recenze - LORENZO IL MAGNIFICO

21.01.2018

Šlechtický rod Medicejů byl v období 13. století ve Florencii nechutně bohatý a mocný. Taky byste chtěli zkusit být nechutně bohatí a mocní? Já rozhodně ano. Naštěstí je tu deskovka Lorenzo, která vám to umožní. Nechť se zlaté floriny otáčejí...

V poslední době jsme na našem úžasném a magnifico Deskologu recenzovali a hráli hry jako This War of Mine (sakra hardcore), Fallout nebo Catan: Hra o Trůny. Nedivím se, že jsem měl sto chutí na nějakou klidnější deskovku, třeba eurovku s profláklou mechanikou "Worker placement". Vybral jsem si na to Lorenzo il Magnifico, vloni vydanou v české lokalizaci firmou Albi. A udělal jsem dobře!
Téma je zasazené v italské renesanci podle slavné historické postavy Lorenza I. Medicejského. Obchodování, politika, náboženství. Pro tenhle typ hry ideální téma.

Pravidla jsou velmi dobře sepsaná, správně přeložená a díky doplňujícím obrázkům pod každým odstavcem se čtou jako dětská pohádka na dobrou noc. Jednoduché jako facka, naučené za třicet minut.

Rozložíme desky, hodíme kostky a jdeme si hrát hezky.

I kdybych o hře nic nevěděl, už na první pohled bych poznal, že se jedná o Worker placement. Označené oblasti akcí, u každé značka a počet získaných surovin. Dřevo, kámen, zlaťáky, vítězné body, to všechno tam je. Kupujete karty produkce, budov, postav, činů, zvětšujete vojenskou sílu, abyste nakonec vše nějak přeměnili na vítězné body. Každopádně i Lorenzo má jeden zajímavý koncept, víru v náboženství, kterou nemusíte podstupovat, ale čeká vás poté exkomunikace. Negativní postih, který vás doprovází celou hrou. Jedna z dalších možností taktiky, jak docílit vítězství, buď se podvolit papeži nebo vyhrát pomocí vojenské síly.

"Worker placement" mechanika je založená na vybíraní různých akcí, které jsou převážně dostupné jen jednou v jednom kole. Tzn. že první hráč má možnost volby všech akcí a další hráč po něm už nemůže použít stejnou akci jako první hráč a musí taktizovat jaká další akce je pro něj nejvýhodnější. Dochází k takzvanému "blokování akcí". V dalším kole jsou všechny akce vyresetovány a výběr začíná nanovo. Dokonalý příklad je již kultovní hra Agricola.

Lorenzo I. byl řečený il Magnifico neboli Nádherný. Je i desková verze il Magnifico ?

Krabice je těžší, plná komponent, bohužel insert žádný a vše je hozeno do jedno prostoru - jak hnůj na poli. Ilustrace na krabici se mi líbí, ale situaci to stejně nezachrání :)
Herní materiál a grafický design patří na úroveň klasické "eurovky". Dřevěné suroviny a figurky (druhořadí pomocníci mají alespoň tvar postavy, zatímco hlavní členové rodin jsou ve tvaru válečku). Kartičky jsou sice malé, ale naštěstí bez textu a symboly jsou lehce rozeznatelné. Herní deska je uspořádaná tak, aby se na ni vešly všechny potřebné akce, kartičky a kostky, ale tady je to už dost na hraně. Celkově je vše namačkané jako okurky v zavařovačce, spíše chaotické a nepřehledné. Chápu, že autoři kladli důraz spíše na praktičnost než na design, ale "euro" přece nutně neznamená, že hra musí vypadat zle a nudně. Jenže tady je to opravdu bída a bolest (začátek a ne konec).

Hratelnost je na tom, na rozdíl od designu, o něco lépe. Originalita je tady sice cizí slovo, ale naštěstí pro Lorenza mám tento typ her rád. Podrobněji popisovat funkcí Akcí, například "Vem si dvě dřeva a jeden kámen", mi přijde stejně zbytečné jako nosit dříví do lesa. Nebudu tedy rozepisovat podrobnosti herního principu, ale jen můj pocit z hraní. Jako milovník piva, žen a euro her jsem s Lorenzem spokojený. Dostal jsem od něj přesně to, co jsem očekával a bavil se u toho. Jednoduše proto, že si Lorenzo I. il Magnifico na nic nehraje. Pokud očekáváte jistou originalitu, něco, co jste ještě nikdy neviděli a nehráli, podívejte se úplně jinam. Jestli existuje nějaký standard euro her typu worker placements, Lorenzo ho bez problému dosahuje, možná i lehce převyšuje. Škoda té grafické stránky.... achjo.

Papeži jsem se nakonec nepodvolil, a taky mě to stálo vítězství. Naštěstí se říká konec dobrý, všechno dobré, tak vám ještě nakonec povím něco "dobrého": Při hraní Lorenza nám spadla jedna dřevěná figurka pod stůl na podlahu. Naprosto tiše, bez jakéhokoli zvuku dopadu. Hledali jsme ji jako blázni všude okolo stolu a nakonec se našla vedle pohovky, dobré že?? :)

Yarek, il Magnifico!

Hodnocení designu: 2/5

Komentovat a odebírat nás můžete na našem facebooku.