téma - GODFORSAKEN SCAVENGERS

17.03.2019

Bojíte se zajít do sklepa, aby na vás náhodou nebafl pavouk? V takovém případě pro vás bude Godforsaken Scavengers noční můrou. V temných hlubinách podzemí se to havětí jen hemží. Vše, co vás čeká, je jen tma, chaos a křik. A smrad.

Tahle hrůzná a děsivá představa se zrodila v hlavě (možná v několika hlavách) českého autora z Jablonce nad Nisou, Tomáše Bachtíka. Ten založil spolu s několika kumpány studio Drawblack Games. V roce 2016 zkusili štěstí na Kickstarteru se svou první hrou a hádejte co, minimálně 1 184 lidí se nebojí pavouků ve sklepě. To stačilo, aby vybrali více než 100 % požadované částky a mohli poté rozeslat své dílko do širého světa.

O čem hra je a jaký příběh skrývá, hezky popsal sám autor v jednom rozhovoru a já si jeho část s dovolením vypůjčím (na oplátku odkážu na celý rozhovor).

Hra se odehrává v podzemním světě, kterému vládne civilizace humanoidního a inteligentního hmyzu. Mají královnu, vojáky, dělníky a jsou všichni napojení do kolektivního vědomí. Je to tak trochu biologická verze Matrixu. Přestože ovládají většinu podzemí, stále existují neprozkoumané hlubiny, kde žijí divoká monstra a kdo ví, co dalšího. Začínáme ve chvíli, kdy jsou hráči v hlubinách a zničeho nic se podzemím prožene temné mračno, které za sebou nechává jen smrt a šílenství. Kolektivní vědomí je přerušeno a ze sebevědomé výpravy se stává několik zoufalých přeživších na nepřátelském území. Zvolený scénář pak určí, jestli jsou hráči posledními zbytky výzkumné expedice, snažící se varovat ostatní, nebo nelítostnou, ale zato paranoidní partou válečníků, kteří chtějí zlikvidovat ty, kdož podlehli šílenství. Karty pak během celé hry vytváří interaktivní příběh, který sice není zásadní pro vyhrání hry, ale příjemně dokresluje beznadějnou atmosféru zrádných hlubin.

Minulý týden jsem psal článek o jiné hře z českého lůna, Autofarmer. A stejně jako minule, i nyní jsme se spojili s autory a poprosili o kratičký rozhovor, který najdete na konci článku. Ale ještě předtím se pod lupou mrkneme do temných hlubin na ty bohem zapomenuté mrchožrouty.

Designově je Godforsaken Scavengers parádní dílo. Černá krabice a černé karty s minimalistickými ilustracemi vypadají špičkově a ihned mě zaujaly. Zodpovědnou osobou je český ilustrátor a grafik Jan Černý. V krabičce najdete rovných 70 karet a pravidla, takže nezbývá nic jiného, než si nechat načepovat dvanáctku a směle se do toho pustit.

Jako jeden z mrchožroutů, nebo podobné havěti, byste se rád dožil zítřka a co pro to musíte udělat, je projít útrobami hlubin a najít bezpečí. Cest je několik, stačí jen vybrat tu nejbezpečnější. V praxi to znamená mít na stole tři kupky karet a vybrat si jednu z nich. Poté prohledáváte jednu kartu po druhé, dokud si neřeknete dost, nebo vás nezastaví nebezpečné karty typu "Peril". V prvním případě si můžete ponechat většinu prohledaných karet a v tom druhém případě o všechny přijdete, a navíc se tak trochu zblázníte. Karty "Affliction", neboli utrpení, na vás totiž působí negativně, a pokud narazíte během hry na tři tyto karty, končíte.

 Podstatou hry je mechanika "push to luck". V každém kole potřebujete získat co nejvíce karet, abyste v poslední fázi kola přežili tzv. hladovění, ale přitom existuje riziko, že narazíte na nebezpečnou kartu Peril. Tady platí: Kdo neriskuje, nepřežije.

Prohledané karty mají různé výhody, které vám pomůžou na cestě k životu. Kromě štěstí je tedy potřeba i svých schopností tyto výhody dobře využívat. Ovšem pořád platí, že na konci kola musíte mít dostatek karet v ruce, abyste se ještě více nezbláznili. Po celou hru trpíte nedostatkem karet a lepší to ani nebude. Hra končí v okamžiku smrti celé skupiny, nebo přežití až do posledního a finálního kola.

