recenze - VIRTÙ: UMĚNÍ VLÁDNOUT

01.10.2023

Vydavatelství Albi přišlo v posledních týdnech a měsících s pořádnou hromadou velkých deskovek. Při výběru her na lokalizaci se nebáli sáhnout ani po originálních a ne úplně "provařených" titulech. Přesně mezi takové hry se podle mě řadí právě i dnes recenzované Virtù: Umění vládnout.

Poměrně nenápadná krabice je zdobena ilustrací, která sice nehýří pestrými barvami, ale působí opravdu stylově. Na první pohled se nejedná o žádnou rodinnou hru, ale historický titul pro zkušenější hráče, což se mi potvrzuje i po otevření krabice a zkoumání množství obsahu. Pod víkem se mimo jiné skrývá oboustranný herní plán, akční desky hráčů, spousta dřevěných žetonů a figurek a taky více než sto karet s tematickými ilustracemi. Vše je navíc rozděleno na komponenty pro partii 3-5 hráčů a variantu "duel" která nese podtitul Válka o Itálii. Zároveň vás čekají rovnou dva sešity pravidel, z čehož ten druhý obsahuje právě doplňující pravidla pro alternativní hru dvou hráčů. Co se týče grafického designu a zpracování, jedná se o opravdu pěknou hru, ze které přímo čiší historické téma a zároveň jí nechybí originální stylizace. Tohle se autorům prostě povedlo a Virtù rozložené na stole doslova svádí k prvnímu tahu.

Pokud mám hodnotit hratelnost, musím začít "plnou" hrou ve třech až čtyřech (respektive až pěti) hráčích. I v těchto variantách se pak liší příprava, což je ale přehledně popsáno v sešitu s pravidly. Žetony představující zdroje nehledejte, v kartonu jsou tady jen žetony mincí (florénů), doplňkové válečné bonusy a označení nedostupných měst. Vše, co budete potřebovat k označení vašeho "majetku", najdete na kartách postav a rodů a zároveň na kartonových destičkách. Některé zdroje obdržíte už během úvodní přípravy, další budete při troše snahy získávat během partie. Vaše akční deska (palác) obsahuje hned pět pozic pro jednotlivé akce, které se následně dají vylepšovat kartami. Zároveň jsou po stranách desky rozmístěny sloty pro karty dvořanů, kteří vám můžou během provádění akcí přispět svými zdroji.

V pořadí určeném stupnicí Pořadí tahů provádíte své akce a to tím způsobem, že se akčním žetonem posunete po směru hodinových ručiček až o dvě akční pole na své herní desce. Tohle se dá posílit pomocí symbolu šipky umístěné na některých destičkách. Následně vyhodnotíte svou akci, případně si doplníte potřebné zdroje z karet dvořanů a vámi vlastněných destiček. Takhle jednoduché to je - vyberete jednu akci, provedete ji a pomyslné žezlo předáte vašemu soupeři. Co vás ale během jednotlivých akcí čeká? Na herním plánu obsahujícím mapu Itálie jsou asymetricky rozmístěny disky nadvlády a figurky vojenských jednotek jednotlivých hráčů (rodů). Začneme asi akcí tažení, díky které můžete jednotlivé jednotky přesouvat mezi sousedícími městy. Akce Vláda vám zase umožňuje otáčet dříve použité destičky stranou s dostupnými zdroji nahoru. Díky akci Obchod získáte florény za použité symboly lodí, Anexí zase můžete zabrat neutrální město spojené cestou nebo přístavem s vámi vlastněným městem, ale opět vás to bude stát drahocenné zdroje.

Pomocí Intrik pak umisťujete, přesouváte a nebo odstraňujete agenty z měst. Váš agent, představovaný figurkou, dokáže snížit množství potřebných zdrojů pro Anektování a nebo jednotek pro dobytí města vašimi jednotkami, soupeři se naopak tyto akce prodraží. Vy tedy postupně s velkou rozvahou přesouváte jednotky po mapě, posilujete svůj vliv. Nové jednotky verbujete v následné fázi zimy, kde jim zároveň vyplácíte žold. Reorganizujete karty na své akční desce, nakupujete si nové karty a destičky z veřejné nabídky a zároveň můžete uzavírat spojenectví. Na první pohled se může zdát, že toho není málo a při čtení pravidel jsem měl nejprve v hlavě pěkný guláš, jakmile ale hru rozhýbete, všechno se nakonec ukáže být dost intuitivní. A to jsem ještě ani nezmínil akci Mecanát, která vám umožňuje postup na samostatné desce patronátu a představuje jeden z hlavních rozdílů oproti partii ve dvou hráčích.

Určitě vám pro začátek doporučím sehnat alespoň dva spoluhráče a několikrát si vyzkoušet hru ve třech, i když nemůžu říct, že by vám něco přímo bránilo se hned pustit do Války o Itálii a zahrát si Virtù jako duel, Neapol versus Francie. Tahle varianta je podle mě o dost přímočařejší, neřekl bych ale jednodušší. Tři městské svazy, které jsou v úvodu neutrální, mají svou stupnici na desce vlivu a vy s nimi můžete pomocí akce Vliv navazovat spojenectví. Obléhání měst se stejně jako při "klasickém" Umění vládnout odehrává ve fázi Konec jara, v zimě ale nevyhodnocujete pořadí hráčů, každé kolo totiž bude začínat modrá Francie. Abychom se až moc nevrtali v jednotlivých pravidlech a nechodili kolem horké kaše, pojďme si to všechno pomalu zhodnotit. Virtù je pro mě jednoznačně nejlepší ve třech, kdy se ještě opravdu rychle dostáváte na tah, což ale logicky do velké míry záleží na zkušenostech všech hráčů u stolu.

Právě rozdílnost herních variant je podle mě Achillovou patou Virtù, představa, že hru vytáhnu po delší době a opět se budu učit z obou sešitů pravidel, protože si ji budu chtít zahrát jako dvojkovku, to není moc příjemná vyhlídka. Akcí je na druhou stranu jen několik, takže se mi hra dobře vysvětlovala novým soupeřům, kteří ale byli dost znevýhodněni právě zkušenostmi, které získáte jedině opakovaným hraním. Jako duel je pak Virtù opravdový rychlík a i když 21! herních kol působí na první pohled doslova hororově, všechno nakonec pěkně odsýpá. Ale ani přes to se z Virtù nestane moje srdcovka a osobně raději sáhnu například po Brazilu, na který jsem si během hraní často vzpomněl. Virtù ale rozhodně není špatná hra, všechno tady pěkně funguje, způsob provádění akcí a reorganizace karet na desce paláce jsou pro mě opravdu chytlavé mechaniky, jen vám v současné konkurenci nemůžu dát jednoznačné doporučení.

V aktuální nabídce titulů, které vyšly a nebo se na nás zanedlouho chystají, to podle mě Virtù nebude mít úplně jednoduché. Rozdělení takto komplexní hry na dvě různé herní varianty není příliš šťastné, především pokud se ke hře budete vracet po delší době. Pro mě je hlavním lákadlem chytlavá hratelnost a historické zasazení, které jde ruku v ruce s velmi povedeným zpracováním.