recenze - BESTIE

19.02.2023

Kdo si počká, ten se dočká a my deskohráči máme v tomhle ohledu nervy ze železa. Dlouho avizovaná hra Bestie se nedávno konečně dočkala českého vydání a zařadila se díky tomu mezi hromadu vánočních hitů. Konec loňského roku byl opravdu našlapaný a docela by mě zajímalo, jak si tahle deskovka vedla v tvrdé konkurenci. V následujících odstavcích vám alespoň můžu sepsat, jak se jí dařilo v naší redakci a na kolik si ji dovolíme doporučit.

Krabice Bestie rozhodně patří mezi ty nejhezčí na trhu a jak rád říkám: "díky tomu ji v obchodě jen těžko přehlédnete". Posledně se ode mě podobné poklony dočkalo třeba Oltréé, nebo Rallyman GT a i když je mi jasné, že pěkná krabice není ani zdaleka důvod pro hru běžet do nejbližší deskoherní speciálky, v tomto případě to jde ruku v ruce s celkově velmi povedeným zpracováním. Je libo krásně ilustrovaný dvouvrstvý herní plán ozdobený parciálním lakem? Dvouvrstvé desky hráčů se stylovými ilustracemi lovců a bestií? Zdobené dřevěné figurky zvířat? Ale jistě, beze všeho, ozvalo se ze... :) Bestie vypadá jednoduše úchvatně a to díky použité barevné paletě, krásným ilustracím Arona Midhalla a prostě celkově vyladěnému grafickému zpracování všech komponent. Ve chvíli, kdy hru rozložíte na stůl, dostaví se kýžený wow efekt a ten se bude opakovat u každého dalšího spoluhráče, kterému Bestii ukážete. Wow, wow, wow! Já například nejsem příznivcem kartonových standees, ale tady mě vůbec neuráží a na herním plánu sedí jak prdel na hrnci.

Vždycky, když na stůl rozložím takhle pěknou deskovku, mám samozřejmě velká očekávání, byla by totiž škoda, aby ta spousta práce přišla vniveč kvůli nějakým dírám v hratelnosti. Bestie je hra se skrytým pohybem nepřítele, ve které se v roli lovců vydáváte skolit mytickou Bestii ovládanou jedním z hráčů. Na začátku partie si zvolíte desku smlouvy, což je v podstatě jakýsi stručný scénář a k němu vyberete příslušnou stranu herní mapy. Hráč, který si vybral roli bestie, má určené místo na jižní straně herního plánu a ostatní hráči v roli lovců se posadí ideálně naproti. Zatím co bestie se ve svém tahu pohybuje tajně a svůj pohyb zaznamenává vykládáním karet pohybu, lovci se přesunují klasicky pomocí kartonové figurky. Kromě pohybu můžete samozřejmě útočit, nebo v roli lovce prozkoumávat jednotlivé oblasti a zjišťovat, jestli se v nich nenachází Bestie, popřípadě stavět strážní věže, které vám zvyšují dohled. K zahrání těchto akcí ale budete potřebovat vhodné karty, které si na začátku každého kola (dne) společně s ostatními hráči vydraftujete.

Myslím, že už zase budu chválit. V první řadě pravidla, která jsou velmi dobře strukturovaná a hra se podle nich dá rychle naučit. Ve chvíli, kdy Bestii rozhýbete, zjistíte, že se vlastně jedná o poměrně jednoduchou deskovku, která ale hráčům nabízí velkou volnost. Baví mě hra za lovce, kde se opravdu cítíte jako neohrožený bijec, který jde Bestii naproti a společně s ostatními hráči neustále stahujete pomyslnou smyčku. Bestie se naproti tomu přesunuje pomocí už zmiňovaných kartiček pohybu, které vykládá do sekce aktivního pohybu na herním plánu. Svůj skrytý pohyb si v roli Bestie můžete zaznamenat do praktické skryté mapky a tak si udržovat přehled o tom, kde se zrovna nacházíte. Tady zároveň musím upozornit na chybu, kdy na mapce chybí jedna z lokací, vydavatelství Tlama Games už prý sjednává nápravu.

Zpátky ale k hratelnosti. Během tahu tedy hrajete akční karty, pohybujete se po mapě, v případě Bestie útočíte na lovce, zvířata a osadníky a v roli lovce hledáte Bestii a útočíte na ni a její věrné zplozence. Celou dobu musíte brát v potaz vítězné podmínky na desce smlouvy a zároveň odměny za splněné úkoly na konci každého dne. Už během úvodního draftu je důležité zvolit co nejlepší kombinaci karet, která vám efektivně pomůže uskutečnit vaše plány. Já jsem se například v roli Bestie snažil vždy co nejrychleji plnit úkoly a střetu s lovci jsem se spíše vyhýbal, taková strategie se ale nemusí vyplatit u každé použité desky smlouvy.

Bestie je hratelná už ve dvou, kdy ale jeden z hráčů ovládá dva lovce, dá se to v pohodě ukočírovat, ale nejvíc nám sedla partie ve třech a čtyřech hráčích, kdy se každý může zaměřit na práci s jednou konkrétní postavou. Co se týče znovuhratelnosti, díky oboustrannému hernímu plánu a dvěma deskám smluv, je tady dostatek nových výzev, ale nic vám nebrání hrát jednu oblíbenou smlouvu dokola, vyzkoušet si několik partií v roli lovce a pak přesedlat na některou z dostupných Bestií a její smečku zplozenců. Bestií i lovců je na výběr šest a každá z postav se liší svou základní sadou karet dovedností a zároveň vylepšeními na desce hráčů, které si můžete "dokupovat" ve fázi noci. Už se nebudu znovu rozplývat nad perfektním zpracováním a krásnou grafikou, ale pokud budete hrát pravidelně, určitě se vám vyplatí slepit kartonové standees lovců a bestií kapkou lepidla k podstavci. Zkoušel jsem plastové stojánky, ale určitě bych je nepořizoval, protože podle mě kazí celkový dojem z povedeného vizuálu.

Bestie vyčnívá mezi hrami se skrytým pohybem nejen krásným zpracováním, ale i velmi akční hratelností. Tohle totiž není žádná detektivní záhada ani hledání ztraceného pokladu, ale kartami řízený lov. Za mě tedy jednoznačné doporučení.