tahu a ne majitel (to se dá obejít speciální schopností), a tak se snažíte ve svém tahu svými auty utíkat a ty soupeřů nejlépe blokovat.

Abyste se občas trochu rozptýlili, jsou tady sázky. Během závodu proběhnou třikrát a provedete je tak, že si zaškrtnete svůj tip do listu z přiloženého bloku. Celý závod je tedy o taktice, sice neradi ale občas si budete muset vsadit na soupeřovo auto. Někdy zase budete muset jedno auto obětovat pro lepší umístění jiného. Co se sázek týče, nejvíce mi tahle hra připomněla moje oblíbené Velbloudí dostihy.

Na konci si sečtete body za umístění aut, sázky a od nich odečtete výdaje v aukci. A teď si takový finální součet uděláme i my. Na Deskologu si hodně potrpíme na ten design, ilustrace na herním plánu jsou sice jednoduché, ale ve spojení s modely formulí to vypadá jednoduše skvěle. Jeden bodík odeberu za ilustrace jezdců na krabici a na kartách... no a ty kolečka, jak tam ty formulky mohly pěkně jezdit. Co se týče hratelnosti, je to rychlá pohodová deskovka, kde fázi aukce bych spíš zahrnul do přípravy, zábava totiž začíná až v samotném závodě.