téma - BANG!
Sheriff, vice, bandité a odpadlík. Věřím, že se většině hráčů okamžitě vybaví karetní Bang! Tahle skupina postav z divokého západu je s námi už přes 15 let! Od té doby se úspěšně dostala snad do každého koutu země. Jedno místo si ale zvlášť oblíbila - Česko. Deskolog pro vás připravil článek nabitý informacemi o této, bez debat kultovní, záležitosti.
Připravte si klobouky, začínáme střílet!
PŘEDSTAVENÍ / PRESENTARE
Možná se i na Deskologu najdou tací, kteří Bang! nikdy nehráli nebo ho dokonce neznají! Proto si na úvod řekneme několik základních informací. Bang! je karetní hra s prvky blafování a dedukce. Její téma je zasazené do období Divokého západu (pozn. Divoký západ se traduje mezi léty cca 1860-1890). Za elementárním vývojem Bangu stojí jeden člověk, italský vývojář deskových her Emiliano Sciarra. Karetka, jak ji známe, poprvé spatřila světlo světa v roce 2002, kdy ji vydal italský vydavatel her dV Giochi.
Od té doby se postupně stala celosvětově úspěšnou jak hráčsky, tak i v prodejích! Dodnes vyšlo spousty oficiálních i neoficiálních rozšíření. Hra se dočkala i několika variant, jako například duel verze pro dva hráče, nebo kostkové verze bez použití akčních karet.
KONCEPT / CONCETTO
Celkem může hrát 4-7 hráčů (resp. 3-8 s rozšířením) a každý má svou roli. Role jsou pouze čtyři: šerif, pomocník šerifa (vice), bandita a odpadlík (renegade). V závislosti na roli má každý hráč svůj specifický úkol:
- Šerif a jeho pomocníci musí vyřídit všechny bandity a odpadlíka.
- Bandité musí vyřídit šerifa.
- Odpadlík musí zůstat jediný naživu, přičemž jako posledního musí vyřídit šerifa.
Pokud hráči splní svůj úkol, vyhrávají hru, dokonce i posmrtně!
Základem úspěchu Bangu! je geniálně vymyšlený koncept. Zde je několik zásadních bodů:
Vzdálenost: Vzdálenost se určuje počtem hráčů mezi vámi a cíleným hráčem. Vždy se počítá kratší strana.
Udělení zranění: Karty mající na sobě "Bang!" symbol mohou ubrat hráči/postavě jeden život.
"Bang!" karty: Jsou karty, u kterých je výslovně napsáno "Bang!", a můžou být použity s omezením vzdálenosti. Tzn., běžně lze dostřelit na vzdálenost jednoho hráče. Až s kartou zbraně lze dostřelit na vzdálenější hráče. Kartu "Bang!" lze vystřelit jen jednou za tah.
Vyhnutí se zranění: Pokud je na hráče vystřelen Bang!, lze zabránit ztrátě života použitím karty "Vedle!" či jiné karty s tímto symbolem.
Náboje: Počet životů každé postavy zobrazuje počet nábojů uvedených na kartě postavy. Postava, která ztratí poslední život, umírá a končí ve hře.
Obnova životů: Karty s pivem pomáhají obnovit náboj na kartě postavy, čili vrátit život, ale jen na maximum své původní hodnoty.
"Lízni!": Líznout znamená odkrýt vrchní kartu z balíčku, přičemž se kontroluje barva nebo hodnota karty.
Když už jsme si pověděli něco o základech hratelnosti, vraťme se ještě zpátky na úplný začátek. Do doby, kdy byl koncept teprve v plenkách. Podle autora je jedna z nejčastějších otázek pokládaných hráči: "Jak si dokázal vymyslet takovou hru?". Inu, zde je onen příběh ... ve zkrácené verzi :)
HISTORIE / STORIA
Hry miloval už od mala. Od nějakých dvanácti let se věnoval počítačovým hrám, ale časem dospěl k těm deskovým a karetním. Od devadesátých let vymyslel přes dvacet deskovek, některé vyšly v magazínech a podobně. Stalo se to v zimě léta páně 1999, kdy se mu vnukla myšlenka vymyslet karetní hru pro větší skupinu lidí, aspoň pro sedm, ideální pro jeho rodinné sešlosti. Chtěl velmi jednoduchou hru na pochopení a přitom svižnou a zábavnou.