I v takhle malé karetce se našel prostor pro všechny možné režimy hry. Můžete si zahrát kooperaci, každý sám za sebe, proti sobě nebo prostě sóličko. Pokud plánujete delší hraní, máte možnost rozehrát kampaň. Každý scénář má navíc různou obtížnost, pro srabotky i pro šílence.

Co bych mohl na hře Godforsaken Scavengers pochválit, je hezký design a minimalistická grafika, velký rozsah hráčů od jednoho až po šest, různorodé výzvy díky scénářům a kampani, a pro mě zábavná mechanika push to luck říznutá taktickým rozhodováním. To vše v malé praktické krabičce.

Nevýhodou jsou pravidla pouze v angličtině (hra vyšla zatím jen anglicky). A i když se celá hra odehrává v hlubinách, samotná hra hloubkou neoplývá. Přijde mi vhodnější hrát karty u pivka v hospodě než doma nebo na párty (na to je zase málo zábavná).

Z toho všeho vyplývá: Pokud nemáte rádi hmyz ani pivo, do Godforsaken Scavengers se nepouštějte :)


ROZHOVOR

Yarek: Stali se z Vás milionáři?

Tomáš: Nestali, ale ani jsme do toho nešli s takovými vyhlídkami. 
  

Když už člověk dostane bláhový nápad vymyslet hru, čím začne? Tématem, příběhem nebo mechanikami? Proč sis vybral karetní hru a ne deskovou?

My jsme došli k tomu, že nejlepší je vyvíjet obojí současně. Mechaniky pak přesně odpovídají tématu a téma nejde proti mechanikám, což podle nás zbytečně rozbíjí zážitek ze hry. Karetní hru jsme si vybrali specificky kvůli jednodušší výrobě, a upřímně jsme za to rádi. I s kartami jsme si zažili dvojité reklamování a ani si nechci představovat problémy, které bychom řešili u figurek, herní desky a dalších komponent.



Co bylo na celém vývoji nejtěžší?

Nevykašlat se na to. Třeba třetinu celého vývoje jsme pracovali na dvou verzích hry, které jsme nakonec museli zahodit a začít téměř od začátku. Nebyly to nutně špatné hry a svoje publikum by si našly, ale s odstupem byly prostě jinde, než kam jsme zážitek z té hry chtěli dostat.


Kolik to celé, kromě času, stálo peněz? Musel bych si vzít půjčku nebo rozbít dceři prasátko?

Největší náklad je tisk, který se točí v řádu stovky tisíc, a pokud nejdeš cestou Kickstarteru, musíš ho nějak zaplatit dřív, než dostaneš od hráčů zaplaceno. Samozřejmě se to dá zvládnout z větších úspor nebo půjčky, ale Kickstarter nám v tomhle směru hodně ulehčil spaní.

Emilliano Sciarra (autor Bangu!), se v jednom našem rozhovoru přiznal, že mu jeho nápad změnil život. Jak je to u Tebe? Co pro takového člověka vlastně znamená, úspěšně dokončit a vydat hru?

My tuhle hru bereme hlavně jako začátek. Dokázali jsme si, že i malý tým zvládne udělat fakt hodně, a že chceme hry dělat i do budoucna, byť ta další bude počítačová. Zároveň je to super pocit, mít za sebou produkt, který udělal radost přes tisícovce hráčů z nejrůznějších koutů země.


Poslední otázkou bych dal prostor říct pár vět o Godforsaken Scavengers, aby i naši čtenáři, kteří o hře nikdy neslyšeli, měli chuť si ji vyzkoušet. Čím bys je zlákal?

Pokud vám zní procházení nelítostného podzemí s partou pološílených a zmrzačených hmyzích lidí jen trochu zajímavě, tak není proč váhat, protože tohle jinde nenajdete! Navíc je na vás, jestli budete hrát spolu, každý sám za sebe, nebo vyloženě proti sobě.

Díky moc za rozhovor Tomáši a přeju hodně úspěchů do budoucna. 


Pokud jste prošvihli Kickstarterovou kampaň, sehnat krabičku lze tady. Pro staré i nové informace si zajděte na facebookovou stránku Drawblack Games. A nakonec slíbený odkaz na rozhovor pro abíčko :)

Více již pro podporu českých nápadů udělat nemůžeme, tak zase příště. Snad u další nové české hry.


Yarek, the párek


Deskolog je taková hluboká jeskyně, a Petr a já jsme hnusní červi. Koukni na nás na facebooku