recenze - MAŠKARNÍ BÁL

11.10.2020

Blafování je moje oblíbená herní činnost, každý, kdo si se mnou zahrál Chameleona nebo Werewolfa, by vám mohl vyprávět. Nevýhoda těchto her spočívá v tom, že musí každý hráč u stolu podat kvalitní herecký výkon. Nebo je to výhoda? :) Každopádně blafovací deskovka, která tuhle potřebu potlačuje, by se mohla líbit i hráčům, kterým tenhle exhibicionismus není po chuti. A tady by mohla posloužit novinka od Mindoku.

Ilustrace na víku krabice má kýčovitý nádech a to samé platí pro komponenty uvnitř. Spousta líbivých kreseb a barevných žetonků. Karty i herní deska naznačují, že se bude jednat o jednoduchou rodinnou hru, ale to už trochu předbíhám. Hráči se během partie zmocňují role pohádkových postav, jako je například Velký zlý vlk, Karkulka, nebo Popelka. Celkově ale Maškarní bál nevypadá vůbec špatně a hlavně přítomnost přehledné herní desky mě potěšila, protože funguje jako středobod celé hry.

Právě na této desce budou všichni hráči pomocí svých žetonů označovat, které z postav nejsou/jsou a tím postupně utahovat smyčku. Každý z hráčů na začátku partie skrytě obdrží jednu kartu postavy. Vaším úkolem pak bude během kola získat tři kusy vašeho milovaného předmětu, uvedeného na kartě postavy. Takže například jako Popelka budete toužit po trojici střevíčků. Pokud se vám to povede a posbíráte takovou trojici, vyhráli jste kolo. Jednoduché, že? Bohužel jsou tady zároveň karty předmětů, které ve své sbírce za žádnou cenu nechcete a podaří-li se soupeřům je k vám dostat, máte smůlu a jste odhaleni.

Ve svém tahu si tedy postupně doberete dvě karty, tu první si buď přidáte do své sbírky a nebo ji věnujete některému ze soupeřů. S druhou kartou pak uděláte přesný opak toho, co jste si vybrali u té první. Takto postupně odhalujete vaše soupeře a zároveň se snažíte získat vaši vítěznou trojici. Navíc máte možnost provést jednu ze tří vybraných akcí, z nichž je vždy dostupná možnost někoho přímo označit. "Ty jsi Popelka!" říkám kamarádovi u stolu. Ted popadne půllitr, dá si mohutný lok čepovaného ležáku a slavnostně oznámí: "Ne!" Může to znít infantilně, ale vlastně by to hratelnosti nic neubralo. To, proč není Maškarní bál vhodný jako party hra, je velký dopad náhody. U blafovacích her prostě očekávám, že hlavní vliv na svůj úspěch budu mít já a ne karta, kterou si vytáhnu.

Maškarní bál je totiž rodinná hra a nejlépe funguje s dětmi. Na krabici je uvedeno 8+, ale u nás se v pohodě chytal pětiletý, i díky tomu, že kromě popisu akcí nejsou ve hře žádné texty. Ve svém tahu máte omezenou možnost voleb, prostě jen přiřazujete karty, sledujete středovou herní desku a občas využijete některou z akcí. Dokonce bych si dovolil říct, že se tady mažou rozdíly mezi rodičem a předškolákem, a to i díky už zmiňovanému docela velkému podílu náhody. Po několika partiích do hry můžete přidat některé z rozšíření, jako například možnost tajně sázet na vítěze, nebo využívat dovednosti postav. Tyto herní varianty samozřejmě dále zlepšují znovuhratelnost.

Jednoduchá rodinná hra, která na první pohled zaujme svým grafickým zpracováním podtrhujícím pohádkovou tématiku. Maškarní bál by mohl být hitem letošních Vánoc, stejně jako svetry s jelenem, ponožky, nebo roušky.