recenze - BELAAD: ZEMĚ UČENCŮ A BOJOVNÍKŮ

11.06.2023

Slyšte, slyšte, učenci i bojovníci, na český trh se nedávno dostala nová desková hra s názvem Belaad. Svým vizuálem dokáže zaujmout na první pohled a tak jsme si na našem blogu nemohli nechat ujít příležitost ji zrecenzovat.

Podlouhlá krabice má dosti nestandardní rozměry a to samé se dá říct o jejím grafickém provedení, kdy víko zdobí výrazná kresba a jen drobné logo s názvem hry a ještě menší logo herního studia. Jsou to ale právě ilustrace, které vás zaujmou nejen na krabici, ale i na všech čtrnácti dvouvrstvých kartách (deskách) postav a třiceti velkoformátových kartách učenců. Kromě nich v balení najdete hromadu dřevěných žetonů spojenců, které nasypete do tematicky zdobeného pytlíku, abyste je pak mohli během partie náhodně vytahovat. Zpět ale ke zpracování. To se podle mě celkově povedlo a Bellad patří mezi ty nejhezčí hry, které se zatím v letošním roce dostaly na český trh. Všechny komponenty navíc můžete roztřídit do plastového insertu, který do velké míry usnadňuje přípravu partie.

Každý z hráčů (nebo dvojic hráčů) se ujme jedné ze tří soupeřících stran. Máme tady Království, Lid a nakonec Řád hašašínů. Hašašínové se do hry dostávají jen v lichém počtu hráčů, a mají své vlastní cíle v podobě povraždění učenců. Lid a království se naproti tomu snaží o prosperitu, verbování učenců, plnění pokladnice, ale neostýchají se toho na druhou stranu docílit ani pomocí krádeží a intrik. Každá ze stran disponuje svou sadou dvouvrstvých karet (stylových kartonových desek) postav a každý z hráčů má v ruce čtyři karty akcí, kterými může spouštět akce těchto desek a zároveň je vylepšovat. Síla jednotlivých akcí se totiž odvíjí od počtu žetonů služebníků, které jsou umístěny v jejich horní části. Nové žetony se symboly pak taháte náhodně z pytlíku a to právě pomocí jedné z akcí na kartě postavy.

Ve svém tahu tedy jednoduše zahrajete kartu, provedete její akci/akce a doberete si jednu ze tří dostupných karet. To je opravdu vše. Akce na některých kartách vám ale například přinesou pouze okamžitý zisk žetonu zlaťáků, nebo červených pečetí - obojí slouží jako zdejší platidla. Díky akcím na kartách postav můžete získávat další mince, okrádat vaše soupeře, dobírat si nové žetony spojenců (služebníků/přívrženců) pro vylepšení jednotlivých karet postav, verbovat učence a taky bojovat. A u boje se zastavím, protože mi během čtení pravidel přišel dost nevýrazný, opak je ale pravdou a mechanika push-your-luck tady zajišťuje slušnou porci napětí.

Trochu jsem se rozepsal o jednotlivých pravidlech a herních postupech, ale bylo pro mě důležité vám sesumírovat, s jakými mechanikami se ve hře setkáte. Zatím to ode mě berte jako chválu, důležité ale bude ujasnit si, pro koho je vlastně hra určená.

V různých počtech hráčů se zásadně mění herní zážitek i způsob, jakým hra probíhá. Prvních několik partii jsem odehrál ve dvou a i když tady všechno funguje, ta hlavní zábava se podle mě dostaví až při hraní ve čtyřech, nebo pěti hráčích, kdy musíte spolupracovat v týmech. Nenapadá mě ani žádná výraznější slabina, kterou bych Belaadu vytknul. Hra možná trochu klame tělem, respektive velikostí krabice, která by mohla evokovat velkou strategii s epickou mapou a dvouhodinovou herní dobou. Belaad jde ale opačným směrem a přináší pravidlově velmi jednoduchou a přístupnou hru, která se dobře vysvětluje i začínajícím hráčům. Takže znovu – komu je hra vlastně určena?

Belaad bych si nebál doporučit úplným deskoherním nováčkům, kteří si tady vyzkoušejí hned několik herních mechanik a asymetrický způsob hraní, ať už ve dvou hráčích, nebo v plném počtu za použití frakce hašašínů. Důležité je, aby nováčky neodradila velká porce škození a náhody. Pro zkušené hráče Belaad skvěle funguje jako sofistikovanější party hra, kterou ve čtyřech až pěti hráčích vezmete do hospody, rozložíte na stůl a začne akční kolotoč plný intrik, podpořený rychlým střídáním na tahu. Přesně tady mi hra sedla nejlépe a ukázala se její nejsilnější stránka. Potřeba nejen co nejefektivněji využít akce na kartách, ale taky komunikovat se spoluhráčem v týmu. A to je Belaad.

Na konec jsem si ještě nechal perličku v podobě doprovodné brožury obsahující historické informace o učencích a jejich vynálezech. Tady musela dát lokalizace pořádně zabrat, přitom se jedná o artefakt, který je v krabici v podstatě navíc. To si rozhodně zaslouží pochvalu.

Belaad nabízí zajímavý mix herních mechanizmů a pohodovou hratelnost ve velmi atraktivním provedení. Tohle všechno dává dohromady originální týmovou deskovku, která by se mohla stát klasikou, podobně jako Citadela nebo Splendor. To ale ukáže až čas.