Jako téma si vybral Divoký západ, a to z jednoduchého důvodu: každý má nějaké povědomí o tomto období. Navíc se lépe vžije do rolí mužů zákona bojujících proti banditům a naopak - role zlosyna.
V místním šachovém klubu, který pomohl založit, hrávali s kamarády jeho milovanou hru Magic: The Gathering, jak sám nazývá, mistrovské dílo. Většinou hráli ve 4-5 hráčích spojených v týmech, jenže s přebývajícím hráčem vždy nastal problém s nevyrovnaností. To ho později podnítilo k myšlence přestřelky mezi dvěma hráči, šerifa a odpadlíka, spolu s myšlenkou vzdálenosti mezi hráči. Všichni ostatní hráči slouží jako "třetí tým" k vybalancování hry. Původně se mělo hrát za odpadlíka jen v případě, že bude hrát nevyrovnaný počet hráčů. V daVinci (vydavatel) však trvali na zachování odpadlíka v každé hře, jako nejzajímavější role ze všech. Navíc jeho přítomnost přidává ke hře prvek nejistoty.
Prototyp měl téměř dokončený za čtrnáct dní, jenže s příchodem Vánoc se toho nedotkl celé tři měsíce. Poté stačilo doplnit pravidla, postavy a karty. Je logické, že taková hra s velkou interakcí mezi hráči a prvky blafování je potřeba pořádně otestovat i mezi hráči samotnými. Poprvé vytáhnul svůj prototyp při rodinné sešlosti 6. ledna v roce 2000. Hraní probíhalo skvěle a bez problému, jenže když vzal karty do šachového klubu, probíhalo doslova šílenství! Hráli od 17h do 5h rána. Svými slovy říká, jak si pamatuje, když mu kamarádi ještě v tu noc posílali SMSky "BANG!" a "Vedle!" Musel vyrobit další prototypy, protože je ostatní chtěli hrát se svými kamarády a rodinami.
To Emiliana utvrdilo v tom, že by se měl pokusit najít vydavatele. Zkusil štěstí v U.S. Game Agency, ale odmítli ho z důvodů přílišné podobnosti hry Family Business (pozn. 1982). Dle Emiliánových slov, nejhorší rozhodnutí v dějinách deskovek! A Deskolog mu dává za pravdu :) Mezitím jeho známí přátele založili vlastní firmu daVinci, plánující vydat několik titulů. Ovšem poté, co jim Emilian ukázal Bang!, změnili veškeré plány a ihned začali vyrábět karty, a to z těch nejlepších materiálů v tiskárnách Carta Mundi (stejně jako Magic the Gathering).
Několik měsíců ještě pracovali na vyšlechtění verze, ideální pro trh a pro samotného vydavatele. Herní mechaniky fungovaly dobře, ale daVinci navrhoval ještě jisté úpravy, například:
- Líznutí dvou karet namísto jedné
- Použití zadní karty jako ukazatele nábojů, resp. životů
- Použití karet z balíčku, např. pro dynamit, namísto házení kostky.
- Snížit počet karet na 110 a počet postav na polovinu (většina se objevila později v rozšířeních)
- Zaměnit text na kartách za symboly. Tato úprava měla ušetřit výdaje na cizojazyčné verze, avšak byla nejvíce kritizovaná.
První vyrobená várka, z července roku 2002, obsahovala kolem 2400 balíčků. Předpoklad byl vyprodat všechny kusy aspoň do tří let, nakonec se vyprodali za necelé tři měsíce.
Emiliano Sciarra - ROZHOVOR / INTERVISTA
Emiliano se narodil v roce 1971 v Římě. Jak už bylo řečeno výše, hrám všeho druhu se věnoval už od mala. V současné době věnuje nejvíce času stále Bangu! a jeho rozšířením. Deskolog si dovolil kontaktovat pána tvůrce a položit mu pár otázek.
Yarek: Jak vám změnil Bang! život?
Emiliano: Bang! mi umožnil, abych se mohl živit jako herní vývojář, což je skvělé, bohužel jen málo lidem se to v dnešní době podaří. Osobně to považuji za nejlepší práci na světě. Máte zajímavou, dá se říci uměleckou práci, bez pevné pracovní doby a navíc potkáváte zajímavé lidi z branže. Když dojde na samotnou pracovní náplň ... tak prostě hrajete hry!
