recenze - 80 DAYS

04.05.2023

Slavný román Julese Vernea asi není potřeba představovat. Já ho mám spojený především s povedenou animovanou adaptací Willy Fog na cestě kolem světa ("Svět je kulatý jak míč, stačí najít si klíč ":)), která u nás v devadesátých letech, a určitě i později v reprízách, běžela v televizi. Tohle není zdaleka jeho první deskoherní adaptace, ale něco mi říká, že by se mohla řadit mezi ty povedené. Jako vždy už trochu předbíhám, takže pěkně popořadě.

Pěkně ilustrovaná krabice má klasické rozměry, aby vám pohodlně zapadla do kallaxu. Uvnitř najdete herní plán znázorňující dosti zjednodušenou a stylizovanou mapu světa. Karty s dobrodružstvím jsou tady s popisky ve čtyřech jazycích (česko-slovenské a polsko-maďarské). Texty ale nemají vliv na hratelnost a pouze uvádějí postavy na kartách, takže se vlastně bavíme o jazykově nezávislé hře. Mince představují šedé a žluté dřevěné žetony a tady musím autory pochválit, že se rozhodli pro takovéto poctivé řešení, namísto kartonových mincí. S žetony totiž budete neustále manipulovat a přeskupovat je do sloupečků. Kartonové jsou tak pouze tetrisoidní žetony předmětů a já tak musím celkové zpracování hry, ilustrace na kartách i herním plánu pochválit. Jasně, už na první pohled poznáte, že se bude jednat o jednodušší rodinnou hru, ale právě v téhle kategorii se jedná o nadprůměr.

Ve hře se zhostíte role dobrodruha, který by chtěl předběhnout právě slavného Philease Fogga a budete se snažit dostat z Londýna dooooo.. Londýna??!! No jasně, jen při tom budete muset obkroužit celý svět. Síť cest obsahuje koleje a samozřejmě i lodní trasy. Za cestu v každém úseku budete muset zaplatit a cena se bude odvíjet od toho, kolik vašich soupeřů už daný typ trasy použilo před vámi. Během svého putování navíc budete nakupovat předměty, které potřebujete ke splnění aktuálního úkolu z karty dobrodružství. Tady platí ta stejná pravidla. Kdo dřív přijde, ten dřív mele a nakupuje za míň. Zároveň máte k dispozici černý trh, kde můžete nakoupit náhodný předmět za pomoci hodu kostkou.

Zakoupené předměty se navíc musí vejít do vašeho kufru a tady přichází ke slovu už zmiňovaný Tetris. Ok, předměty nepřijíždějí z horní hrany obrazovky za zvuku typické melodie, ale musíte je uložit na plochu složenou ze čtvercových políček tak, aby nikde nic nečouhalo. Některé trasy na sobě mají navíc vyznačený požadavek na určitý předmět, nebo obnos mincí. To vyžaduje plánování na několik tahů dopředu. Koupím si pistoli, abych se dostal ze Salt Lake City do Chicaga, nebo zvolím objížďku, která mě ale přijde draho? Jakmile všichni hráči vyčerpají své žetony mincí, nastává konec kola a podle karty s novinami si všichni doberou nový obnos mincí, případně ještě provedou nějakou doplňkovou akci.

Už během první partie mě překvapilo, jak rychle jednotlivé tahy probíhají a ani ve čtyřech hráčích nemáte čas na nějaké lelkování. A když jsme u toho počtu hráčů, 80 Days funguje bez problému i ve dvou, což mě vždycky potěší. V takovém případě se jedná o opravdu dynamickou partii a pokud hrajete se zkušeným deskovkářem, máte do půl hodiny hotovo a můžete sčítat vítězné body.

A teď k jádru dnešní recenze, během hraní jsem se nikdy nenudil a tenhle závod o co nejefektivnější procestování zeměkoule byl pokaždé slušná výzva. Pořád se ale bavíme o kategorii rodinných her. 80 Days totiž nepřichází s ničím extra originálním, nebo dokonce revolučním. Vlastně mě nenapadá nic konkrétního, co bych na hře vypíchl. Všechny použité mechanismy tady ale pěkně zapadají do sebe a jako celek hra pěkně funguje.

Náročnější hráči asi raději sáhnou po komplexnějších závodních deskovkách. Pokud si ale rádi zahrajete rodinné klasiky jako jsou Jízdenky, prosím! nebo Velbloudí dostihy, myslím, že vás 80 Days příjemně překvapí svou chytlavou hratelností. Stejně jako mě. Můj horký adept na letošní grilovačky s rodinou.