recenze - NAŠE OSADA

03.01.2021

Co se týče deskoherních novinek na českém trhu, byl konec roku opravdu výživný. Ale než začneme bilancovat, je potřeba dát prostor i menším vydavatelům, jako jsou třeba Board Bros, kteří si pro nás připravili už třetí a opět originální hru. Ano, Naše osada je úplně jiná než jejich předchozí dva tituly Ve stínu pyramid a Big monster. Přesto tady vidím jeden společný průsečík v podobě skvělé přístupnosti, ale to už trochu předbíhám.

Začneme tradičně obsahem krabice. Rozměrově menší bedýnka, ne úplně standardních rozměrů, v sobě skrývá herní desku a hlavně sadu kartonových žetonů budov a velkou hromadu dřevěných figurek fachmanů, domečků a surovin. Všechny budovy si můžete uložit do praktické přihrádky v plastovém insertu. Vejde se tam samozřejmě i šest promo dílků a pořád zbývá dost místa na případná další rozšíření. Grafické zpracování ve mně na první pohled evokuje všemožné casual strategické hry na mobilní platformy, jako Townsmen nebo Clash of Clans. To by mohlo vyznít všelijak, ale opak je pravdou. Hra působí příjemně minimalisticky a celková "svěžest" ilustrací a grafiky mi sedla.

Pravidla hry jsou jednoduchá a navíc přehledně sepsaná, takže jsem měl během krátké cesty tramvají jasno, jak bude partie probíhat. Pohodová je i příprava. Rozložíte herní plán, náhodně vyberete dvanáct destiček budov (+ obilná pole), každý z hráčů dostane svou sadu figurek, tři karty úkolů a můžete začít. Na stole hra vypadá opravdu pěkně, prázdný herní plán mě doslova vybízí, abych umístil jednoho ze svých fachmanů. Mimochodem, slovo fachman je opravdu použito v českých pravidlech, jedná se o klasického workera, pinčlíka, pracovníka, nebo jak jste jim zvyklí říkat. Mně se označení fachman líbí do té míry, že už ho používám i pro kostky v Marco Polovi. Děkuji! :)

Osada funguje i jako dvojkovka, ale nejvíc jsem si ji užil ve třech a čtyřech hráčích. Nemusíte se bát dlouhého čekání. Ve svém tahu máte vlastně jen dvě možné akce. Buď umístíte fachmana na staveniště a po uhrazení potřebných surovin si vyberete jednu z budov a umístíte ji na herní plán. Takovou budovu si označíte domečkem ve své barvě a až do konce hry bude vaše.

Druhou možností je najít vhodné volné poličko, položit na něj fachmana a vytěžit suroviny z okolních polí. Zároveň můžete aktivovat dříve postavené budovy a využívat jejich efekty, to se týká i budov vašich soupeřů, kterým ale budete muset zaplatit. To, že je výběr budov v každé partii náhodný, navíc zaručuje slušnou znovuhratelnost. Já jsem si už ale našel svou oblíbenou kombinaci, takže jdu občas proti pravidlům a nastavím si hru podle sebe. Jak se říká: "Co není zakázáno, až se ucho utrhne." ... Nebo tak něco.

Neustále musíte myslet na dostatečnou zásobu potravy (obilí a ryby), protože na konci každého kola přijde na řadu krmení a žádný z vašich fachmanů nesmí zůstat hladový. Zrovna tohle je věc, bez které bych se v Osadě obešel. Jasně, na to, že s prázdným břichem se špatně pracuje, jsem zvyklý už od dob Agricoly, ale tady mi to prostě nesedí. Celá hra je totiž strašně pohodová, v podstatě od první partie, kterou jsem absolvoval s úplnými nehráči, můžete vymýšlet strategie, využívat různé kombinace těžby a aktivace budov. Vítězné body vyskakují jeden za druhým, to přirovnání k mobilním hrám vlastně nebylo až tak mimo, už chybí jen pomyslné "cink!", "cink!" ,"cink!". Tuhle pohodovou hratelnost vnímám jako velké plus. Podobně jednoduchá, dynamická a zároveň dostatečně strategická deskovka na českém trhu chyběla. Ve třech hráčích máte za 20-30 minut hotovo a za 16,5 sekund jste připraveni na další partii.

Pěkná vstupní deskovka pro herní nováčky, která zaujme moderním grafickým provedením i nenáročnou hratelností. Díky rychlé přípravě a slušným možnostem taktizování se ale zavděčí i zkušenějším hráčům.