recenze - JÍZDENKY, PROSÍM! NEW YORK

07.04.2022

New York City, neboli velké jablko. Centrum obchodu, umění a módy, mraveniště s osmi a půl miliony obyvatel. Počet sebevražd jsem bohužel nedohledal, ale mohl jsem si ho vymyslet a doufat, že to nebude nikdo ověřovat. :) New York je prostě výstavní skříň západní civilizace a je jedno, jestli jste běžný turista, nebo chicagský chlapec, který o Vánocích shodou nešťastných náhod nastoupí do špatného letadla. Bez taxíku se tady neobejdete.

Pokud už máte zkušenost s některou z her od Days of Wonder, určitě vás nepřekvapí obsah balení. Celková produkční stránka hry je opět na vysoké úrovní a nechybí ani praktický insert, který pojme herní desku, všechny karty i barevné figurky taxíků. A jsou to právě tato malá autíčka, která nahrazují vagóny z klasické verze Jízdenky, prosím! Plastové taxíky jsou asi to jediné, co mi úplně nesedlo, protože duté figurky nepůsobí moc luxusně na pohled, ani na omak. Zároveň je pro mě docela s podivem, že se autoři nepodívali spíše do podzemí Manhattanu a my ve hře nepropojujeme stanice metra.

Pokud znáte originální Jízdenky, prosím!, nebo některou z jejich iterací, čtení pravidel pro vás bude spíše formalitou. Herní mechanizmy jsou vlastně úplně stejné, liší se jen některé podmínky pro závěrečné bodování. To samé platí pro přípravu partie, která je už v původní hře (nebo Evropě) naprosto banální a tady je vše ještě pohodovější díky razantnímu zmenšení celé hry. Podobně Days of Wonder přistoupili například k nedávno lokalizované variantě Londýn. Vše je menší, kompaktnější, kratší, ale přitom pořád stejné jako v případě původní hry. Takže popis hratelnosti je vlastně docela zbytečný, hlavně pokud jste už někdy Jízdenky, prosím! hráli. Tak si to projdeme alespoň v rychlosti.

Ve svém tahu si dobíráte přepravní karty, hrajete je a pokládáte taxíky na vyznačené cesty na herní mapě, nebo si můžete vzít dvě nové karty cílových stanic (úkolů) a obě (popřípadě jednu) si ponechat. Váš cíl je za pomoci optimalizace tahů co nejefektivněji propojit lokace z karet cílových stanic. Ano, stejně jako v klasickém Jízdenky, prosím!. Akorát tady jste ve dvou hráčích za dvacet minut hotoví, ve třech pak něco přes půl hodinky. A to je přesně ta herní doba, po kterou mě Jízdenky, prosím! dokážou bavit a kterou jsem téhle hře ochoten věnovat. Pro mě už se z "Jízdenek" stává spíše relaxační záležitost, než nějaký pamětihodný deskoherní zážitek.

Pokud od nové New Yorské verze nebudete očekávat hromadu inovací, přepracované herní mechaniky a šermířské souboje taxikářů, nejspíš budete spokojeni. Novinkou je především zisk bodů za turistické atrakce, které se nachází na vašich trasách, což dobře pasuje na zmenšenou mapu, kde by nemělo smysl hledat nejdelší postavenou trasu. Body si opět přehledně zapíšete do přiloženého bločku a své výsledky tak zachováte pro budoucí generace. A to máme na Deskologu rádi. Zajímavá je samozřejmě i edukativní stránka hry, kde si osvojíte polohu významných staveb a míst na dolním Manhattanu.

Takže za mě vlastně spokojenost. New York je další kompaktní, jednoduchá hra, která najde uplatnění na hospodském stole. A hlavně, grafika i stylizace jsou parádní, být ty figurky taxíků trochu vymazlenější, přidal bych klidně i ten poslední bodík za design.

Odebírat a komentovat nás můžete na Facebooku, kde najdete i odkazy na naše články.