recenze - THIS WAR OF MINE

30.12.2017

Letos mi Albi udělalo radost, když se do obchodů dostal dotisk deskovky Robinson Crusoe, tu jsem do nedávna považoval za nejlepší kooperativní hru. Nyní se ke mně dostal This War of Mine a svůj osobní žebříček jsem přehodnotil. To přiznávám hned na začátku, takže STOP, tady můžete přestat číst. A nebo můžete jako při sledování Colomba, kdy celou dobu znáte vy i detektiv vraha, sledovat jeho odhalení.

This War of Mine vychází ze stejnojmenné videohry, kterou jsem nehrál, ale slyšel jsem na ni chválu hlavně díky její atmosféře a ta by se dala krájet i v deskoherní verzi. Už samotná krabice působí dost depresivně a jasně říká, že tohle není rodinná hra, doporučená věková dostupnost je mimochodem 18+.

Protože se na deskologu zabýváme hlavně grafickým designem/zpracováním, začnu samotným obsahem.

Po otevření krabice na vás vykouknou kartony plné žetonů, herní plán, figurky postav, spousta karet, kostky... Návod nehledejte, místo něj vám tady poslouží deník a kniha příběhů a tohle je skvělé řešení pro první, ale i jakékoliv další hraní. Podle deníku si totiž nejdříve připravíte herní desku a pak si jej ve směru hodinových ručiček předáváte se spoluhráči a učíte se herní postupy. Detailněji jsou pak jednotlivá pravidla popsána v knize příběhů na kterou deník odkazuje.

Žetony jsou, jak už jsem psal výše, především z kartonu, ale najdeme tu taky spoustu platových komponent, jako jsou například figurky postav a žetony zdrojů. Designově jsou taky pěkně provedené kostky pro různé způsoby boje. Všechny karty mají standardní velikost, jejich grafika zapadá do konceptu hry a text je na nich přehledný, což je jen další věc, která zpříjemňuje hraní.

Po rozložení na stůl hře není moc co vytknout, všechny komponenty dohromady svým provedením vytvářejí už zmiňovanou parádní atmosféru, každá karta má své místo a každá ze tří postav čeká na vaše rozkazy. Figurky obyvatel vašeho obydlí jsou pěkně zpracované a odpovídají obrázkům na jejich kartách. Hromada komponentů se dá podle pokynů v deníku perfektně rozdělit do přehledného insertu, což ulehčuje jejich hledání při hře. A abych nezapomněl, v krabici najdete i arch na ukládání pozic, takže pokud budete muset hraní předčasně ukončit, budete moct příště pokračovat z uloženého místa.

Už jsem zmiňoval knihu příběhů, pro mě hlavní lákadlo celé hry, obsahuje skoro dva tisíce scén a je to jeden z důvodů proč se ke hře vracet. Přeložit to celé do češtiny musela být pro Albi slušná výzva a hlavně při prvním seznámením s hrou je tohle pro každého největší překvapení. Měl jsem chuť si různé scény pročítat jen tak mimo hru, ale nakonec jsem takovému spojlování odolal. To by asi stačilo k obsahu krabice a teď jak se to hraje.

Co se týče hratelnosti, hra se skládá z několika částí dne, ve kterých sbíráte zdroje a suroviny, vylepšujete obydlí, vyrábíte vybavení, chodíte na průzkum okolí a nebo třeba jen odpočíváte. Musíte hlídat, aby vaši členové party nebyli unavení a léčit jejich zranění. Každý z nich má navíc své individuální potřeby, takže musíte dohlédnout na to, aby kuřák dostal své cigáro.

Při vylepšování obydlí se zbavujete sutin, prohledáváte starý nábytek a stavíte nové vybavení, jako postel k odpočinku, nebo sběrač dešťové vody. Pro součástky a suroviny budete muset na noční výpravy do okolí, kde zažijete spoustu dobrodružství. V některých lokacích budete prohledávat temné sklepy, jinde zas budete moci obchodovat. Nejlepší zážitky ale podle mě přinášejí odkazy na knihu příběhů, které jsou vyznačeny na kartách lokací. Tady ale nechci ani naznačovat, abych vám zážitek nevyspojloval.

Co považuju za negativum je dlouhá herní doba, dvě hodiny avizované na krabici si nedokážu představit, spíše čtyři. Ale jak už jsem zmínil, hra se dá uložit. Dále si budete muset zvyknout na to, že hráč na tahu provádí akce za všechny postavy, ale to je prostě součást hratelnosti i příběhu hry.

Každá partie může vypadat jinak, než ta předchozí, každý spoluhráč se bude chovat jinak, když dostane na výběr mezi pokusem o záchranu nevinných civilistů, nebo úprkem. V krabici najdete také dva scénáře, které si můžete zahrát jako příjemnou obměnu základní hry. O hře by toho šlo napsat ještě spousta, na začátku jsem ale prozradil, že This War of Mine považuju za TOP mezi kooperativníma hrama, takže to nebudu prodlužovat:

Díky za váš čas

Komentovat a odebírat nás můžete na našem facebooku