recenze - MAZANÝ LIŠÁK

04.03.2021

Jestli se někomu v poslední době podařilo vytvořit opravdu originální slovní párty hry, je to studio Scorpion Masqué. Jejich Decrypto a Hlavně klid! Jsou deskovky, u kterých jsem se opravdu bavil a u každé z úplně jiného důvodu. I tak mají obě hry něco společné, a to jsou vyšší nároky na zapojení mozkových buněk. Takže schovejte všechny ty Jacky Daniel'sy a Myslivce, je tady Mazaný lišák.

Opět musím pochválit jednoduché ilustrace na krabici, Scorpion Masqué vědí, že méně je někdy více a Mazaný lišák díky tomu už na první pohled zaujme. Pod víkem najdete "macatou" sadu karet se slovy, je jich tady sto padesát a každá je oboustranná, takže si s Mazaným lišákem užijete tři sta jedinečných partií. Nechybí ani důležité "žetony s palcem nahoru" a sada karet, na které budete psát vaše stopy pomocí mazacích fixů. Celá deskovka je vyvedena v červeno - bílo - černých barvách a to až do takových detailů, že červené jsou i fixy a "mazátko", prostě proto, aby to všechno krásně ladilo. Každé kolo hry je časově omezeno (90 vteřin), takže mě trochu zaráží, že v krabici nenajdete žádné přesýpací hodiny, ale budete si muset vystačit se stopkami v mobilu.

Po přečtení pravidel jsem trochu na vážkách, ale nejdříve k hratelnosti. Průběh partie vypadá opravdu zajímavě, parta hráčů se rozdělí na několik stopařů a jednoho lišáka. Lišák si vezme stojánek s kartami a podívá se, jaké konkrétní klíčové slovo se bude v daném kole hádat. Dané slovo zmizí v útrobách stojánku a ven čouhá pouze počáteční nápověda, což je jen jakýsi okruh nebo chcete-li téma, do kterého klíčové slovo zapadá. Takže klíčové slovo může být například ZEDNÍK a počáteční nápověda POVOLÁNÍ. Stopaři pak mají 90 sekund na to, aby napsali "stopy", podle kterých klíčové slovo uhodnou. Ve čtyřech hráčích tak každý ze tří stopařů po společné poradě popíše jednu katu stopy a na konci kola na stole budou ležet tři nové stopy. Tady vidím velký odklon od Decrypta, nebo Hlavně klid!. Mazaný lišák je oproti těmto hrám dost pohodovější a nejvíce "párty". A i když doufám, že to z textu vyplynulo, lišák i stopaři hrají společně.

Stopaři diskutují, snaží se vymyslet taktiku, kterou by se hledanému slovu co nejvíc přiblížili a nebo naopak některé nápady vyloučili. Po uplynutí devadesáti vteřin se dostává ke slovu lišák, který se může doptat na nejrůznější nejasnosti. Opět velmi zajímavý přístup, většina podobných her je o dost striktnější a tady je vidět, že se autoři opravdu rozhodli zvolnit. Po zmiňované konzultaci mezi lišákem a stopaři musí lišák umístit žetony s palcem vedle zahraných stop. Za každou správnou stopu jeden palec nahoru, plus jednou za celou hru může označit důležitou stopu přímo. A je tady další kolo, další porada stopařů, další zahrané stopy a další "lajkování", jak umisťování žetonů stop říkáme.

Slova je potřeba volit takticky, neustále se dívat zpět, diskutovat o tom, co je možné s jistotou vyloučit a s čím naopak počítat. Ta pohoda o které jsem psal se určitě netýká samotného hádání klíčového slova. První partie byly opravdu jednoduché a často se nám povedlo hledané slovo uhodnout už ve třetím kole, čím vyšší je ale číslo karty se slovy, tím náročnější je i celý proces hledání a stavění pomyslných "mantinelů" v podobě stop. Tohle vnímám jako velké plus a vůbec mi nevadí, když i párty hra představuje výzvu, právě naopak. Když se mi v roli stopaře podaří (někdy i za nesouhlasného spílání ostatních) napsat správné slovo na kartičku trofeje, radost bývá veliká. Následně ještě podle tabulky hodnocení zjistíme, že jsme "Ostřílení ohaři", což může znamenat v podstatě cokoli, ale vsadím se, že je to lichotka.

To je vlastně celé, je jen na vás, jestli si zahrajete dvě až čtyři partie, nebo u hry strávíte celý večer. Není tady žádný cíl, žádná další výzva. Mazaný lišák je spíše taková "platforma", soubor komponent které vám umožní si hrát podle definovaných pravidel. Je to docela zvláštní, vždyť i v těch Aktivitách se nakonec jeden z týmů dostane jako první do cíle. Tohle je trochu škoda, chybí mi tady prostě nějaká další vrstva, která by tenhle zajímavý, chytlavý a pěkně zpracovaný nápad proměnila ve hru se začátkem a koncem. Nesmím zapomenout, že na krabici je uvedeno 3-6 hráčů, ale úplně v pohodě si Lišáka zahrajete ve dvou.

Mazaný lišák přináší zase trochu odlišný přístup ke slovním párty hrám. Jednoduchá pravidla, ale opravdu slušná výzva, kterou si nejlépe užijete s dumavými hráči, kterým kromě selského rozumu nechybí analytické myšlení.