recenze - ZLATÁ ŘEKA

28.08.2022

Období zlaté horečky je nevyčerpatelný tematický zdroj pro knižní, filmové ale i deskoherní předlohy. Nově lokalizovaná hra od Loris Games, Zlatá řeka, je toho jen důkazem. Hráči představují zlatokopy, kteří jsou omámeni vidinou snadného zbohatnutí a hledajíc to nejlepší naleziště zlatých valounů. Ten, na koho se usměje štěstí a přinese jim nejvíce bohatství se také stane vítězem hry.

Poslední u nás recenzovaná deskovka s tématem zlaté horečky byla pravděpodobně Sierra West, která nedopadla úplně nejhůř, ale také ani úplně nejlépe. Za uplynulý rok jsme se k ní, bohužel, mockrát nevrátili, což dokazuje chybějící jakýsi "drajv". Kromě společného tématu nemá s dnešní recenzovanou hrou nic společného. Uvidíme tedy, jestli si mnohem menší krabička obstojí lépe neř zmíněná Sierra West. Místo klasického worker placementu se budou na vás valit zlaté valouny z aukcí (bidování), a také z gamblingu.

Na první pohled vás chtě nechtě zaujme zpracování krabičky. Minimalistický a sytě žlutý obal nelze jen tak přehlédnout. Na úvodním listu na magnetce otevírajíc jako knihu se dozvíte podstatu a princip hry. Vnitřní krabička s obsahem se nevšedně vysouvá z boku, kde jsou v papírové kapse uloženy pravidla a zbytek komponent uložených v tematicky potištěném prostoru. Samotným obsahem už jsou čtvercové herní karty, kartonové zlaté valouny a dvě dřevěné nevšední "kládové kostky". To bohatě stačí pro hru až pěti hráčů. Musím se přiznat, že mě hra svým celkovým vzhledem oslovila na první pohled.

Na hracích kartách jsou obrázky různých nalezišť s vyobrazeným počtem valounů a číslem, respektive čísly. Ty značí to, že pokud na hodu kostkami padne dané číslo, jaké je na kartě, ihned získáte počet zobrazených valounů. Ano, zde je ta část, ve které spoléháte na štěstí. I přesto se ale může stát, že během celé partie vám nějaké číslo nepadne ani jednou. Takovou smůlu můžete do jisté míry omezit sbíráním karet s různými čísly v co největším rozsahu. Ovšem, abyste si vůbec nějakou kartu mohli vybrat, musíte ji nejprve vydražit.

Dražba probíhá velmi jednoduchým způsobem. Začíná se od prvního hráče a ostatní po směru hodinových ručiček buď přihodí o nějaký ten valounek více, anebo passnou. Vítěz si pak smí vybrat kartu jako první. Tady bych se pozastavil. Dražení je důležitá strategická část. Nejde jen o to mít právo první volby, ale také o to co nejvíce vymáčknout z protihráče. Každý valoun se na konci hry počítá jako jeden vítězný bod. Což znamená, čím více vysolíte za dražbu, tím více přijdete o body. Proto je vhodné se dražby účastnit a šponovat cenu, i když nemáte o karty zrovna zájem.

Zlatá řeka má několik strategických aspektů. O několika už jsme si pověděli, ale to nejsou všechny. Nezmínil jsem, že vítěz dražby má právo odstranit libovolnou kartu z nabídky, a tím upřít možnost volby svým soupeřům. Na druhou stranu soupeř má také možnost volby, a to nevzít si kartu žádnou a místo ní si vzít polovinu valounů vydaných v dražbě (připomínám, že valouny jsou defacto vítězné body). Posledním neméně důležitým aspektem jsou karty starostů s extra vítěznými body. Ty získáte, pokud nasbíráte určitý počet karet ve stejné barvě. Z výše popsaného vám tedy vznikne poměrně velká dávka taktických možností.

Na malou krabičku hra poskytuje několik chytrých prvků, které vám na první pohled možná přijdou jednoduché. Ano, je zde i prvek náhody, ale v rozumné míře, takže vás nikdy úplně "neposere", jelikož lze body získat i jiným způsobem. Co musím ale vytknout je, že akční karty s efekty jsou bez jakýchkoliv asociovaných symbolů. Takže si musíte neustále efekty číst v brožuře, a také si je i pamatovat, což je s novými hráči docela opruz. Jinak je Zlatá řeka pro mě příjemný filler, který mě překvapil svou strategickou hloubkou na kterou přijdete až v průběhu partií.

Rejžování zdar a valounů aspoň pár!