recenze - DESÍTKA

24.10.2019

V celém tom spektru deskových her existuje jeden velmi populární žánr, který mě nikdy neoslovil. Ano, jsou to vědomostní hry, kde jsem, kromě Světového filmu, žádné hře nevěnoval víc než pár desítek minut. Ale třeba se někomu podaří přijít s originálním titulem, který mě přesvědčí a možná se to už stalo.

Krabice Desítky mi připomíná jednu starou magnetickou hru, která kdysi ležela u nás na chatě. Je to škoda, protože právě tyhle kvízové hry typu I Know mají povětšinou stylové krabičky s minimalistickou grafikou. Ale nesuďme hru podle obalu a podívejme se dovnitř. V krabici najdete plastový insert, který obsahuje dvě přihrádky. V té menší je sada jakýchsi černých špuntíků a v té větší pak nějaké heblo, vypadá to jako něco mezi slunečními hodinami a futuristickou miskou pro psa. Uprostřed už ale vidím sepsanou první otázku a začíná mě zajímat, jak tenhle ďábelský stroj funguje.

Pravidla jsou, jak už to u podobného typu her bývá, naprosto easy, ale po přečtení je mi jasné, že tohle tak úplně typická vědomostní hra nebude. Špuntíky se zasunou do připravených dírek po obvodu hebla a může se začít hrát. Příprava hry tedy vlastně při každém dalším hraní odpadá a jediné co potřebujete, je ta černo-oranžová plastová sranda.

Hraje se do dvaceti bodů a nemusíte se bát, nepotřebujete žádné dvacetistěnné kostky ani psací potřeby, počítadla jsou také součástí hry. Hned jak se rozsadíme, každý si své otočné počítadlo na plastovém bazmeku nastaví na nulu a bohužel zjišťujeme, že tohle není úplně 100%. Počítadlu chybí přesnost a tak občas místo čísel ukazuje prostor mezi nimi a pak vznikají konflikty, kdo měl kolik bodů. To je asi jediná věc, kterou bych hře vytknul, ale bohužel to není drobnost.

Teď k samotné hratelnosti. Uprostřed pekelného stroje jsou vloženy karty s otázkami, které jdou vidět skrz kruhový otvor a pod špuntíky na obvodu se skrývají odpovědi. Pokud odpovíte správně, špuntík si po vytažení necháváte u sebe, pak jsou na řadě soupeři, jeden po druhém udělají to samé co vy, odpoví na otázku a vytáhnou špuntík. Odpovědí je deset, takže se nebojte, ještě se na vás dostane a jakmile k tomu dojde, čeká vás těžké rozhodnutí. Necháte si osamocený špuntík, nebo to risknete a budete odpovídat znovu? Pokud totiž odpovíte špatně, přicházíte o všechno, co jste si v daném kole nasbírali. Bohužel nevíte, kdo byl sedmý prezident USA a tak místo riskování passujete a na počítadle si zapíšete jeden bod za Abrahama Lincolna.

Otázky jsou opravdu různorodé, v jednom kole budete hádat, kterému státu náleží která vlajka a v dalším zase seřazovat tělesa ve sluneční soustavě od středu až po to nejvzdálenější. Je tady taky spousta otázek z pop kultury, hudby, filmu i literatury. Musím vyzdvihnout obtížnost, která je proměnlivá a tak si v některých kolech jen zopakujete znalosti ze základní školy a v dalším budete rádi za jeden špuntík. Pokud vám sedne otázka a soupeři passují, můžou nastat opravdové žně a dostanete jedinečnou příležitost všem ukázat, že světové režiséry máte v malíku. Pokud se ale u toho posledního seknete, máte smůlu, přicházíte o všechen zisk z tohoto kola a počítejte s více či méně hlasitým výsměchem.

bacha spoiler :)
bacha spoiler :)

Desítka je rozhodně nejzajímavější vědomostní hra na našem trhu. Systém push-your-luck, vás nutí riskovat, a to hlavně ve finální fázi hry, kdy všechny od vítězství dělí jeden bod. 200 otázek vám vystačí na spoustu herních večerů a pak můžete hru někomu darovat. Já tu svou věnuji Peťce, která mi opravuje tenhle článek. Určitě se teď raduje.

Petr

Hodnocení designu: 4/5

Hodnocení hratelnosti: 4/5 


Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku