recenze - SIERRA WEST

19.09.2021

Kdo z vás by nechtěl jen tak hrábnout do vody a vylovit hrst valounů zlata? V Americe v polovině 19. století takových lidí moc nebylo. Tisíce a tisíce dobrodruhů pak postihla horečka. Ovšem ne ta o sobotní noci, nýbrž zlatá. S vidinou lehkého zbohatnutí se vydali přes pohoří Sierra Nevada, aby vyrejžovali místní řeky do posledního valounu. Dneska už byste našli leda prd, ale díky vydavatelství TLAMA Games můžete atmosféru zlaté horečky nasát aspoň přeneseně.

Desková hra Sierra West vám umožní vžít se do role zlatokopa hledajícího štěstíčko a hlavně zlatíčko. Že je to řehole těžká asi nemusím nikomu vysvětlovat. Těžce dostupné a místy zasněžené pohoří Sierra Nevada musíte zdolávat rozviklanými dřevěnými vozíky, v lesích dávat pozor na hladové medvědy Grizzly a kvůli rýžování máte na prstech neustále varhánky. Samotná hra také není žádná smetánka ke kávě. Pravidla spadají do těžší kategorie strategických her. A to hlavně kvůli čtyřem herním režimům. K režimům se ještě vrátíme, ale nejdřív popíšeme, jak se to celé hraje.

Základní principy jsou trochu komplexnější záležitost. Tah každého hráče je rozdělen do dvou fází. První fáze je zvaná plánování. Během plánování vybíráte tři karty ze svého balíčku, který v průběhu hry vylepšujete. Správně, máme zde deckbuilding. Tyto tři karty poté vyložíte vedle sebe za svou hráčskou desku. Proč "za"? Deska má totiž výkroje, které ukážou jen konkrétní řadu akcí na kartách. Těžko se to popisuje, ale smyslem je, že si volíte, jaké akce budete mít v daný tah dostupné.

Druhá fáze pionýru (říkejme jim prostě zlatokopové) je ještě o něco náročnější. Zde zase přijde na řadu klasický worker placement. Své zlatokopy můžete umisťovat na takzvané sruby, nebo stopařit, lovit zvěř pro kožešiny, posílat zlatokopy na cesty a vrcholy hor. Zní to různorodě a každá akce funguje trošku odlišně. Zajímavým prvkem je hora z karet, po které "šplháte" a získáváte jednotlivé karty do svého balíčku. To není zdaleka vše. Důležitý je taktéž pohyb vozíku po vozové cestě. Vozík vám totiž násobí body na statcích. Už se ztrácíte? Ale já vám ještě neřekl o mule nebo botách...

Základní hru jsme si velmi zkratkovitě vysvětlili. Aby toho náhodou nebylo málo, tak ve hře existují ještě čtyři herní režimy. Ty přidávají několik nových pravidel a komponentů. Například v Jablečném vrchu budete navíc pěstovat a sklízet jablka, v Člunech a bendžech zase lovit ryby a rejžovat. Můžete jen hádat co přidává režim Zlatá horečka nebo Bandité a výspy. Režimy se nedají kombinovat a vždycky si musíte některý zvolit. Jestli si oblíbíte jen jeden režim, anebo si každou partii připravíte jiný, je pouze na vašem apetitu.

Herních komponentů najdete v krabici požehnaně. Od dřevěných surovin a figurek pionýrů, kartonových žetonů srubů a zvířat, přes několik sad karet po plastové zlaté valouny nebo panel úpatí hor. Navíc každý režim má vlastní speciální komponenty a sadu karet. Samozřejmě všechno se musí jaksik vměstnat na stůl, což je při hře ve čtyřech hráčích takový tetris. Většinu stolu zabere hora z karet poskládaných do tvaru pyramidy a bodovací desky. Časová příprava hry samozřejmě odpovídá množství obsahu.

Sierra West má několik hezkých a originálních komponentů jako například dřevěné figurky člunů, co vypadají jako čluny. Figurky kuřecích stehen, co představují jídlo. Kartonové žetony ryb vyřezané do tvarů...počkej si...ryb apod. Úvodní obrázek na krabici polského ilustrátora Jakuba Fajtanowského vypadá taktéž báječně. Produkčně je hra velmi kvalitní a v podstatě ji nelze nic vyčíst. "Hézká déskovka!"

Musím se přiznat, že všeobecně nejsem zastáncem dodatečných herních režimů nebo modulů. Nemyslím si, že je to zrovna ideální implementace herního designu. Mám rád takzvaně "vše na jednom místě". Smyslem čtyř režimů v Sierra West je menší změna strategie v každé partii a potažmo znovuhratelnost. Proti gustu žádný dišputát. Zrovna takový systém hry může být pro někoho výhodou.
Rejžovat zlato, nebo jezdit na mule můžete společně i ve čtyřech hráčích. Jelikož je ale interakce mezi hráči docela nízká, lépe se mi hrálo jen ve dvou. Ušetříte čas i místo na stole :)

Sierra West nabízí spoustu možností, jak zabodovat a na co se soustředit. Bohužel, až zbytečně moc. Některé prvky, jako například akce lov kožešin, by se daly klidně vypustit bez povšimnutí. Hra tak stojí jednou nohou v kategorii "překombinované".

Méně je někdy více. Hra kombinuje tucet herních mechanik, které možná dobře vypadaly v konceptu na papíře, ale v praxi už tak hladce nepůsobí. Respektive jsou jako naroubované na sílu. Nejvíce mě bavila fáze plánování, kde si "programujete" vlastní posloupnost akcí. Celkově je ale Sierra West "jen" takovou fajn euro hrou.