recenze - HLAVNĚ KLID!

17.05.2020

Každý na to dřív nebo později narazí. Tradiční otázka na pracovním pohovoru: "Jak zvládáte stresové situace?". Pokud jste zmatkář, kterého sebemenší tlak vyvede z rovnováhy, stejně na takovýto dotaz musíte odpovědět s úsměvem: "Stres mě posouvá k lepším pracovním výkonům!". Jak má ale ubohá nezkušená personalistka takovou podlou lež prokouknout? Možná by se jí hodila hra Hlavně klid!

Jsem rád, že jsem v prvním odstavci ten název nezkomolil, hře totiž v průběhu času říkám Buď v klidu!, Zůstaň v klidu!, a párkrát jsem vyslovil i Uklidni se!. Teď už konečně k samotné krabici a jejímu obsahu. Všechno na mě působí opravdu stylově, od ilustrace na víku až po obsah uložený v praktickém plastovém insertu. Máme tady česká pravidla, sadu kostek s písmeny, čtvercové a obdélníkové karty s otázkami a přesýpací hodiny. Autorům očividně záleží na tom, aby i párty hra vypadala pěkně a přesvědčil jsem se o tom už s jejich předchozí dešifrovací peckou Decrypto, která je aktuálně nejlépe hodnocenou párty hrou na BGG. Plavidlově je Hlavně klid! podstatně jednodušší, než jeho starší bratříček a tak se můžeme bez okolků hned pustit do hraní.

Nejdříve tedy doporučuji uspořádat nějakou tu párty. Krabice udává minimální počet hráčů číslovkou tři, já už ale můžu prozradit, že ideální sestava začíná na čtyřech, takže rozhodně nezačínejte bez d´Artagnana.

Hráč se ve svém tahu stává vyslýchaným a soupeři po je ho pravé a levé ruce mu pokládají otázky z kartiček. Společně, ale zase né tak, aby se překřikovali. Jednomu soupeři odpovídáte slovně a druhému pomocí kostek. Celou dobu vás popohánějí přesýpací hodiny, které ve svém tahu otočíte celkem třikrát, celkový ideální čas na tah jsou tedy logicky dvě minuty. Jenže:

První kolo - hráč, který hlídá čas, otáčí hodiny po každém přesypání. Proto je ideální hrát alespoň ve čtyřech, aby se mohli dva hráči v klidu věnovat čtení otázek vyslýchanému.

Druhé kolo - tady přituhuje, už tak náročné odpovídání se vyslýchanému stíží tím, že si zároveň bude muset hlídat čas. Než se hodiny přesypou, zařve na časoměřiče: "Čas!" a ten hodiny otočí. Pokud by to nestihl a všechen písek se přesypal, nastává konec tahu.

Třetí kolo - Tady to funguje stejně jako v kole druhém, s tím zásadním rozdílem, že jsou hodiny schovány za víkem krabice a vyslýchaný je nevidí. To už je opravdu extrémní obtížnost.

Kromě klasických otázek jsou na kartách různé úkoly, jako například "složte z kostek poslepu písmeno T". A to je další aspekt, který na papíře nepředstavuje žádnou velkou výzvu, ale během hry vám z toho půjde hlava kolem. Otázky nejsou jen vědomostní a odpověď na ně je někdy čistě individuální: "Koho budeš volit v příštích volbách", "Jaké je tvé oblíbené jídlo". Zní to naprosto banálně, ale i tady platí, že v zápalu hry a pod tlakem je někdy hledání odpovědi docela náročné. Autoři jsou si navíc obtížnosti druhého a třetího kola vědomi a tak je přímo v pravidlech uvedeno, že můžete všechna tři kola hrát dle pravidel toho prvního. Co se týče množství otázek a znovuhratelnosti, všechny karty jsou oboustranné, takže si užijete spoustu herních večerů, než se začnou opakovat.

Slovních a vědomostních her je na českém trhu spousta, co tedy u těch nových ocením nejvíce, je originalita. Hlavně klid! originální rozhodně je. Pokud ji s sebou vezmete na večírek, počítejte s tím, že ne úplně všechny chytne. Tohle totiž není taková pohoda jako Party Alias, nebo Jedním slovem, u které si ještě stihnete pokecat o politice. Tahle hra vyžaduje plnou koncentraci a to nejen hráče na tahu, ale i vyslýchajících a časoměřiče. S plnou pusou jednohubek vám zkrátka nebude rozumět. :) A ještě jedna věc, kterou musím vyzdvihnout, přímo v pravidlech (ale i na zvláštní kartě) je na poslední stráně odstavec "NEZAPOMEŇTE" což jsou takové FAQ, které vám odpoví asi na každou nejasnost.

Na první pohled vás zaujme osobitým vzhledem, hned po přečtení pravidel budete mít chuť si ji zahrát, nakonec se u ní několikrát pohádáte a stejně ji budete hrát znovu. Hlavně klid! je jedna z mála her, které vám dokáží namixovat porci stresu zalitou dresingem zábavy. Bože, tak ta poslední věta, to byl pořádný patos...