Jaká postava je podle vás nejsilnější? A neříkejte, že jsou všechny vyrovnané :)
Snažím se mít všechny postavy ve hře vyrovnané, co nejvíce to jde. Někdy je samozřejmě naprosto nemožné dosáhnout dokonalé vyrovnanosti, už kvůli pravidlům. I když jsou sofistikované, nejsou až tak komplexní, aby šlo všechno jemně "štelovat". Takže na konci máte stejně pár karet, u kterých se musíte těžce rozhodovat, protože nelze například postavě dát "3 a půl" života! Pokud se bavíme o nejsilnějších postavách všech dob, myslím, že to je "Greygory Deck" z Wild West Show rozšíření (pozn.: na začátku svého kola si může líznout 2 postavy a využívat jejich schopnosti), a hned za ním "Don Bell" z rozšíření Zlatá horečka (pozn.: Na konci svého tahu, otočí kartu: Je-li to srdcová nebo kárová, zahraje 1 extra tah). V budoucnu bude re-print upraven tak, že Gerygory Deck musí každé kolo líznout nové postavy a Don Bell bude mít už jen 3 životy.
Co říkáte na Bang: kostkovou hru?
Líbí se mi, jednoduchý spin-off klasického Bangu!. Vhodnější pro rychlou hru. Lze vnímat všechny základní pocity ze hry karetní, ovšem chybí mi tam spousty funkcí, strategií a detailů svého předchůdce, který je pořád o něco zajímavější a zaběhlý. Určitě ho doporučuji těm, co mají čas jen 10-15 minut nebo začátečníkům. Jinak raději preferuji bohatší a méně štěstím řízenou karetní verzi.
Kdy se můžeme těšit na vaši další geniální hru jako je Bang!?
S obrovským, celosvětovým úspěchem jaký má Bang!, musíte pochopit, že je mou hlavní prioritou udržet značku co nejdéle naživu, a to s rozšířením, variacemi a spin-offy. Navzdory tomu, pracuji na několika jiných hrách, a pokud půjde všechno dobře, světlo světa hry uvidí v několika příštích letech. Takže zůstaňte na příjmu ohledně novinek! :)
Díky za rozhovor, přeju hezký den a spoustu dalších úspěchů.
Doufám, že jsem vám pomohl.
Pro objektivnost článku jsem poprosil Petra o jeho názor, protože vím, že se za fanouška rozhodně nepovažuje :)
PETRŮV DOJEM
Pro jednoho srdeční záležitost, pro druhého hra za trest. Bang mě nikdy nechytl, vždycky se mu spíš vyhýbám i přes to, že jsem fanda blafovacích her. Bang pro mě osobně není o blafování, ale jen o náhodě. Chápu, proč je tahle karetka tak oblíbená, má jednoduchá pravidla, malé balení, téma jak dělané do hospody (uzdravujete se pivem). Co už ale nechápu, jsou všechny ty rozšíření, které sice přidávají spoustu karet a nových možností, mě spíše prodlužují trápení. Ale abych nebyl jen negativní, u Bangu jsem zažil i pěkné chvilky. Třeba když jsem byl bandita, Yarek taky (což jsem nemohl vědět :) a pokusil jsem se ho zabít. Nakonec jsem byl zabit šerifem, ale nějaká karta z rozšíření rozhodla, že ještě vstanu z mrtvých. Poslední výstřel, Yarek neměl čím blokovat a hrobník měl další práci. Často na to vzpomínáme, já s úsměvem a Yarek se slzou v oku. Osobně bych vám doporučil jinou hospodskou hru, je česká, jmenuje se Hobiti a brzo o ní napíšu článek.
PRODEJE / VENDITE
Na světě se prodalo něco přes 3 milióny kopií Bangu! Jak tvrdí Emiliano, ani on sám nečekal takový celosvětový prodejní úspěch. Konkrétně Českou republiku označil v tomhle ohledu za "působivou" a dodal, že je zdaleka nejdůležitější trh z celé EU. Proto jsme se obrátili na fundovanou osobu Michala Šmída z Albi a zeptali se ho na pár doplňujících otázek:
Yarek: Kolik kusů českého karetního BANG! včetně všech rozšíření se do dnešního dne prodalo?
Michal: Něco přes 300 tisíc kusů základů a 200 tisíc kusů rozšíření.
