recenze - KRONIKY AVELU

06.01.2022

Jaké parametry musí splňovat ideální dětská hra? Jednoduchá pravidla, pěkný vizuál a ideálně přímočarou akční hratelnost. Děti se u hry prostě nesmí začít nudit. No a teď to celé namíchejte tak, aby se během hraní bavili i dospělí. To chce buď nějaký zajímavý nápad, nebo slušnou herní výzvu. Za nás v tomhle segmentu nejvíc zafungoval Loony Quest a Zombie Kidz/Teenz. Co dál? Něco mi říká, že ten mohutný hype kolem Kronik Avelu by mohl být oprávněný.

Zpracování hry je opravdu příkladné. Víko krabice zdobí pěkná fantasy ilustrace, nečekejte ale nic temného, celá grafika je laděna do veselých barev. V krabici vás pak čeká spousta žetonů na vyloupání, desky hráčů a třeba taky třináct různobarevných kostek. Není tady sice žádný praktický insert, jen jakýsi uzavíratelný "předěl", který do krabice zasunete, což ve výsledku nevypadá vůbec špatně. Úplně jsem zapomněl na karty, které jsou... Cože? Nejsou? Opravdu, Kroniky Avelu neobsahují ani jednu kartu. Prvním větším vodítkem k tomu, že se jedná spíše o dětskou hru, je bloček s postavami hrdinů. Ty si na začátku partie vybarvíte pastelkami, vymyslíte si vlastní erb a nakonec svého hrdinu pojmenujete. Jasně, to je činnost, u které se zabaví i nejeden dospělý. Fantazii se tady totiž meze nekladou, ale přeci jen tady vidím jasné zaměření na mladší hráče.

Herní scénář si připravíte pomocí hexových dílků mapy, většina je jich na začátku partie otočena lícem dolů, to aby vás během putování čekalo překvapení v podobě objevování nových míst. Máte na výběr ze tří obtížností, které rozhodují o tom, kolik příšer se v závěru hry dostane do hry společně s velkou Bestií. Pro hraní s dětmi určitě doporučuji nejdříve zvolit tu nejlehčí cestu, i když i tady už nás s mým šestiletým synovcem a jedenáctiletou neteří čekala slušná výzva.

Hrdinové jsou tedy na svých místech a můžete se pustit do putování. Ve svém tahu máte na výběr ze čtyř akcí. Můžete se pohybovat, bojovat s nepřáteli dostupnými na mapě, odpočívat a dobíjet si zdraví (houževnatost) a nebo provádět speciální akce některých mapových dílů. Vypadá to docela standardně, že?

A taky že to je standardní dungeon crawl osekaný doslova na dřeň. Tedy naprosto vhodný pro začínající hráče a už několikrát zmiňované děti. Měl jsem radost pokaždé, když synovec sám zvolil odpočinek, místo nerozvážného boje, do kterého bych se v jeho věku pustil já. :) Nesmím zapomenout na zajímavě řešené náhodné dobírání předmětů z plátěného pytlíku, kde hmatem rozeznáte podle tvaru přilbu, štít, zbraň, nebo lektvar. A protože se jedná o kooperativní hru, musíte se občas obětovat pro vaši partu a utratit své těžce vydělané zlaťáky za tolik potřebné hradby, které ochrání vaši základnu (hrad Avel) před nájezdy nepřátel. Jedná se tedy o hru s časem, každým kolem jste blíže a blíže vstupu Bestie na herní mapu. Pak už vám nezbývá nic jiného, než neúnavně kosit nepřátele, kteří se v každém kole prodírají k Avelu.

Máte hned několik možností, jak si postavit herní mapu a zároveň můžete měnit obtížnost. Vidím ale nevyužitý potenciál v podobě kampaně, která by mohla být propojena nějakými krátkými příběhy. Hra k tomu přímo vybízí a použité komponenty by na takovou kampaň určitě stačily. Takhle je znovuhatelnost závislá jen na tom, jestli vás tahle jednoduchá a přímočará hratelnost chytne. Já jsem se během hraní bavil a to hlavně proto, že jsem viděl, jak hra zaujala děti, které by mohla dobře připravit na Descent nebo třeba Gloomhaven. Napětí při každém hodu kostkami by se dalo krájet, škoda jen, že měla děcka radost pokaždé, když úspěšně hodila za příšeru. :) No jo, ta jejich vrozená soupeřivost prostě převládá nad týmovou hrou. S dospělým/zkušeným spoluhráčem bych určitě sáhl po jiném dungeon crawelu, ale to autory Kronik Avelu nemusí trápit, jejich hra plní svou specifickou roli na deskoherním trhu na jedničku.

Pěkná grafika na kvalitně zpracovaných komponentech je občas jen pozlátko, ale tohle je prostě povedená akční deskovka, ideální pro začínající hráče a hlavně pro děti.