recenze - FAUNA

03.06.2021

Kvízové hry, to je pro nás na Deskologu území neprobádané, pole neorané a v Yarkově případě navíc i hlava dubová. Samozřejmě nemůžu zapomenout na perfektní Desítku, kde jsme všechny karty s otázkami otočili alespoň pětkrát. Vědomostní hra, která by u nás mohla uspět totiž musí mít něco navíc. Něco, co ji posune nad klasické "odpovídání na otázky".

První věc, která vás po odkrytí víka zaujme, je velký herní plán znázorňující mapu planety země. A protože se ve hře podíváme do říše zvířat, nechybí tady ani velká hromada oboustranných karet, na kterých najdete jednotlivé živočichy. Ilustrace na kartách jako by vypadly z nějaké klasické učebnice biologie a nechybí tady český ani latinský název zvířete. Detailnější informace pak najdete v přiloženém almanachu. Je vidět, že to autor Friedmann Fries myslel opravdu vážně a šlo mu o to, aby vytvořil skoro až encyklopedickou deskovku.

Příprava hry je, stejně jako její pravidla, naprosto triviální. Doprostřed stolu položíte herní plán, připravíte si balík karet zvířat a každý z hráčů dostane sadu kostiček. Pomocí těchto dřevěných kostiček pak bude označovat své odpovědi na mapě světa a třech ukazatelích v dolní části herního plánu. A co že to vlastně budete hádat, respektive odhadovat? Hlavní údaj je oblast výskytu daného zvířete ve volné přírodě, dále pak jeho váha, celková délka a délka jeho ocasu. Jasně, především ženské osazenstvo u stolu už v první partii vymyslelo asi deset poznámek a dvojsmyslů k tomu poslednímu údaji. Asi se držím špatné party. :)

Jako zadání tedy dostanete jedno ze zvířat, část jeho karty s hledanými údaji je zakrytá a vy jeden po druhém přikládáte dřevěné kostičky na herní plán. Obsazená pole jsou vám zapovězena a hlavně, pokud si nejste opravdu jistí svými znalostmi, nesmíte to s tipováním moc přehánět. Pokud není vaše odpověď přesná, nebo alespoň opravdu těsná, o vaši kostičku přicházíte. Ok, většinou jen dočasně, v tomto je hra dost benevolentní a osobně bych uvítal kdyby byl postih o něco přísnější. Dalo by se to vyřešit home-made pravidly, ale já se raději držím doporučení fundovaného herního designera. Mírně nepřehledné je pak vyhodnocování oblastí výskytu, především pokud jich je více, ale zase se zdokonalíte i v zeměpisu.

Pro mě se stala Fauna ideální hrou na chatu. Schválně to nedávám do uvozovek, protože jsem si ji opravdu odvezl na naši rodinnou chatu, kde se schází hned čtyři věkové generace a přesně tam funguje hra nejlépe. Po nedělním obědě si dát jednu partii s mým dědou (82) a synovcem (6). Pokusy o propašování Fauny do naší deskoherní skupiny neprošel. Yarek ji označil za nudnou a tak jsou fotky z této recenze jakousi vzpomínkou na jeho jediné setkání s Faunou. Tohle je prostě rodinná deskovka a na rozdíl od výše zmiňované Desítky vůbec nefunguje jako party hra. Naopak od vás k úspěchu nevyžaduje tolik obecného přehledu, a dost vám toho odpouští. I takale většinou vyhraje ten největší znalec světa zvířat.

Fauna rozhodně vyčnívá mezi vědomostními hrami a pokud sháníte dárek pro nějakého milovníka zvířat, který si rád porovnává své znalosti, nešlápnete vedle. Srovnávat ji s aktuálně vydávanými deskovkami by ale nebylo fér. Slovy klasika: "Není to ani stejná liga, je to úplně jinej sport."