Když jste se hru rozhodli vydávat v česku, byla už v zahraničí úspěšná, nebo to byla trefa?
Bang zdaleka nebyl tak úspěšný a i v současné době není celosvětovým bestsellerem. Nejúspěšnější je hra u nás, v USA a v Itálii, odkud pochází. Docela úspěšné jsou i padělky Bangu! v Číně.
Potřebuje taková hra vůbec marketingově tlačit, nebo se prodává sama?
Bang! patří mezi naše klíčové značky a snažíme se ho podporovat novými produkty, ale pravdou je, že se prodává v podstatě sám, resp. nejvíce se hra prodává na základě doporučení od kamarádů a známých.
Dá se úspěch BANG! přirovnat k jiné hře od Albi?
Bang! je skutečně mimořádně úspěšnou hrou. V rámci našeho portfolia porovnání s ním snese asi jenom Catan, Brainbox a kvízové hry.
Díky!
Michal se zmínil o "padělcích" v Číně, a jeden takový přesahuje prodeje přes 30 miliónů kopií.
SanGuoSha se někdy říká karetní hře, známou pod celým názvem Legends of the Three Kingdoms (2008). Téma je zasažené do historického románu Romance of the Three Kingdoms, ovšem pravidla této hry jsou identická jiné karetní hře ... ano, uhodli jste, Bangu! :) Úspěch byl předem zaručen a jen v Číně se za první dva roky prodalo balíčků za 120 miliónů juanů, cca téměř 400 miliónů korun. Poté, co pravidla byla přeložena do angličtiny, měl úspěch dosah i za hranice Číny.
OCENĚNÍ / PREMIO
Bang! byl od roku 2002 do roku 2007 několikrát nominován na různé ceny v různých kategoriích. Vítězem se stal až v roce 2003 v americkém ocenění Origins Awards v kategoriích "Best Traditional Card Game" a "Best Card Game Design". V české kotlině bojoval dokonce dvakrát o cenu "Hra roku". V roce 2004 však prohrál boj s hrou Osadníci z Katanu a rok poté zase s Puerto Ricem.
Důkaz, že je Bang! populární i v současnosti, dokazuje ocenění českého portálu Heureka "Produkt Roku", v kategorii "Karetní hry" - to vyhrál dokonce třikrát po sobě 2015, 2016 a 2017. Jestli bude vítězem i letos záleží opět na vás .)
Věřím, že jsou mezi námi zkušení matadoři v hraní Bangu!, ale i tak nikdy není na škodu si občas připomenout některá pravidla. Navíc se dozvíte pár zajímavostí.
ZAJÍMAVOSTI / CURIOSITÀ
- Hra se měla původně jmenovat Tombstone nebo Dodge City, autor ji přejmenoval poté, co mu přátelé posílali smsky "Bang!"
- Emiliano se definitivně rozhodl pro vydání své hry poté, co ho jeden hráč požádal o výrobu deluxe verze prototypu na speciálním papíře a toneru v hodnotě 120$!
- Do dvou let od oficiálního vydání Bang! se v šachovém klubu hrál častěji Bang!, než samotné šachy.
- Původně bylo ke kartám 40 žetonů pro značení životů. Až v daVinci vymysleli využít zadní strany nepoužitých karet postav.
- Úplně první koncept nepočítal s rolemi. Všichni byli bandité střílející po sobě navzájem.
- Jména postav jsou zkomoleniny buď reálných postav nebo fiktivních postav z filmů:
Jesse Jones - Jesse James / Bart Cassidy - Butch Cassidy / Calamity Janet - Calamity Jane / Willy The Kid - Billy the Kid / Big Spencer - Bud Spencer / Flint Westwood - Clint Eastwood / John Pain - John Wayne / Doc Holyday - Doc Holliday / Lucky Duke - Lucky Luke
Pravidla
- Kartu "Vedle!" se zeleným okrajem lze použít i v kole, ve kterém jste ho vyložil
- Barel můžete a nemusíte použít
- Pokud jste ve vězení, přeskakujete celý tah a tím pádem nemusíte odhazovat přebytečné karty (v první verzi být ve vězení znamenalo pouze nedobíraní karet)
- Pokud se vám dostane druhý dynamit, ihned ho předáte hráči po levici. V základní hře je dynamit pouze jeden a proto není tahle varianta v pravidlech, druhá kopie se vyskytuje až v Dodge city
- Před sebou můžete mít pouze jednu kartu se stejným názvem, i když je s jiným barevným okrajem
Rada na závěr: pokud si nevíte rady v situaci, kdy má jaká schopnost postavy přednost, pamatujte na pravidlo: Vždy dokončíte "celý" efekt postavy, poté pokračujte efektem další postavy. Nikdy nikomu nepřerušujete efekty, jak říká sám autor: Bang! není Magic the Gathering, kde se efekty "stackujou" a vyhodnocují v opačném pořadí.
