recenze - 7 DIVŮ SVĚTA: ARCHITEKTI

07.11.2021

"Ale my už jsme přeci Sedm divů i Architekty hráli." Říká mi zmatený Yarek a nechápavě rozhazuje rukama. "Ale tohle je úplně nová, zjednodušená hra," předčítám mu ze zadní strany krabice. Tak přesně takto mohl vypadat náš rozhovor ohledně nového "pokračování" hry 7 Divů světa, každý si to ale pamatujeme jinak. Yarkovu verzi se tady sice nedozvíte, ale můžete si přečíst, jak se nám tahle deskoherní novinka líbila.

Hned na začátku mě napadá jedna důležitá otázka. Proč by sakra někdo vydával jednodušší verzi 7 Divů světa? Vždyť tohle je ideální vstupní deskovka, kterou často vytahuju, pokud chci zaujmout partu nehráčů. Simultánní hraní, jednoduchá pravidla, všechno krásně odsýpá, prodlevy jsou minimální. Takže, chtěl tedy někdo hru okleštit a vytvořit kompaktnější variantu, nebo spíš podojit a využít slavnou značku? Docela kravské přirovnání, nemyslíte? :)

Autorem Architektů je opět slavný Antoine Bauza, což ve mně budí důvěru, stejně jako pohled na stylovou krabici. Pod víkem najdete česká a slovenská pravidla, spoustu žetonů na vyloupání a pořádnou hromadu karet. Už na první pohled je mi jasné, že ilustrací se tentokrát neujal náš oblíbený Miguel Coimbra, ale i tak je grafika hry na skvělé úrovni a těch 7 Divů je z ní jednoznačně cítit. Hlavní vychytávku si ale nechávám na konec. Karty a jednotlivé části divu si podle přiloženého návodu roztřídíte do praktických plastových pořadačů.

Každý hráč pak na začátku partie dostane právě jeden pořadač/div, což podstatně zkracuje dobu přípravy. Pravidla jsou opravdu triviální a pokud znáte původní hru, už během čtení uvidíte spoustu spojitostí. Ve svém tahu máte vždy jednu povinnost, a to vybrat si ze tří dostupných karet. Vaši, sousedovu, nebo náhodnou kartu ze středu stolu. Šťastlivec, který dočasně vlastní figurku kočky, má možnost tajně nahlédnout právě na náhodnou kartu a rozhodnout se, jestli ji zvolí. Stejně jako v původní hře, i tady najdete několik druhů karet. Těmi základními jsou suroviny, které slouží ke stavbě divu, modré karty vám jednoduše přidávají vítězné body, u karet vědy se snažíte posbírat dva stejné symboly a nechybí samozřejmě ani červené karty se štíty, aby si přišli na své i militantně založení hráči.

Šedé karty surovin tentokrát neslouží jako permanentní zdroj, ale jako konkrétní surovina, takže jimi platíte a při použití dáváte na odhazovací hromádku. Výstavba jednotlivých pater vašeho divu vás pak nestojí konkrétní suroviny ale jednoduše kombinaci několika stejných/různých surovin, kde navíc žlutá karta mince slouží jako žolík. Partie se nehraje na kola, ale neustále pokračuje, dokud někdo nedostaví celý div. Souboj tady kdykoliv můžete vyvolat pomocí ikon zlatého rohu, které se nacházejí na některých červených kartách štítů. Souboj se pak vyhodnocuje stejně jako v původní hře, takže si "každý s každým" porovnáte počet svých štítů na kartách a případně bonusových žetonech. To by asi k hratelnosti a pravidlům stačilo, je čas si nalít čistého vína, třeba do zlatého rohu.

Začnu negativy. Co zaujalo asi všechny moje spoluhráče, je to obrovské množství plastu v krabici. Je to holt daň za pohodlí, pořadače jsou praktické, ale ne moc ekologické. Zajímavé, že jiné hry s hromadou figurek a plastovými inserty takovouto kontroverzi nevyvolávají. Další věc, která mě zarazila, je herní doba. Na krabici je uvedeno 25 minut, ale tolik podle mě netrvala ani partie v šesti hráčích, kdy hru většina spoluhráčů hrála poprvé. Ve třech jsme hotoví za deset-patnáct minut, což mi přijde dost málo a většinou končíme v tom "nejlepším". Na druhou stranu, 7 Divů světa: Architekti je pohodová hra, celá hratelnost je ořezaná až na dřeň a tak je vhodná i pro rodiny s dětmi. Já jsem si každou partii opravdu užíval a neměli jsme problém dát pět her po sobě. Všechno pěkně funguje a je tady znát rukopis zkušeného autora. Prostě jen doberete kartu, vyložíte ji do své zásoby a následně, pokud máte potřebné suroviny/symboly, provedete akci. Na konci sečtete body, vrátíte karty do zásobníků (jejich třídění až taková pohoda není) a jedete znovu. Skoro až zenový zážitek. :) Kdybyste se mě ale zeptali, jestli si máte pořídit Architekty, nebo původní hru, moje doporučení by vždycky směřovalo ke klasice. Nemyslím si ale, že by si tyhle dvě hry konkurovaly tak, že byste nemohli mít ve sbírce obě.

Postupně a velmi pomalu nám tady vzniká rodina her ze světa 7 DIVŮ.

2010 - 7 DIVŮ SVĚTA

2015 - 7 DIVŮ SVĚTA: DUEL

2021 - 7 DIVŮ SVĚTA: ARCHITEKTI

Samozřejmě jsem vynechal všechna rozšíření a speciální edice. Myslím ale, že si hry zachovávají vysokou kvalitu a je to způsobeno i tímhle poměrně dlouhým časovým rozestupem. Za dalších pět lech bych pane Bauza prosil nějakou velkou a komplexní 7 DIVŮ strategii. Děkuji :)