recenze - PORT ROYAL: BIG BOX

29.05.2022

Kdybych měl vyjmenovat pět deskoherních srdcových záležitostí, jednou z nich by byl Port Royal. Jednoduchá karetka jenž je tu se mnou téměř desetiletí. Za tu dobu jsem se dvakrát stěhoval, dvakrát změnil práci, oženil, rozvedl, narodila se mi dcera, a také si konečně koupil nízké ponožky do tenisek. Skoro bych řekl - život se mění, Port Royal zůstává. Ale i na něj už došlo. Jaké poklady skrývá edice Big Box se dozvíte právě teď.

Jak bývá u Big Box edic zvykem, krabice většinou obsahuje základní hru plus vydané rozšíření, a případně i nějaký ten bonusek navíc. Ani v tomto případě to není jinak. Základní hra Port Royal čítající 120 karet je pravidlově i herně na chlup stejná jako v původním vydání, a to včetně karet postav, lodí, daní a expedic. Pokud jste o tuhle klasiku zatím nezavadili, vězte, že se jedná o mix draftování karet, sbírání symbolů, a hlavně také pokoušení vašeho štěstíčka. Pro reálnější představu, jak taková původní verze vypadá si můžete udělat ve stařičké recenzi zdeVarování: článek obsahuje alkohol!

První rozšíření, které máte v Big Boxu k dispozici je Kontrakt. Kromě nových karet postav a lodí nabízí rozšíření velké karty kontraktů. Ty představují další možnost, jak získat vítězné body. Lze je také použít dvěma způsoby, a to v soutěžním režimu, anebo kooperativním režimu. Což je fajn, pokud se chcete s manželkou usmířit. V opačném případě máte možnost si zahrát sami sólo variantu a manželku nechat relaxovat při svíčkách ve vaně. Podrobnější popis máme opět v jedné ze starších recenzi zdeVarování: článek obsahuje zase alkohol!

Druhé rozšíření s názvem Dobrodružství začíná... zaměřuje se na kampaň, jakýsi celistvý příběh. Skládá se z pěti kapitol a ty zase z několika jednotlivých úkolů. S příběhem se můžete poprat v kooperativním režimu, anebo naopak v kompetitivním. Specialitkou tohoto rozšíření jsou karty osobností se zvláštními schopnostmi, nebo nová šestá barva pirátů Ares. Big Box verze obsahuje stejné množství 120ti karet a 20ti dřevěných kostiček potřebných k plnění úkolů. Jestli vás zaujalo právě toto příběhové rozšíření, tak něco málo navíc se dozvíte v recenzi zdeVarování: článek obsahuje zase další alkohol!

Dvě rozšíření v jednom Big Boxu je více než dost. Krabice ale navíc nabízí i samostatnou hru Napněte plachty!. Což je taková zjednodušená varianta. Teď se možná ptáte, jestli něco jako Port Royal potřebuje vůbec zjednodušovat. Hraje se to stejně akorát jsou pravidla ořezána o karty expedic a několik složitějších karet postav. Tím se z toho stává esenciální výtažek, který je jednodušší, rychlejší a vystačíte si jen s polovinou karet. Vhodné pro menší námořníčata, anebo pokud se potápí loď a vy už nemáte moc času. Což se mi při psaní recenze stalo dokonce hned dvakrát.

Největší a nejviditelnější změnou prošla grafická stránka. Původní kresby Klemense Franze jsou nahrazeny malůvkami bulharské skupiny Fantasmagoria. Kresby jsou propracovanější, barvy pestřejší, poměr mužského a ženského pohlaví vyrovnanější. Teď vážně. Aktuální ilustrace a design jsou posunem k lepšímu a v novém kabátě se mi líbí hra mnohem více. Je to subjektivní dojem a každému může vyhovovat něco jiného. Za mě je to jednoznačně palec nahoru.

Kromě návodu, který podrobně vysvětluje všechny výše zmíněné varianty, je navíc praktický přehledový list pravidel s jednotlivými fázemi. Posledním bonbónkem jsou promo karty nové postavy Karbaník. Logickým rozdílem oproti původní základní verzi je větší krabice, do které se musí vejít přes dvěstěpadesát karet. Naštěstí každý balíček je v insertu prakticky rozdělený do svých přihrádek.

Port Royal s přehledem uspěl ve zkoušce časem. Aspoň u nás v redakci. I přes několik let staré a velmi jednoduché principy se do karibského přístavu vracíme s železnou pravidelností. Za těch deset let služby si již ošuntělé karty zaslouží vyměnit za novější, co myslíte? Big Box je vhodnou příležitostí. Nabízí základní a rozšířené varianty v jedné krabici, navíc ve vylepšené grafice. A jak na to koukám, dostal jsem chuť dát druhou šanci kampani, která mě naposled úplně neoslovila. Tak napněte plachty a vstříc vlnám!