recenze - CITADELA DELUXE

08.09.2019

Už jsem to tady na blogu jednou zmiňoval, Citadela je jedna z prvních her, které jsem kdy hrál. Zaujalo mě tenkrát, kolik zábavy se vejde do tak malé krabičky. Yarek měl původní hru včetně rozšíření Temná země a pamatuju si na ta deštivá odpoledne na chatě, kdy jsme karty nedali z ruky. Dneska se podíváme na novější verzi Citadely s přívlastkem Deluxe. Když se řekne Deluxe, představím si eSkový Mercedes, čtyřvrstvý toaleťák a taky jednu kolegyni z bývalé práce. V libovolném pořadí.

Pryč je doba malého a skladného balení, když Deluxe, tak pořádně. Nová verze Citadely míří na zákazníky, kteří vyžadují pěknou macatou krabici. Nic proti, chápu, že je to obchodní záměr a možnost, jak na hru v obchodech nalepit vyšší cenovku, ale po rozbalení nevidím jediné praktické opodstatnění, proč krabici zvětšovat. Jasně, pravidla teď najdete v klasickém A4 sešitu a čtou se moc dobře. Místo kartonové korunky s podstavcem tady máte plastovou a každá karta s rolí má zároveň svůj žeton. S tou cenou jsem se trochu sekl, původní Citadela s rozšířením vás vyšla dohromady za nějakých šest stovek, za stejnou částku na eshopech pořídíte i Deluxe. :)

Nebudeme chodit kolem horké kaše, nejvíce propíraným tématem je grafické zpracování a především genderová vyváženost postav. Co se týče grafiky, tam nemám problém, ilustrace se mi líbí, i když v původní verzi byly víc cool (je slovo cool ještě cool?). Je to jako byste vedle sebe položili komiksy s kresbou od Romity a Mazzuchelliho, oba mají něco do sebe, ale za srdce vás chytne jen jeden. Co se pak týče genderové vyváženosti, s tou taky nemám problém, ale u postavy, která se jmenuje Diplomatka, si vždycky vzpomenu na koženou brašnu mého dědy. A ne, nebyly na ní dva blesky, vy vtipálci.

Pravidla jsou stejná jako v původní hře, ale i tak se vám je pokusím trochu nastínit.

Hráči nejdříve draftují karty postav a to tak, že si každý postupně tajně zvolí jednu kartu a zbytek předá soupeři po své levici. Každý hráč tedy na konci draftu vlastní jedu z osmi postav.

Postavy jsou seřazeny podle čísel 1-8 (9 v případě hry tří nebo osmi hráčů) a jedna po druhé jsou vyvolávány. Hráč, který vlastní kartu právě vyvolané postavy, ji ukáže a buď si dobere dvě karty budov, z nichž si nechá jednu, nebo si vezme dvě mince z banku. Další akce, kterou můžete využít, je stavění budov. Pokud tedy vlastníte dostatek mincí, můžete kartu s budovou vyložit před sebe a zaplatit příslušný obnos. Kromě toho využíváte vlastnost své postavy a také si můžete přilepšit pomocí funkcí na fialových budovách.

V deluxe verzi najdete celkem 27 postav, 7 různých akčních karet a celkem 90 karet budov. Pokud se rozhodnete hrát s akčními kartami, zamícháte je mezi budovy a ve hře je pak dobíráte společně s budovami. Co se týče karet postav, ideální kombinace karet pro funkční partii najdete v návodu, to samé platí pro doporučené karty budov. Vzhledem k velkému počtu postav jsem ocenil, že má ve hře každá svůj žeton, což pak usnadňuje orientaci hlavně v prvních hrách, kde budete zkoušet nejrůznější kombinace.

Pokud používáte nějakou zákeřnou vlastnost postavy, tak vždycky proti postavě, ne proti hráči, a to je hlavní mechanika, která do hry přináší velkou dávku blafování. Nikdy si nemůžete být jisti ve svém tahu, jestli okradete nebo zabijete konkrétního hráče, v průběhu hry se prostě snažíte vypozorovat, o jaké karty (postavy) by asi vaši spoluhráči mohli mít zájem. Já vím, dneska už to nezní moc geniálně, na trhu je spousta modernějších a akčnějších her, ale Citadela má pro mě pořád své kouzlo, a to dokonce i po změně grafického kabátku. Nepamatuji si, že bych někdy zažil nudnou partii. Mám takovou zkušenost, že se noví hráči většinou chytnou po pár tazích a ti, co už hru dobře znají, se k ní rádi vrací.

Přeprodukovaná, lehce kýčovitá, ale pořád zábavná hra.