recenze - MINECRAFT: BUILDERS & BIOMES a FARMER'S MARKET

06.06.2021

Bloodborne, God of War, DOOM, nebo Fallout, tyhle slavné videoherní značky se už dočkaly svých deskoherních adaptací a v některých případech mají fanoušci dokonce na výběr hned z několika alternativ. Nebudeme si nic nalhávat, i když je většina podobných her nadprůměrně dobrých, určitě nepatří do "zlatého fondu". Tam jistě nemíří ani dnes recenzovaný Minecraft, ale to neznamená, že by si nezasloužil naši pozornost.

K rozbalování jsem si tentokrát přizval synovce (nebo spíš on přizval mě:)), který je velkým fanouškem Minecraftu. Hned po otevření krabice na mě vychrlil pojmy jako "čestka!, krýpr!, zombík!". Tahle hra prostě míří na hráče původní videohry, kterou si už dneska můžete zahrát na všem možném, včetně přenosných konzolí nebo mobilu. Já osobně tady vidím spoustu komponent s jednoduchou pixelartovou grafikou, i když v případě Minecraftu se o klasický pixelart nejedná. Najdete tady spoustu žetonů různých velikostí, které představují zbraně, nebo hodnocení kol. Největší dominantou hry je pak kostka s dřevěnými bloky, u které si nejdříve postavíte jakýsi skelet, do kterého nasypete dřevěné kostky a na stole vám díky tomu vznikne nepřehlédnutelný zdroj jednotlivých bloků.

Během čtení pravidel mě příjemně překvapilo, že některé herní mechanizmy by do hry mohly přinést slušnou dávku strategického rozhodování. Na první pohled se vlastně vůbec nejedná o nějakou odbytou licencovanou deskovku, která by jen parazitovala na své předloze. Na druhou stranu, kromě grafiky a použité terminologie tady nevidím nějakou přímou podobnost s hraním Minecraftu. Například samotné "kraftění" tady vůbec nenajdete. Během rozkládání hry na stůl vidím jednu drobnost, která mě ve hrách irituje a to je chybějící herní deska pod stavební karty a příšery (moby), které se rozmístí do matice 4x4 a kolem jejich obvodu se ještě rozkládají truhly se zbraněmi. Vzdálenost mezi dílky si tedy volíte od oka a nějaký ten podklad by tomu určitě slušel. Ale vás už určitě zajímá hratelnost.

Ve svém tahu provádíte dvě různé akce, můžete se přesouvat a prozkoumávat stavební dílky, dobrat si bloky z velkého kvádru, za bloky si koupit stavební kartu, sebrat zbraň z truhlice, nebo bojovat s některým z nepřátel. Na herní desce, která leží před vámi tak postupně budujete svůj minecraftí svět o velikosti 3x3 pole. Důležité je propojovat správné typy biomu, protože přesně za to dostanete na konci každého ze tří kol bodové ohodnocení. Deskoherní Minecraft je prostě hra, ve které budete především sbírat a budovat. I samotný boj, ke kterému budete používat svůj balíček zbraní (tady najdeme náznak decbuildingu), slouží hlavně k získávání bodů, případně možnosti opakovat svůj tah a zase něco posbírat a vybudovat... Tady je vidět, že se Minecraft snaží být spíš nenáročnou zábavou pro méně zkušené hráče. Pokud v souboji s creeperem nebo zombíkem neuspějete, nemusíte věšet hlavu, žádný postih vás nečeká a nepřítel dál vyčkává na svém místě.

Nejvíc partií jsem odehrál právě jako dvojkovku se synovcem. Jakmile pochopil všechny mechanizmy a začal sledovat, které akce mu přinesou nejvíce bodů, stala se z Minecraftu opravdu pohodová zábava. Vyzkoušeli jsme i hru ve čtyřech a kromě celkové herní doby a čekání na tah se ve hře nic nemění. Já jsem byl celou dobu hlavně rád, když jsem sledoval synovcovy pokroky. Postupně se naučil, jak vylepšovat svůj balík s žetony zbraní, nebo jak si dobrat dřevěný blok tak, aby mi znemožnil dostat se k vytouženému univerzálnímu smaragdu. S každou další partií jsem měl větší radost z toho, jak se mu hra líbí a jak nás spolu baví. Na druhou stranu jsem se utvrzoval v tom, že si Minecraft s Yarkem nezahraju. Nic by nám to nedalo.

FARMER'S MARKET

Už samotný název tohohle rozšíření vám napoví, o co v něm jde. V malé krabici dostanete novou herní desku trhu a zároveň nové dílky biomů, které vám umožní pěstovat zeleninu. V Minecraftí deskovce totiž nefungují světové banky ani alternativa v podobě kryptoměn, tady existuje jen výměnný obchod a na veškeré nákupy tak budete chodit se zeleninou v kapse. Během rozbalování hry a prohlížení nových komponent jsem byl synovcem opět poučen o terminologii, ale na mou obranu, Crafting Table jsem znal! Už původní Minecraft nezabíral zrovna málo místa, a pokud budete chtít hrát včetně rozšíření ve a čtyřech hráčích, připravte si opravdu velký stůl.

Během hry vám přibyde nová, šestá akce, ve které můžete nakupovat vychytávky z trhu (marketu) za vlastnoručně vypěstovanou zeleninu. Celkem osmnáct předmětů přináší do hry spoustu nových možností a speciálních akcí, pokud ale budete hrát s malým soupeřem, který neumí číst, budete mu muset jednotlivé předměty detailně popsat. Nesmím zapomenout na nové podobizny (skiny) vašich postav, ale i tentokrát zapomeňte na plastové figurky, dostanete sadu nových kartonových obdélníkových žetonů, které zasunete do plastových stojánků. Jsem rád, že jsme rozšíření do hry přidali až po několika partiích a mohli ho lépe docenit. Bez něj už si ho teď nezahrajeme.

Minecraft patří mezi ty jednodušší, nebál bych se říct až banální, deskovky. Na druhou stranu nemůžu ani tvrdit, že je tahle hra hloupá, protože tady všechno funguje a s dobrým parťákem (synovcem) jsem se u každé partie bavil. Navíc to celé opravdu dobře vypadá a být v balení herní deska pod nabídku stavebních karet, jdu s hodnocením designu ještě o bod výše. Cílovým publikem jsou ale jednoznačně děti, které mají povědomí o tom, kdo je Creeper a k čemu slouží Redstone.