recenze - PANDEMIC: RYCHLÉ NASAZENÍ

25.08.2019

Výhoda real-time her spočívá hlavně v tom, že si je většinou zahrajete za předem definovaný čas. A proč tedy nevzít Pandemic, u kterého se běžně většina herní doby tráví plánováním a nepředělat ho do real-time dodeskovky? Asi proto, že by to nemohlo fungovat... Jo počkat, on už to někdo udělal!?

Krabice Rychlého nasazení se svým lesklým víkem působí na první pohled poměrně luxusním dojmem. Je nižší než bývá zvykem, ale to vnímám jako výhodu, protože se do ní komponenty vejdou tak akorát. Najdete tady krátká pravidla, hromadu kostek, herní plán, balík karet, figurky hráčů a malé plastové letadélko. Tedy kecám, ve skutečnosti je to pořádné letadlo, protože se do něj vejdou laboratoře a sklady. Útroby letadla vidíte na herním plánu, kde je vše rozděleno do několika místností. Plán je podlouhlý a perfektně přehledný, což u hry, ve které se musíte rychle zorientovat, oceníte. Všechny komponenty na mě působí opravdu kvalitním, dotaženým, ale zároveň kýčovitým dojmem. Tady prostě vítězí funkčnost.

Pravidla jsou hodně jednoduchá a například oproti klasickému Pandemicu, je jich tady podstatně méně. Je to fajn, protože vše rychle vysvětlíte novým hráčům. Po prvním přečtení to opravdu vypadá na kombinaci FUSE a Pandemicu a už teď vám můžu prozradit, že tohle je opravdu nejlepší definice Rychlého nasazení. Ještě bych se chtěl vrátit k herním komponentům, jeden jsem záměrně nezmínil (tzn. prostě jsem zapomněl) a to jsou přesýpací hodiny. Písek v hodinách vás bude neúprosně tlačit kupředu, takže žádná mobilní aplikace, jak bývá zvykem. Pravidla tedy máme přečtená, je čas zachránit svět.

Každý hráč si vybere barvu a postavu. Svou figurku dá do předurčené startovní místnosti a už se otáčejí přesýpac... Prr, prr. Ještě je potřeba si zvolit obtížnost, v prvních partiích budete zachraňovat pět měst a myslím, že je to ideální na seznámení s hrou. Zvyšování obtížnosti přidáváním nových karet, které je třeba splnit je vlastně stejné jako ve FUSE, ty hry jsou si podobné v hodně směrech a není divu, když je má obě na svědomí designer Kane Klenko.

Svět budete zachraňovat zásobováním měst potřebnými surovinami, které nejdříve budete muset vytvořit. Výroba probíhá v jednotlivých místnostech za pomoci kostek, takže například pro výrobu vakcíny musíte vaši figurkou stát v laboratoři s vakcínami a na kostkách hodit potřebné množství bílých injekcí. Ty pak umístíte do příslušných bloků, které ale musíte zaplnit definovaným počtem kostek, občas vám tedy bude stačit jedna kostka, jindy bude potřeba celá trojička. Poté je ještě potřeba místnost aktivovat a vzít si příslušný počet vakcín. Každá výroba surovin s sebou bohužel přinese nepříjemnost v podobě odpadu, kolik ho bude, zase záleží na vašem štěstí při hodu kostkami.

Kromě výroby surovin se budete muset zbavovat odpadu, protože pokud se žeton dostane až na samotný konec jeho stupnice, hra pro vás končí. V rámci letadla se můžete pohybovat tím, že obětujete kostku. Stejně tak můžete rozhýbat celé letadlo za pomoci ikonek letadel, které vám padnou na kostkách. Hráči se střídají na tahu, domlouvají se, překřikují se, hádají se... Ano, tohle všechno se totiž děje v reálném čase a každá vteřina je drahocenná. Hra ve mně vyvolává cholerické stavy, jakmile někdo hodí kostkami a prodleva při jeho přemýšlení je moc dlouhá, mám ve zvyku se nejdříve asertivně pousmát, ve finální fázi hry pak emotivně lamentovat. :)

Je to jedna z těch her, kdy při nepovedeném pokusu všechno okamžitě vracíte do úvodního nastavení a jedete znovu a znovu. Každá další partie vás naučí lépe spolupracovat s ostatními hráči. Obtížnost vám navíc kromě přidávání měst mohou zvýšit i takzvané karty krizí, kdy například za pohyb po letadle budete dávat dvojnásobek kostek, nebo vrátíte jednu bednu s připravenou surovinou z nákladu zpět do zásob.

Rychlé nasazení je prostě Pandemic naroubovaný na Fuse, což už jsem zmiňoval v úvodu, ale musím se opakovat a to hlavně z důvodu, že jsem neobjevil nic nového. Chybí tady nějaký originální prvek, který by tuhle deskovku posunul o kousek dále a nebo alespoň jinam. Jasně, hru se rychle naučíte, je okamžitě hratelná a zábavy si u ní užijete dost (tedy pokud nebudete hrát s cholerikem, jako jsem já). Asi jsem ale očekával více.