recenze - MARIPOSAS

30.05.2021

Chtěl jsem tuhle recenzi začít povídáním o tom, jaký jsem velký fanoušek motýlů a už jsem se nemohl dočkat nové hry ze světa okřídleného hmyzu. A pak se ozvalo moje lepší já, které uznalo, že by to byla pořádná blbost. Hlavní důvod, proč mě Mariposas tak zaujal, je jméno jeho autorky Elizabeth Hargrave, která má na svědomí podle mě povedenou a hlavně krásnou hru Na křídlech.

Dřevěné žetony ve tvaru motýlů tady představují (a teď pozor) motýly. Herní deska pak znázorňuje Severní Ameriku od Mexického Michoacánu po Kanadský Quebec. Nečekal jsem asi nic jiného, ale hra je produkčně opravdu pěkná a všechny komponenty k sobě perfektně ladí. Převažuje tady černá barva, která na herním plánu kontrastuje s pestrobarevnými poli a všemi herními komponenty. Jako jediný výraznější nedostatek vidím (nebo spíš nevidím?:)) malá a nevýrazná čísla na žetonech motýlů. Ne, že byste k hraní potřebovali lupu, ale hráče s horším zrakem to moc nepotěší.

Po nastudování přehledných a dobře strukturovaných pravidel vám hned bude jasné, že se hrou Na křídlech je tady společná i poměrně nízká náročnost. To, jestli je Mariposas vhodný i pro nováčky, si řekneme až níže.

Na první partii jsem se opravdu těšil a to se ještě umocnilo po rozložení hry na stůl. Každý z hráčů dostane svou sadu dřevěných figurek motýlů a především dvě karty pohybu, pomocí kterých bude svůj okřídlený hmyz přesouvat po mapě Severní Ameriky. Pro každé ze tří kol si náhodně zvolíte kartu cílů, ty určují, za co budete v daném ročním období získávat body. Pak je tady ještě přídavná deska odpočívadla, na kterou rozmístíte karty životního cyklu a to už začíná být můj herní stůl slušně zaplněný.

Ve svém tahu jednoduše vyložíte jednu kartu pohybu a podle ní provedete pohyb/pohyby motýlem/motýly (motýle:)). Kam se vydáte, záleží jen na vás, na zastávkách sbíráte květiny, nebo bonusy z odpočívadel. Na místech sousedících s klejichou můžete "provést rozmnožování" a díky tomu získávat další motýly vyšší úrovně (další generace). Důležité je sledovat kartu cílů pro právě probíhající období, ta většinou na konci kola přináší vítězné body za určité rozmístění motýlů a nebo i okamžitý zisk v případě splnění podmínky. Někdy máte všechny motýly dostat na sever od Atlanty, jindy například posbírat všech pět druhů kytiček.

Mariposas je jednoduchá a pěkně zpracovaná rodinná deskovka, ale i přes to si myslím, že se jí nedostane takového přijetí, jako se to před dvěma lety povedlo hře Na křídlech. Jedno ale mají tyhle dvě hry rozhodně společné a to je neustálá, někdy až trochu otravná, manipulace s komponenty. Elizabeth Hargrave chce asi hráčům dopřát co nejvíce interakce se všemi těmi kartami, figurkami a žetony. Během jednoho tahu tak můžete vyložit kartu, přesunout motýla, dobrat si květinku, znovu se přesunout, otočit žeton odpočívadla, hodit si kostkou, dobrat si květinu, dobrat si kartu životního cyklu, znovu se přesunout, zaplatit tři květiny za rozmnožování, přidat do hry motýla. A ti pozorní z vás, si možná všimli, že jsem si během třetího přesunu zapomněl dobrat květinu. :) Naposledy jsem něco podobného vyčítal hře Roundforest, v porovnání s ním ale Mariposas hraje úplně jinou deskoherní ligu.

V každém ze tří ročních období se mění podmínky pro bodování, takže se během partie stává, že svou strategii obracíte naruby a ještě k tomu ji otáčíte hore nohama. Motýli mění směr svého letu jako Maverick v Top Gunu, což sice trochu nabourává "příběh" hry, který je popsaný na konci pravidel, ale přispívá to k zábavnosti. Potřeba neustále myslet nejen na to, co právě provádíte, ale zohledňovat i dopad na další průběh a zlepšovat si své pozice... To se vlastně hodí i v každodenním životě, pokud tedy nechcete skončit jako deskoherní bloger nebo youtuber. :)

I když jsem měl pár výtek k hratelnosti, musím Elizabeth Hargrave pochválit. Její hry mají velký potenciál přilákat k deskovkám nové hráče. A právě s nováčky a méně zkušenými jsem si Mariposas užil nejvíce. Hra vám totiž neustále ukazuje "směr", ale zároveň vás netrestá, když se pokusíte jít vlastní cestou.