recenze - NEMESIS

21.03.2021

"Vy nechápete, s čím máte co dočinění! Je to dokonalý organismus. Jeho dokonalosti se může vyrovnat jenom jeho zrůdnost." Filmoví nadšenci a vlastně většina lidí, kteří nežijí po amišovsku, mají alespoň hrubou představu o tom co, nebo kdo je to Vetřelec. Tak na něj rovnou zapomeňte, protože Nemesis nemá s touto filmovou klasikou vůbec nic společného a podobnost je čistě náhodná. Opravdu, žádnou inspiraci tady nehledejte a už se v tom po zbytek recenze raději nebudeme rýpat. :)

Najít pod víkem stojánek, na který si můžu vystavit krabici s hrou, to o autorech něco vypovídá. Prostě věří tomu, že se jim podařilo vytvořit něco ultimátního, čím se budete chtít pochlubit před rodinou, návštěvami a případně i zloději. Ilustrace na víku vypadá parádně a celá krabice je pěkně uhlazená, včetně decentního loga Mindok. Ale pojďme se raději podívat na obsah. Hned dvě patra plastových insertů jsou plná figurek, karet a žetonů různých tvarů (ty kartonové si klasicky budete muset vyloupat). Začnu asi figurkami, které jsou opravdu detailní a dovolím si tvrdit, že z nymfoidů, dospělců i královny jde docela strach. Strážci mě bohužel svým zjevem až tak neoslovili. Detailní a zároveň různorodé jsou i figurky jednotlivých postav, kterých se během partie ujmete.

V balení samozřejmě nechybí velký herní plán, po kterém se budete pohybovat. Na můj vkus je až moc tmavý a díky tomu trochu nepřehledný. Jasně, chápu, že se autoři snažili navodit hororovou atmosféru a vesmírná loď tak nemůže hýřit barvami (což se nakonec během partie stane), ale přeci jen by všechny ty chodby mohly být trochu výraznější. Až na některé ilustrace na kartách se mi tedy grafické zpracování příliš netrefilo do vkusu. Většina spoluhráčů měla opačný názor, ale pravda je jen jedna. :) Na druhou stranu bych hru neoznačil za škaredou, například Tainted Grail od stejných autorů mi svou stylizací sednul mnohem více.

Až si všechny ty komponenty prohlídnete, vyloupete, roztřídíte a řeknete si "co to ten Petr na tom Deskologu kecal, vždyť to je učiněná nádhera", můžete se pustit do pravidel. Tady musím pochválit skvělé strukturování textu a perfektní český překlad (slovo vetřelec bylo mimochodem ponecháno). Nemesis nepatří mezi nejjednodušší hry a čeká vás tak poměrně dlouhá příprava všech komponent na herní stůl a zároveň je tady spousta drobností, které budete muset vysvětlit případným nováčkům. Každý z hráčů na začátku partie obdrží dvě karty úkolů a svou postavu si vybere až následně. Každá postava má totiž své specifické schopnosti, zbraň a speciální předměty, které v úvodu obdrží.

Nebojte, nečeká váš žádné zbytečné filozofování, ale v podstatě od prvního tahu začnete prohledávat útroby lodi, modlit se, ať nepřivoláte některého z vetřelců a přemýšlet, který ze dvou úkolů pro vás bude proveditelnější. Zvrat nastane ve chvíli, kdy se ve na herním plánu objeví první vetřelec. Právě v tento okamžik si každý z hráčů musí zvolit jeden z úkolů, který pro něj bude určující a ten druhý schovat zpět do krabice. Většina úkolů bohužel neříká "všichni si pomáhejte a společně se vraťte na zemi". Existuje tady šance, že se vaše úkoly nebudou tak úplně doplňovat, nebo vás rovnou některý ze spoluhráčů bude chtít zabít. Popřípadě vy jeho. Takže se každý dívá na svůj zvolený úkol, občas zvedne oči a nahodí toporný úsměv. "Proč se na mě koukáte? Můžeme pokračovat. Pojďme najít generátor!" Tahle část partie je zlomová a to i díky tomu, že po ní většinou následuje první kostkový souboj.

Ve hře máte základní sadu akcí jako pohyb, střelbu, nebo útok nablízko. Další akce se nacházejí na vaší sadě akčních (hracích) karet a kartách předmětů. Hraní a dobírání karet probíhá podobně jako v klasickém deckbuildingu, s tím, že si váš hrací balíček budete postupně "zasírat" kartami infekcí, které vám nejdříve jen zbytečně zabírají prostor. Později vám mohou infekce "přihrát" parazita, což zjistíte stylově prostřednictvím skeneru. Stylové je tady vlastně všechno, autoři se snažili aby vás hra pohltila a tak, když se za mnou po příchodu do nové místnosti zavřou dveře, začínám cítit mírnou úzkost. A vůbec nevadí, že jsou ty dveře prezentovány kartonovým dílkem v plastovém stojánku. To samé platí u žlutých žetonů hluku, označujících chodby, u kterých hrozí příchod některého z vetřelců.

Se svými spoluhráči nemůžete bojovat na přímo, takže pokud je chcete sprovodit ze světa, budete k tomu muset použít nějakou lest. Skoro až sandboxové pojetí hry umožňuje (v omezené míře) vytvářet opravdu zajímavé a zábavné situace, během kterých vám dojde, kdo vás celou dobu vodí za nos.

I když mě grafická stylizace hry nejdříve příliš neoslovila, v pozdější fázi, kdy je herní plán zaplněn žetony, figurkami vetřelců a mrtvolami vašich spoluhráčů, nevypadá hra vůbec špatně. Už jsem zmiňoval vyšší obtížnost. Ta spočívá ve spoustě drobností, které vás čekají v průběhu kola, ty si jednoduše musíte zažít. Jakmile se ale do hry dostanete a budete mít všechny fáze kola a stavy postav v malíčku, stává se z Nemesis čistá akční zábava.

Studiu Awaken Realms se daří hráče děsit v poválečném Pogorenu, fantasy světě i vesmíru. Pro všechny fanoušky sci-fi hororů, jako Vetřelec nebo Horizont události, je tak Nemesis splněným deskoherním snem. Nebo spíše noční můrou?