recenze - BIG MONSTER

29.11.2020

Zatímco SpaceX plánuje vynést do vesmíru první turisty až v roce 2021, ve hře Big Monster už běžně cestujete mezi planetami. Akorát planety nenavštěvujete jako turisté, ale jako lovci různých vesmírných existencí - příšerek. Catch 'em all!

Big Monster, přeloženo jako Big Monster, je teprve druhý počin nového českého distributora BoardBros. Na svém webu avizují vydávání moderních her nejen pro náročné hráče. A jak píšou, tak taky činí. Big Monster se kategorizuje mezi dětskou až rodinnou hru. Podle krabice je doporučený věk od deseti let, ale ze zkušenosti mohu potvrdit, že je dobře hratelná už od osmi let.

Jedná se o lehkou draftovací hru s prvky sbírání sad s cílem získat co nejvíce bodů. Na první pohled mi některé prvky evokovaly MonsterManii. A to názvem, tématikou, podobnými dílky nebo připojováním dílků. Ovšem při detailnějším pohledu se jedná o dost odlišné hry.

Kreslené příšerky v různých prostředích, o které jde především, jsou i ústředním motivem víka krabice. Uvnitř balení najdeme spoustu kartonového materiálu. Jsou zde destičky jednotlivých příšer a mutagenů, žetony bodů a kulatá deska, představující planetu. Co by nemělo chybět v žádné deskovce, nechybí ani tady. A to bloček pro zapisování bodů, jelikož se po skončení hry sčítá až 8 položek. Konkrétní příšery jsou dobře ujeté a roztomile nakreslené. Zbytek grafiky a celkový design mě ovšem nijak neoslovil a spadá spíše pod průměr. Navíc mi přijde celá deska planety tak trochu zbytečná.

Po přečtení trochu zmatečných pravidel a komplikovanější přípravy, se lze pustit do hry. Principem je draftování (výběr a tažení) destiček a umísťování jich do své herní oblasti. Destičky, respektive příšerky, vám pak přidávají konkrétní body. Jaké body a za co je získáte, zjistíte podle přehledové tabulky. Například za prostředí, ve kterém příšerky žijí (lávové, pouštní, ledové, atd). Dále je počet bodů udán přímo na destičce, nebo za spojení několika destiček s krystaly, či za splnění určitých podmínek.

Jak už jsem zmiňoval, pravidla jsou trochu divočina. Je to dáno různými variacemi pro různý počet hráčů. Lze hrát od dvou do šesti lidí, ale nejideálnější počet bude čtyři. Pokud se vás sejde o jednoho méně, už musíte přečíst jiná pravidla, a hlavně jinou přípravu hry. Celkově má hra tři módy s upravenými pravidly. Na mě už je to dost a hra je tím zbytečně překombinovaná.

Hlavním a nejsilnějším prvkem je draftování destiček, kde se musíte rozhodnout, kterou si ponecháte a kterou předáte dále. Bohužel, tento způsob draftování je nejzajímavější jen v týmovém módě. V ostatních je tak trochu "osekaný" a tudíž méně zajímavý. Pokud se vás nesejde přesně čtyři nebo šest, je na pováženou, jestli do Big Monster vůbec jít.

I když se často ke hře vracíme, mám z ní rozpačitý dojem. Dojem z jakési nedodělanosti, kdy jednotlivé mechanismy do sebe dokonale nezapadají. Jako by měl autor spoustu odlišných nápadů, které kostrbatě spojil do jedné hry.

Ať to nezní jen negativně, Big Monster není vůbec špatná hra. S dětmi se k ní rozhodně ještě několikrát vrátíme. Jen mě mrzí pár nedodělků v pravidlech a zbytečné části, jako deska planety. Jak se to říká? Méně je někdy více?

A já jdu počítat body....