VERZE / VERSIONE
Pravé poledne / High Moon (2003)
První rozšíření o 15 kartách, které se na začátku každého kola postupně otáčejí. Jejich efekt platí celé kolo pro všechny hráče. Třeba všechny postavy ztratí své schopnosti nebo nelze použít pivo. Poslední kartou "pravé poledne" se pomalu ukončuje hra, jelikož její efekt každé kolo všichni ztratí jeden život, to platí do konce hry. V Česku vyšlo spolu s rozšířením Město duchů.
Město duchů / Dodge City (2004)
Druhé rozšíření přineslo velkou změnu v podobě nových karet se zeleným okrajem. K použití efektu nejdou hrát z ruky, ale musí se nejprve "nabít" vyložením před sebe. Druhou větší změnou je možnost hrát o 3 - 8 lidech
Fistful / A Fistfuls of Cards (2005)
15 karet. Rozšíření podobné předchozímu High Moon. Efekty otočených karet platí pro celé dané kolo. Poslední kartou je A Fistful of Cards (Plná ruka karet) - Na začátku svého kola jste cílem tolika útoků, kolik máte v ruce karet. Lze kombinovat s kartami z High Moon dle libosti. Zajímavostí je, že autorem karet, kromě Emiliana, jsou i výherci soutěže "A Fistful of Cards", mezi nimiž je i jeden Čech Jan Blatný.
Divoký západ / Wild West Show (2010)
Malé rozšíření o 18 kartách, z toho 8 nových postav a 10 speciálních karet. Z postav bych vypíchl Big Spencera s jeho devíti životy, nejvíce ve hře Bang! Speciální karty fungují obdobně jako v High Moon či A Fistfuls of Cards, s tím rozdílem, že se otočí / zaktivní jen při vyložení karty Dostavníku nebo Wells Fargo, a platí dokud někdo opět nevyloží jednu z těchto dvou karet. Efekty jsou dosti šílené jako například Nikdo nesmí promluvit nebo Všichni hraji s odkrytými kartami v ruce.
Údolí stínů / The Valley of Shadows (2011)
Další důkaz oblíbenosti Bangu! v Čechách a na Slovensku. Celé rozšíření vzniklo z nápadů hráčů z obou zemí. Autor je poté otestoval a upravil. Karty se přidávají do základu a tím rozšiřují herní možnosti.
Zlatá horečka / Gold Rush (2011)
Zde se objevily dvě nové mechaniky:
- Zlaté valouny, které získáte za každé udělené zranění soupeři, a poté si za ně můžete nakoupit speciální vybavení. Například užitečná Láhev, kterou lze použit jako extra Bang!, Paniku a Pivo.
- Stínoví pistolníci jsou vyřazení hráči, kteří se každé kolo vrátí do hry na jeden svůj tah, a můžou tak trochu napomoct svým přeživším kolegům.
Bang! Kostková hra / The Dice Game (2013)
Samostatným spin-offem je Bang kostkový. Autory je Michael Palm a Lukas Zach. Jak název napovídá, hra obsahuje kostky, avšak ty nejsou navíc k akčním kartám, ale zcela je nahrazují. Princip je jednoduchý, místo vykládání karet hodíte pěti kostkami a hozené symboly představují jednotlivé akce. V některých případech můžete kostky přehodit a získat lepší kombinaci, takže tu máme docela silný prvek štěstí a náhody. Symbolů je šest od známých jako pivo, bang, bang na vzdálenost 2, dynamit (nedá se přehodit a tři dynamity znamenají výbuch), kulomet a poslední, nejzajímavější inovací, indiánský šíp. Kdykoliv vám padne symbol šípu, musíte si vzít k sobě jeden žeton šípu. Pokud kdokoliv z hráčů dobere poslední šíp ze zásoby, indiání zaútočí a všichni tratí životy v počtu šípů před sebou.
