recenze - EXIT: ÚNIKOVÁ HRA - OPUŠTĚNÁ CHATA a MRTVÝ MUŽ V ORIENT EXPRESU

10.10.2019

Únikovky jsou asi oblíbeným deskoherním žánrem, protože jich u nás v poslední době vyšla pořádná hromada. Zdá se, že zájem neopadá a naopak ještě roste, snad všichni větší vydavatelé připravují další kousky a dokonce i úplně nové série. Na Deskologu už jsme se stihli podívat na jednu malou povedenou únikovku od Albi, pak na TIME Stories od Blackfire a dneska tady máme hned dvojici EXITů od Dina. Cenově jsou EXITy o něco méně příznivější než Albi Únikovky, ale už krabička je na první pohled o dost větší. Uvidíme, třeba se vyšší cenovka podepíše i na celkovém herním zážitku.

OPUŠTĚNÁ CHATA

Krabice je větší, protože v ní kromě balíčku karet najdete i několik dalších propriet. Každá hra obsahuje deník/knihu, což je jakýsi základní průvodce příběhem. V Opuštěné chatě se ráno probudíte zamčeni v opuštěné chatě a budete se snažit utéct z ... ano! K útěku využijete dešifrovací kotouč, do něj budete zadávat čísla, která získáte luštěním rébusů. Karty nebudete tahat z krabičky, ale jednotlivé balíčky podle typů rozdělíte na stůl. EXIT se dá hrát pohodlně třeba i v posteli, ve stanu, v hospodě... kde si hru užijete, si dobře rozmyslete, protože to bude doslova neopakovatelný zážitek.

Ano, neopakovatelný, EXIT totiž během hraní znehodnotíte. Tedy našim editorkám se podařilo obě hry dohrát bez stříhání komponent, ale není to podle mě úplně ono.

Zpět do opuštěné chaty. Hře se daří celkem slušně navodit atmosféru, a tak doporučuju hrát večer, ve dvou, se skleničkou vína, hudbou a nějakým ambientním osvětlením. Ilustrace na kartách nejsou sice kdovíjak umělecky hodnotné, ale naprosto dostačují k tomu, aby vám popsaly, kde se nacházíte, co jste našli a co máte dělat. Postupně luštíte nové rébusy a zadáváte kódy do dešifrovacího kotouče, když se zadaří, postupujete dále. Největším strašákem je ale velké X na kartách odpovědí, v takovém případě vám nezbyde nic jiného, než se chytnout za hlavu a zkusit to znovu. Na krabici je uvedena obtížnost pokročilý a myslím, že to docela sedí, některé rébusy byly nápadité, jiné opravdu překvapivé, za to musím autorům skoro zatleskat.

Za co nezatleskám je systém nápověd. Máte tady dvě nápovědy a pak, pro ty méně bystré, i řešení. Problém je, že na způsob, jakým rébus vyřešit, jsem většinou bez problému přišel, nápovědu jsem chtěl použít až v poslední fázi celého řešení. Takže vytáhnu kartu nápovědy, kde je uvedena základní informace, kterou už dávno vím a musím brát druhou, která by mi úplně stačila. Celkově se mi ale líbí, jak rébusy fungují a navíc to, že nacházíte všemožné hádanky, dává smysl v rámci "příběhu". Příběh v uvozovkách, protože od toho nesmíte čekat žádného Stephana Kinga.

MRTVÝ MUŽ V ORIENT EXPRESU

Balení je podobné jako u Opuštěné chaty a herní princip je v podstatě totožný. Hlavní rozdíly s sebou nese téma a hlavně obtížnost, krabice totiž tentokrát uvádí úroveň Specialista. Musím dát autorům za pravdu, tohle je opravdu hra určená pro "únikové specialisty". Nebudu chodit kolem horké kaše, já určitě takový specialista nejsem a tak pro mě bylo hraní pěkný porod. Můj spoluhráč mi taky bohužel moc nepomohl a vzít si nápovědu je pro mě naprostá potupa, takže se z Orient Expresu stala mnohahodinová záležitost.

Co musím znovu vyzdvihnout je atmosféra, to je něco, co mi u Albi Únikovek chybělo. Kvalita ilustrací je stejná jako u Opuštěné chaty, ale i tady se prostě do hry vžijete. V tomto případě tedy do řešení zapeklitého případu. To je další věc, co hry odlišuje, v opuštěné chatě mi rozložení hádanek dávalo smysl, v Orient Expresu už to podle mě tak ladně řešeno není. Bohužel nemůžu více prozradit, abych vám nepokazil zážitek. I tak jsem měl celkově lepší herní zážitek z Orient Expresu a to i přes opravdu vysokou obtížnost. A nebo právě kvůli ní! Budete mnohem více hledat, luštit, vracet se z místa na místo, skoro jako v nějaké klasické point and click adventuře.

Protože nechci spoilovat, víc konkrétních informací vám k dnešní dvojici her neřeknu. Takže už jen nějaké resumé.

Zážitek, který mám z únikovek, se dost odlišuje od klasických deskových her. Pokud se sejdete s dobrým parťákem (mně nejvíc vyhovuje hraní ve dvou), můžete si užít spoustu zábavy. Možná to bude znít pateticky ale i dobrodružství.

Naše oblíbená deskovka Time Stories sice z trůnu svržena nebyla, ale EXITy jí slušně šlapou na paty a to nejen mnohem příznivější cenovkou, ale hlavně množstvím lokalizovaných příběhů, v češtině jich totiž seženete rovnou osm!