recenze - TAINTED GRAIL: PÁD AVALONU

08.11.2020

Jste jedni z těch, co považují rok 2020 za jeden z nejhorších? Okuste na pár dní běžný život ve světě Tainted Grail. Poté vám bude připadat letošní rok jako procházka rajskou zahradou. Temný svět plný šílenství, smrti a nejabsurdnějších příšer neváhajíc vás rozpárat od hlavy až k patě. Svět, kde vás jedno špatné rozhodnutí zavede do temné uličky, ze které se živí nevrátíte. Jak říkáme my na Deskologu, vždycky může být hůř!

Polský vydavatel deskovek Awaken Realms si vybudoval jméno ve světe díky svým hrám se silným příběhem. Tainted Grail má být jejich takový opus magnum. Příběh vás zavede na ostrov Avalon v době 600 let po bájném králi Artušovi. Celou zemi pohltila temná magie zvaná Divnota. Ta mění všechno živé v nekonečné šílenství a následnou smrt. Naštěstí jsou po růžných místech v Avalonu rozmístěny obrovské magické sochy Menhiry, které drží Divnotu zpátky. Jenže právě Menhiry začínají slábnout a vyhasínat. Proto se hrdinové z celé země spojili a vydali se na výpravu za záchranu světa, kde pravděpodobně neuspěli. Teprve teď přicházíte na řadu vy. Obyčejní rolníci ze zapadlé vesnice Cuanachtu, co jsou rádi, že jsou rádi. Místní Menhir taktéž ztrácí sílu a vám nezbývá nic jiného než uspět tam, kde nejstatečnější hrdinové neuspěli, a vydat se na své životní dobrodružství.

To je jen povrch příběhu, taková poleva na dortu. Uvnitř vás totiž čeká výtečný a dokonalý dort z těch nejkvalitnějších ingrediencí. Tak se do něj s chutí pusťme.
Musím se přiznat, že na Tainted Grail jsem se těšil dlouho dopředu. Důvodu bylo hned několik. Miluji fantasy-středověkou tématiku včetně legendy o Artušovi. Téma a ilustrace jsou takové, jako by mi v Awaken Realms uvařili mou nejoblíbenější kávu. Druhým důvodem je, že se nebráním společenským hrám a jejich sólo variantám. Což je v tomhle slovním spojení protichůdné, na druhou stranu se nemusím omezovat časem ani náladou spoluhráčů. Posledním, ale silným důvodem je přirovnávání Tainted Grail neboli Pád Avalonu ke knižním gamebookům. Tím se ve mě probudila nostalgie z mého mládí na čtení gamebooků jako například Lone Wolf.
Teď si můžete říkat, že mé hodnocení hry nebude objektivní, a už teď je ovlivněno pozitivními předsudky. Tak to si pište! :)

Informaci, že byla hra úspěšná na Kickstarteru považuji čím dál více za bezpředmětnou. V dnešní době takhle "vydávají" hry spousta světových distributorů, takže to není již nic výjimečného. U přídavného jména velký se pozastavím. Avalon (zkráceně) je jedna z těch velkých her. V současnosti stále probíhá deskoherní boom a vydavatelé se nebojí vydávat velké a drahé hry. I přesto Avalon patří mezi ty opravdu veliké. Krabice se naštěstí vytahuje spíše do výšky, a tak se vleze v pohodě do kalaxu. Tady si hra u mě získala hned jeden bod :) Co je ale důležitější je samozřejmě to, co je uloženo uvnitř a tam toho není zrovna málo. Než se dostanete ke dvoupatrovému insertu, musíte se prohrabat pravidly, krátkým tutoriálem, který vás uvede do základů hry, bločkem stavů, úvodními dopisy pro každou postavu, a nakonec nejdůležitějším deníkem výpravy. Ve vrchním insertu jsou uloženy dvouvrstvé desky postav, které mají bohužel tendenci se kroutit (asi špatná technologie). Ve spodním insertu najdeme zbytek komponentů, a to přes sedm set karet, sto žetonů a osm detailních figurek, atd. Všechno krásně uložené ve svém chlívečku.

