recenze - FUJI KORO

31.05.2020

"Ona se dívá a padá tříšť...
A z jejích očí létají jiskřičky...
A nemá cenu brečet,
když samurajský meče visí nad nimi..."

Co má společného text písně od kapely Vypsaná Fixa s deskovou hrou Fuji Koro? Samurajské meče a češtinu. Zatímco o jazykově lokalizovaný návod do hry se postaral distributor TLAMA games, samurajské meče jsou hlavní tématické symboly. Děj se totiž odehrává v roce 1707 v Japonsku na hoře Fuji, která se chystá každým okamžikem vybouchnout a vystříknout horkou lávu na obličeje všech zúčastněných. Nejstatečnější samurajové z celé země se vydají na horu zachránit všechno cenné a riskovat tradiční japonské (a lávové) bukkake.

Padne jak prdel na hrnec.
Padne jak prdel na hrnec.

Když si spojíte již nastíněné téma se styly jako adventura, souboje s draky, průzkum a objevování dostanete Fuji Koro. Deskovku pro až šest hráčů, kterou lze hrát kompetitivně nebo kooperativně. Vašimi hlavními úkoly bude prohledávat ústí hory a hledat vzácné svitky či materiály, kosit draky, a nakonec si najít cestu zpátky do bezpečí. Všechno je ohodnoceno vítěznými body, které na konci určí toho nejostřejšího válečníka. Ty ostatní zase odmění oblíbenou seppukou.

Zdravotní kartička.
Zdravotní kartička.

Průzkum je základní akcí a probíhá podobně jako v Mage Knight, Legendy Země Euthie nebo Discover. Tvarově nespecifikovatelné destičky pokládáte vedle sebe, a tím rozšiřujete svou hrací plochu, která je ohraničená okrajem sopky Fuji.
Nebudu zmiňovat druhou logickou akci pohyb po mapě a přejdu rovnou na třetí, poslední akci. Akcí "sběr" získáváte nalezené suroviny, materiály, svitky a podobné pracholapače rozházené po mapě. Popravdě je ve hře ještě jedna akce a tou je odpočinek spojený s nejzajímavějším prvkem, a to výrobou vybavení.

Křesťanský drtič hlav.
Křesťanský drtič hlav.

Na hoře bohaté na suroviny se nachází dřevo, kov a samozřejmě dračí zubní sklovina. Z těchto surovin lze vyrobit části brnění nebo zbraně. Každá část se skládá z jedné kostičky a čím větší zbraň je, tím je smrtonosnější. Házíte s tolika kostkami, z kolika kostiček je složena zbraň. To ještě umocňují starodávné svitky a schémata, které, pokud se vám podaří sestavit, vám navíc dodají magické síly. A to se vám bude v souboji s přerostlými plazy sakra hodit! Bohužel občas se vám vybavení opotřebuje, a tak nezbývá než opravovat a opravovat.

Hladové okno.
Hladové okno.

Hra patří do těžší váhové kategorie, se spoustou kartonových komponentů. Tunu plastových materiálů zde nehledejte, ani vám nebudou chybět. Vše je řešeno kartonově "postaru". Škoda jen, že draci moc nedrží a rádi si máchají tlamu v lávě. O ilustrace se postaral profík ošlehaný deskovými hitovkami Miguel Coimbra. Celkovou designovou kvalitu se Fuji Koro drží velmi vysoko. Materiálů je ale taková spousta, že je příprava hry náročnější, než vykostění velekraba japonského. Počítejte s hrou, která zabere celý stůl a misku s wasabi oříšky si položíte, tak leda do klína.

Žhavá scenérie.
Žhavá scenérie.

Fuji Koro může mást svou velikostí, ovšem v základu mi přišla velmi snadná. Díky třem jednoduchým a stále se opakujícím akcím (průzkum, pohyb a sběr surovin) mě překvapuje poměrně vysoké hodnocení náročnosti na BGG. Nejkomplexnější prvkem je rozhodně výroba zbraní, kterou si po první hře osvojíte. V průběhu hry se vám můžou zdát herní kola stereotypní, což oživí poslední fáze erupce lávy a následný únik. Vyšší pořizovací cenu dáte v případě Fuji Koro spíše za vzhled a materiál, než za vymakanou "tak to jsem ještě neviděl" hratelnost.