recenze - DESÍTKA: HARRY POTTER

05.05.2022

Jestli se nějaká kvízová deskovka může pyšnit skvělou hratelností, je to určitě Fauna! :) No a samozřejmě taky Desítka, která u nás v recenzi dostala výborné hodnocení a zároveň jsme už všech dvě stě okruhů otázek protočili několikrát tam i zpět. Na českém trhu je delší dobu k dostání hned několik rozšíření, kterými si můžete hru oživit, ale ten opravdový gamechanger přichází až teď.

Je jasné, že tahle nová verze cílí především na fanoušky knižní ságy J.K.Rowling, popřípadě všech osmi filmových iterací. I když to si ještě doupřesníme. Já osobně se považuji za běžného konzumenta téhle povedené dětské fantasy, před mnoha lety jsem přečetl prvních pět knih a následně několikrát viděl všechny filmy. Nedovedu si představit Vánoce bez Kamene mudrců, ale na druhou stranu za vrchol série považuji Vězně z Azkabanu, jak v knižní, tak filmové podobě. Tímto jsem snad dostatečně popsal svůj vztah k Harry Potterovi a doufám, že mě to opravňuje vzít si na paškál novou čarodějnou verzi Desítky.

V krabici najdete podobné plastové "heblo" jako v původní Desítce, liší se ale svou výškou, barvou a hlavně detaily v podobě dvou erbů Bradavické školy čar a kouzel. Příprava partie zůstává stejně banální, prostě tu plastovou věc vytáhnete z krabice, rozdělíte se na týmy/jednotlivce a můžete začít. Otočná počítadla bodů tady opět vypadají a fungují stejně krkolomně, jako v původní verzi, ale fungují! Nemusíte se tedy bát, že by někdo neoprávněně uzmul vítězný bod, ale raději si na to dávejte pozor. :) Pokud už máte nějaké zkušenosti s původní Desítkou, nebudete ani potřebovat pročítat stručnou brožuru s pravidly. Všechno tady zůstává při starém a tím hlavním lákadlem je samozřejmě sada padesáti oboustranných karet s otázkami ze světa Harryho Pottera. Knižního, který budete muset znát, ale především toho filmového.

Ano, otázky se zaměřují hlavně na fanoušky filmů a tady se dostávám ke své, asi jediné, výtce. Některé z otázek jsou doplněny opravdu drobounkými obrázky z filmů. Máte například poznávat lokace, nebo události z filmů. Na papíře to zní zajímavě a asi by mě to i bavilo, ale i když mám zrak v pořádku, někdy jsem měl problém identifikovat, jaké výjevy jsou na miniaturních obrázcích. U hry, kterou běžně hrajeme v šesti lidech, nejlépe někde v hospodě, je to prostě problém.

Jinak ale musím výběr otázek pochválit, připadá mi, že i při tom poměrně velkém množství nemuseli autoři vařit z vody. Obtížnost je samozřejmě proměnlivá otázka od otázky, někdy jsem byl rád, když jsem znal 1-2 odpovědi, jindy bych neměl problém "vyzobat" všech deset špuntů. Celkově jsem ale spokojen a hlavně musím žasnout nad tím, jaké mají moji přátelé a rodina znalosti příběhů tohohle malého čaroděje.

I přes pár drobných výtek, které jsem měl ke zpracování je nová Desítka doslova ultimátní dárek pro všechny Potterheady. Podobné iterace rozhodně dávají smysl a doufám, že se dočkáme i dalších tematických verzí.