recenze - ZÁCHRANÁŘI: BOJ S OHNĚM

14.11.2019

Bývaly doby, kdy chtěl být každý kluk hasič nebo policajt a někteří milovníci odpadu snili o práci popeláře. Svět se ale mění, a tak jsem nedávno narazil na průzkum, kde se většina omladiny těší, až se stanou známými youtubery. Selfie tyč je holt lákavější než hasičská hadice. Mindok ale pořád věří v zájem o staré dobré řemeslo, a tak nedávno vydal dotisk Záchranářů.

Začal bych asi designem. V krabici najdete oboustrannou herní desku, figurky hasičů, karty postav a spoustu žetonů na vyloupání. Celkově na mě provedení působí spíše praktickým než líbivým dojmem. Při samotném hraní to možná oceníte, protože tahy probíhají v rychlém sledu a na herní desce je potřeba se dobře orientovat. Tedy nejedná se o real-time, jako u nedávno recenzovaného Pandemicu: Rychlé nasazení, i tak je tahle deskovka pěkně svižná. Nemůžu se ale zbavit dojmu, že pokud by hra vycházela dneska jako úplná novinka, musela by grafika vypadat podstatně jinak. No jo, za těch osm let se nároky hráčů dost posunuly.

Sešit s pravidly vám popíše hru hned ve dvou stupních náročnosti. Určitě nejdříve vyzkoušejte tu rodinnou, kde budete pomocí hasičů likvidovat požár uvnitř budovy a vynášet ven přeživší (my jim říkáme nemrtví). Ve svém tahu se můžete pohnout na vedlejší pole, hasit požár, bourat zdi a samozřejmě zachraňovat, na konci vašeho tahu ještě pomocí kostek rozšíříte požár a případně doplníte další ohrožené osoby. Všechno probíhá kooperativně, takže zapomeňte na nějaký závod s ostatními hasiči. Budete muset spolupracovat, navzájem si klestit cestu skrze hořící místnosti a společně hledat co nejefektivnější trasy k nebohým civilistům v nesnázích. Ve svém tahu máte čtyři akční body, které budete na jednotlivé akce čerpat a moc se mi líbí možnost si jich několik ušetřit do dalšího kola, což hře přidává další taktické možnosti. Tahle herní varianta je ideální pro rodinné hraní, nebo jako příprava na pokročilou hru.

V té vás budou čekat speciální postavy, hasičská auta, sanitky a nebezpečné látky, které představují neustálou hrozbu výbuchu. Kromě zachraňovaných osob budete z budovy vynášet hořlaviny a předcházet tak šíření ohně. Hasiči mohou k přesunu kolem budovy využívat auto, které je dokonce vybaveno hadicí a tak z něj můžete rovnou hasit. Jeden hráč vynáší nebohou stařenku, která musela čekat na pomoc v rozžhavené koupelně, druhý hrdinně prokopává dveře a hasí oheň uvnitř budovy a jejich plachý kolega objíždí dům dokola a z bezpečné vzdálenosti pomáhá s hašením.

V hasičském autě pak čekají zálohy, které jsou připraveny kdykoliv nastoupit. To v praxi znamená, že si můžete zvolit novou postavu, která má vlastní schopnost a počet akčních bodů. Přeživšího navíc nestačí vytáhnout ven a vyhodit před vchod, ale musíte ho doprovodit až k sanitce, kde už si ho převezme krásná usměvavá sestřička, která si zapomněla obléct spodní prá... promiňte, trochu jsem se zapomněl. Pokročilá hra tedy nepřináší žádné erotické výjevy, ale všeho je tu více a většina aspektů je náročnějších.

Rodinnou variantu tak opravdu použijete spíše jako tutoriál a dále se budete věnovat pokročilé hře, která má sice náročnější úvodní setting, ale víc možností, jak bojovat s požárem.

Kooperace funguje dobře a byl jsem překvapený, že odpadá role alfa hráče. Což Záchranáře v mém osobním žebříčku (pravidlově) jednodušších kooperativek posouvá před Pandemic, u kterého se vždycky nějaký samozvaný vůdce najde a bohužel pro ostatní to bývám já. :) Není tak divu, že se Mindok letos rozhodl vydat dotisk, poptávka po vyprodané hře byla velká a spousta nových zájemců neměla možnost si ji pořídit.

V záplavě novinek, které v posledních měsících dorazily na český trh, to Záchranáři nebudou mít jednoduché, ale vzhledem k tomu, že už tady mají nějakou historii a slušnou pověst, možná se nejedná o poslední dotisk.

Co říci na závěr? Pokusím se to shrnout moudrými slovy jednoho váženého kolegy:

"Já teda musím překvapivě říct, že zrovna tuhle hru bych na pořízení doporučil. I jako hráčům."

Čau příště!