V kostkové verzi nelze uhýbat před výstřelem, čímž se ztrácí punc napětí - má nebo nemá úhyb, a někoho může štvát ona bezmoc, oproti původnímu Bangu. Tenhle "defekt" urychluje hru a jednu partii dohrajete i do deseti minut. Tím odpadává nekonečné čekání, pokud vypadnete jako první. V naši hráčské skupině, odkojené klasickým Bangem, se kostky moc nechytily, a tahle náhodou a riskováním řízená hra nesklidila příjemné ovace. Lepší už na tom je Duel.
Bang! Duel / The Duel (2015)
Duel není rozšíření ke klasickému Bangu, ale už samostatná hra pouze pro dva hráče. Karty, postavy i životy fungují podobně, čili kdo zná pravidla Bangu, zná z velké části i Duel. Hlavní mechanikou je Aktivní a Záložní postava, které se střídají v pozicích, protože jen aktivní může střílet a využívat schopnosti karet. K zneškodnění protivníka je potřeba dobře takticky střídat pozice postav a ve správný moment využívat jejich schopnosti. Hra končí až vyřadíte všechny soupeřovy postavy.
Herní doba není tak krátká, jak by se mohlo při hře dvou hráčů zdát, a v pohodě přesáhne 30 minut. Tahy jsou komplexní díky kombinací dvou postav a jejich schopností a vybavení. Na druhou stranu napínák to je až do konce, jelikož obrat může nastat kdykoliv. Zarputilé fanoušky klasiky potěší velmi podobný feeling z karet jako ve hře původní. Podpis autora Sciarra je u Duelu dobře rozeznatelný.
Ozbrojení a nebezpeční / Armed & Dangerous (2017)
Poslední rozšíření nabízí nové silnější karty postav, zbraní a akčních karet (oranžové okraje). Pro aktivaci efektů těchto karet musíte zaplatit určitý počet tokenů (hnědé kostky), a jejich opětovné nabití se provádí zahráním karty s modrým okrajem nebo odhozením karet z ruky na odhazovací balíček. Efekty jsou silné, ale je potřeba je využívat s rozumem.
Kostky jsou další aspekt hry, který je nutné si hlídat jak u sebe, tak i u soupeřů. Pokud nejste ostřílení gringos, možná se nebudete stíhat otáčet.
Kromě oficiálních rozšíření, tedy těch, na kterých se podílel Emiliano, vyšlo i spousty neoficiálních, chcete-li fanouškovských. Například Robbers' Roost nebo mezi fanoušky oblíbené Death Mesa - kde se eliminuje nepříjemné čekání, když vypadnete ze hry jako první. V Death Mesa zabití pokračují ve hře jako duchové. České výtvory nejsou v počtu vůbec pozadu. Eldorado, Fist to Fist! či Morte Passo, to všechno lze v našich divokých končinách zahrát.
KONEC HRY / LA FINE DEL GIOCO
Bang! nemusí sedět každému a určitě existují hráči, kteří ji vyloženě nesnáší. Podle mě je největší negativum celé hry vyřazení hráče hned v prvním kole, nejhůře ještě dřív, než se vůbec dostane na řadu. Ve větším počtu hráčů to není vůbec nereálné. Takto vyřazení budou těžko hovořit o geniální zábavě .) Všeobecně ale můžeme hovořit o geniálně vymyšlené hře a jejím obrovském celosvětovém úspěchu. V Čechách, potažmo na Slovensku to platí dvojnásob.
S klidným svědomím můžu říct, že se jedná o již kultovní karetní hru, přesně podle definice - početnou skupinou obdivovatelů si udržuje svou hodnotu, která je stálá.
Při psaní článku jsem použil přesně 60 vykřičníků a rozhodně se jedná o nejvykřičenější článek na Deskologu :) Bohužel jsem za celou dobu nepřišel na to, v čem spočívá takhle velký úspěch zrovna u nás. Proč si myslíte že je Bang! tak úspěšný zrovna v Česku, a i po takové době si najde cestu k nám domů nebo do knajpy k pivu?
Klobouk dolů, jestli jste to dočetli až sem :)
článek připravil
Yarek, el párek
BANG!
♠ ♣ ♥ ♦
Střílet na nás Bangy! můžete i na Facebooku! Máme ale barely!