K základní hře, která už je tak dost nabušená materiálem, si lze ještě dokoupit "rozšíření" Monsters of Avalon. To nepřidává žádné pravidla ani kampaně, jen plastové figurky, které nahrazují karty příšer. Celkem jich je dvacet. Kvalitu a detailní zpracování rozhodně nelze zapřít. Samotnou hratelnost to příliš neovlivňuje. Během testování se mi totiž nepovedlo ve hře najednou mít víc příšer než jen jednu. Opodstatnění ke koupi to ale má, a to pro ty co rádi malují figurky nebo se jen zamilovali do hry, anebo jako v mém případě obojí. Ať už s rozšířením nebo bez, tak si Tainted Grail: Pád Avalonu suverénně odnáší trofej za design a k tomu ostravskou klobásu jako bonus. Jedním slovem epické!

rozšíření Monsters of Avalon
rozšíření Monsters of Avalon

Ostrov Avalon prozkoumáváte pomocí herní mapy tvořené z karet. Očíslované karty tvoří celou dostupnou oblast, kterou lze postupně odkrývat a probádávat. Ovšem velkým omezením pohybu jsou Menhiry. Abyste mohli postupovat ostrovem, musíte zažehnávat, popřípadě udržovat Menhiry vchodu. Co se zdá jako jednoduchá záležitost, je ve skutečnosti nejzásadnější činnost ve hře. Během vašeho dobrodružství za lepšími zítřky se bude odehrávat velká část hry v Deníku výpravy. Což je část podobná zmiňovaným gamebookům. Dvou set stránkový deník je napěchovaný textem, odstavci, odkazy, sny, úkoly a otázkami popisující váš příběh. Příběh je váš, jelikož každé rozhodnutí, které učiníte vás zavede svou vlastní cestou. Každá lokace (karta) má vlastní očíslovanou kapitolu v deníku a orientace v něm je intuitivní.

Hra má tři velké pilíře a tím jsou Menhiry, deník výpravy a souboje. Souboje probíhají pro mě originálním způsobem pomocí karet. Hráč, respektive jeho postava disponuje balíčkem, který si může během hry vylepšovat a učinit ho tak efektivnější. Ověřená mechanika deckbuilding je vylepšena o způsob vykládání karet. Každá karta má na sobě několik tzv. zámků s efekty které se spustí, pokud vyložené karty tyto zámky uzamknou (zapadnou do sebe). Cílem souboje je ve většině případů uštědřit určitý počet zranění. Souboje existují ve formě fyzické a diplomatické. Oba probíhají podobně, ale s odlišným balíkem. Je pak jen na vás a vaší postavě, na který souboj se budete soustředit či budete vylepšovat oba souběžně.

Jeden velký příběh je rozdělený do kapitol. Proto není doporučeno měnit počet hráčů v průběhu kampaně. Abych se nemusel nikým a ničím omezovat, vybral jsem si sólo variantu. Do hutného příběhu a boje s Divnotou jsem se pustil tedy úplně sám. Náročnější obtížnost při hře jednoho hráče je bez debat vykompenzovaná silnějším a nikým nerušeným zážitkem. Do příběhu a deníku výpravy jsem se ponořil stejně jako za dávných časů do Lone Wolfa. Tužka v jedné ruce, zapisovací arch v druhé. Na rozdíl od knihy máte před sebou vyloženou barevnou mapu, karty předmětů, figurky nepřátel, přehlednou tabulku postavy a její vlastnosti a vybavení. Vše je přehlednější, reálnější a přímo pod vašim nosem. Mimochodem uložení hry je proveditelné v jakékoliv momentu.

Podobné pohlcení hrou, jsem nezažil opravdu dlouho. Několik dní roztažená hra na stole čekajíc, až si k ní natěšeně opět sednu. Celý nedočkavý, kam se posunu v příběhu a co si vylepším za vlastnosti na další úrovni. Aby to ale nevypadalo, jako úplně dokonalá hra bez chyby, tak i Avalon má své mouchy. Někoho může štvát místy repetetivnost (chození z jednoho místa na druhé) nebo přílišná obtížnost. Jako celek je Tainted Grail masivní skvělá záležitost se silným zážitkem. Jedna z nejlepších, možná nejlepší sólo hra, co jsem měl možnost si zahrát. Jo pro zajímavost, Tainted Grail doporučuje 9 z 10 kovářů.

Do hospod na jedno čepko stále nemůžete, tak aspoň hoďte lajk na náš fejs. Díky!