recenze - NA KŘÍDLECH: PERUTĚ EVROPY

12.11.2020

Od naší recenze hry Na křídlech už uběhlo pár měsíců, a mezitím jsme se dočkali lokalizovaného rozšíření Perutě Evropy. Ano, tento symbolický název by si mohla osvojit nějaká ultrapravicová strana (Peruťe Evropy Tomia Okamury?), ale nechme název názvem a pojďme se podívat, co tahle podlouhlá krabička skrývá pod víkem.

To hlavní, co vás určitě zajímá, je slušná hromada nových karet. Noví nejsou jen ptáci, i když mají jasnou převahu, ale najdete tady i karty úkolů a několik karet pro sólovou hru, které nevyužiju (vtip o sólo hře s ptákem tentokrát vynechávám). Kromě karet se můžete těšit na sadu fialových vajíček, kde jejich barva stále nehraje roli. Žetony potravy a nové žetony veřejných úkolů. Největší prostor v krabičce ale zabírá... Tram-ta-da-dá... Krabička! A tohle je asi moje největší zklamání. Dostanete totiž fialovou krabičku s podavačem, která je jinak totožná s tou původní, takže se vám všechny karty pohromadě nevejdou ani do jedné. Proč si autoři hry nedali práci a nevymysleli nějaké praktičtější řešení, to zůstává ve hvězdách. I přes to vypadají všechny komponenty, včetně návodu, opět luxusně, tady se produkce Stonemaier Games nezapře.

Karty, vajíčka, i kartonové žetony si jednoduše přimícháte mezi ty z původní hry. A pokud vás nebaví přebírat karty jako Popelku hrách, tak už budete hrát Na křídlech vždycky včetně evropského ptactva. A není žádný důvod se někam vracet, protože evropští opeřenci kromě starých známých hnědých a fialových akcí obsahují ještě nové zelené akce, které se spouští na konci každého kola. Přibyde vám tedy další úkon, který si musíte mezi jednotlivými koly hlídat. Osobně jsem si tyhle nové schopnosti rychle osvojil a těšil se, až během svého výběru karet narazím na Vránu šedou.

Pokud si hru užíváte i takovým způsobem, že nahlas předčítáte popisky jednotlivých ptáků a kocháte se těmi perfektními ilustracemi, není co řešit. Určitě si nenecháte uniknout ani připravovanou českou verzi oceánského rozšíření a případné další expanze. Perutě Evropy jsou ale jasnou volbou pro všechny majitele a hráče původní deskovky. Podobně jako u Titánů nebes a Invaze z dálek do Scythe se z Perutí stane pevná součást hry a nové zelené akce budou standardem. To už stejně všichni ví, protože jsem kvůli téhle recenzi musel půl roku čekat na první dotisk. :)

Na světě existuje přes deset tisíc druhů ptáků, takže mají autoři ze Stonemaier Games spoustu inspirace pro nová rozšíření jedné z jejich nejpopulárnějších deskovek. Hra Na křídlech má už v základu bohatý výběr karet, ale přes to musím Perutě Evropy doporučit každému majiteli původní hry. Jen škoda té nové krabičky, která by se, kromě barvy, mohla lišit i velikostí.