recenze - LAMALAND

16.07.2023

Vítejte v Lamalandu, milí farmáři. Je na čase vybudovat farmu plnou náhorních plošin, na kterých se bude dařit nejen kukuřici, kakau a bramborám, ale taky vašim věrným společníkům. Lamám.

Takové lamy jsou vlastně velmi zajímavá zvířata a ještě zajímavější je jejich časté zařazení do deskových her. Autoři jsou si obliby těchto zakrnělých velbloudů asi dobře vědomi, a tak na nich založili kompletně celý vizuál hry. Lamy jsou tady na krabici, kartách, herních deskách a nakonec i v podobě roztomilých dřevěných figurek. Milovníci lam tedy mohou být spokojeni, Lamaland neklame svým názvem a přináší doslova lamí žně. A to jsem ještě nezmínil, že se ilustrací chopil samotný Klemens Franz, kterého můžete znát díky Agricole, nebo třeba Ostrovu Skye. Tenhle peruánský styl mu podle mě sedl a do podobné rodinné hry se jeho kresby určitě hodí.

Na první pohled se tedy jedná o moc pěknou deskovku, ale co je mnohem důležitější, obstojí i během samotné partie? V první řadě se koukneme na pravidla, která v krabici najdete jak v české, tak i slovenské variantě. Na několika málo stránkách si můžete přečíst přehledně sepsaný popis herního kola a rychle zjistit, že je Lamaland opravdu velmi jednoduchou hrou. Tedy alespoň pravidlově, během hraní totiž dokáže docela slušně potrápit mozkové závity.

Nebudu chodit kolem horké kaše, místy dokáže být Lamaland poměrně suchou hrou, což berte spíš jako anotaci, než negativní hodnocení. Být autory, klidně bych to napsal na víko: "Pěkná a místy trochu suchá deskovka!". Ale my už mícháme balíčky karet úkolů a vesničanů, připravujeme hromádky žetonů plodin a každý z hráčů si bere startovní destičku a sadu žetonů trofejí a dlaždic. Jdeme na to.

Ve svém tahu provádíte postupně až dvě akce. Nejprve rozšiřujete vaši krajinu a následně můžete krmit lamu a díky tomu získat "lamakartu", což v tomto případě není karta nápovědy. Území rozšiřujete pomocí dílků krajiny buďto do šířky, a nebo do výšky. Dílky tedy k vaší startovní destičce přikládáte a nebo je pokládáte na dílky už dříve postavené. Během tohoto kroku pak přikládáte žetony trofejí na vyložené karty úkolů a nebo získáváte zdroje (plodiny) za překrytá speciální políčka na dílcích krajiny. Jakmile nasbíráte dostatek potravy (brambory, kakao, kukuřice) můžete ve druhé fázi nakrmit některou z lam a vzít si její kartu - už zmiňovanou lamakartu. Tady platí to známé "kdo dřív přijde, ten dřív mele", respektive v tomto případě "krmí cennější lamu". Spolu s kartou lamy získáte i dřevěnou figurku, kterou si umístíte na volné pole vaší farmy. Tam se pak bude lama pást až do konce hry a zavázet vám při další výstavbě, takže její pozici musíte vždy dobře promyslet.

Důležitým prvkem jsou karty úkolů, na které budete vaše žetony trofejí nejen umisťovat, ale i přemisťovat a opět tady platí "kdo dřív….". Tohle mě prostě baví a i kdybychom polemizovali nad tím, že se nejedná o nijak nápaditý herní design, je mi to vlastně jedno, protože tady vše funguje. Počet kol není definován a délka partie závisí na tom, jak rychle budete krmit lamy a získávat jejich karty. Mě díky tomu samozřejmě vždycky chybělo to jedno poslední kolo, ve kterém bych dokončil svůj promyšlený plán. Příprava partie je trochu krkolomnější a i ve dvou hráčích, kdy mimochodem hra funguje bezvadně, si připravte dostatek prostoru na stole. Samozřejmě nesmím zapomenout ani na hraní s dětmi. Na krabici je uveden doporučený věk 10+, ale i osmiletý synovec rychle pochopil, jak rozšiřovat svou farmu a jak nejlépe získat krmení pro lamy.

Ale konec srandiček, na lamy je potřeba hledět střízlivě. Všechny aspekty od zpracování až po jednotlivé herní mechaniky jasně ukazují na to, že se jedná o rodinnou hru. Pro méně pozorné to pak říká i nápis na krabici. V téhle kategorii tady ale na druhou stranu vidím jasný přesah a Lamaland podle mě dokáže zabavit i zkušené deskovkáře.