recenze - NOVA LUNA

09.08.2020

Uwe Rosenberg, autor deskovek jako Agricola, Caverna, Zahrada, nebo Patchwork. Nebudu nic zastírat, je to můj oblíbenec, a tak jsem byl potěšen, když se vydavatelství Tlama Games rozhodlo vydat jeho nejnovější počin Nova Luna. Hra už stačila získat nominaci na prestižní cenu Spiel des Jahres 2020, takže má očekávání ještě narostla, protože, až na jeden případ, jsem byl s oceněnými hrami vždy spokojen.

Krásně ilustrovaná (i zevnitř) krabice má sice poměrně nestandardní rozměry a insert byste taky hledali marně, ale zrovna v tomhle případě se to "sáčkové" roztřídění komponent dá odpustit. Vyloupávám sadu destiček, kruhovou herní desku a u toho si prohlížím povedené ilustrace, tahle hra sice neobsahuje žádné karty, ale všechny kartonové žetony jsou opravdu moc pěkně graficky vyvedené. Nejsem sice žádný fanoušek astrologie, nevěřím na znamení, postavení planet a fáze měsíce, respektive na jejich vliv na můj život, ale tohle se Lukasovi Siegmonovi povedlo.

Po přečtení krátkých pravidel jsem natěšený na první partii a zároveň musím ocenit, že autor neskrývá inspiraci starší deskovkou Habitats, kterou jsem sice nehrál, ale po Nova Luně na nimám docela zálusk. Hra rozložená na stole vypadá parádně, hned první partii jsem si zahrál se dvěma úplnými nehráči a oba ocenili povedený grafický design. Mohl bych to přičítat jejich malému deskohernímu rozhledu, ale tady se prostě povedlo z kartonových komponent vytáhnout maximum. Příprava hry je navíc jednoduchá, každý z hráčů dostane sadu dřevěných žetonů, okolo herního plánu náhodně rozložíte destičky s úkoly a vedle startovního pole umístíte figurku měsíce.

Hráči pak dobírají destičky v posloupnosti dané jejich pořadím na měsíčním kruhu, na tahu je vždy ten poslední. Typická "Rosenbergovina" napadá mě během prvních kol. Barevné destičky s úkoly pak skládáte před sebe a snažíte se je umístit tak, aby se navzájem dotýkaly s barvami potřebnými pro splnění jednotlivých úkolů. Pole s hotovým úkolem obsadíte svým žetonem a hráč, který použije všechny své žetony se stává vítězem. Gratuluji. A gratuluji také autorům, že se jim povedlo vytvořit jednoduchý mechanizmus, díky kterému může Nova Luna směle konkurovat hrám jako Azul a nebo Patchwork, i díky tomu je také perfektně hratelná ve dvou. Nevýhodou je pak poměrně velká prostorová náročnost, ve hře čtyř hráčů si připravte nějaký mohutnější stůl. Těmi disponuje například většina hospod. Mrk, mrk.

V pravidlech je popsána i zjednodušená varianta s menším počtem žetonů, ale tu jsem niky nepoužil, prostě nebylo potřeba. Co se týče hraní s dětmi, viděl bych to tak 7+, ale možná máte doma i mladší caparty, kteří vám budou obstojnými soupeři. Tahle hra není o počítání, nezískáváte žádné body, ale i tak občas složíte hlavu mezi ruce při hledání ideálního dílku a pozice pro jeho umístění. A nemusíte jen s klapkami na očích koukat na své ideálně propojené destičky. Pokud budete sledovat počínání vašich soupeřů, můžete si strategicky zvolit i destičku, která by jim splnila čtyři úkoly během jednoho tahu a dovedla je k bleskovému vítězství.

Graficky povedená a nápaditá hra, u které se budete dobře bavit ve čtyřech i ve dvou. Tedy, pokud máte rádi abstraktní deskovky a trochu toho přemýšlení.