recenze - VÁLKY MÁGŮ

05.12.2021

Vydavatelství Dino mě občas příjemně překvapí tím, že se rozhodne lokalizovat nějaký originální herní titul. Války mágů podle mě přišly docela nečekaně a navíc ve chvíli, kdy se český trh začíná zaplňovat spoustou předvánočních "blockbusterů". Hru má na svědomí Frédéric Guérard, autor mého milovaného It's A Wonderful World. Tak se podíváme na to, jestli má podle mě tahle deskovka v tvrdé konkurenci šanci uspět.

Víko zdobí český název hry, na krajích krabice pak najdete napsáno i tajemné "Vojny Mágov". V krabici se nachází česká a slovenská pravidla, takže se vlastně jedná o multijazykovou verzi. :) Na první pohled mě překvapil plastový insert, který pojme všechny žetony, karty i kostku. Graficky hra nevypadá špatně, ilustrace na kartách jsou vesele barevné a celkově je design zaměřen spíše na mladší hráče. Rozhodně nečekejte žádnou temnou atmosféru a rozčtvrcené nestvůry požírané ohněm. Všechno to ale lícuje a hra rozložená na stole vás doslova vybízí, abyste si hodili kostkou.

Pravidla jsou opravdu jednoduchá a to samé platí o přípravě. Díky tomu jsem měl už během první partie docela jasnou představu o tom, co budu dělat a kam budu svou strategii směřovat. A právě první partie byla doslova mizerná. I když jsem vyhrál, necítil jsem žádný pocit radosti a zadostiučinění. Všechno nám přišlo strašně náhodné a ovládané jen tou prokletou kostkou. Ale pořád tady před námi ležela pěkně zpracovaná deskovka, plná zajímavých herních mechanik. Kde je zakopaný pes a není chyba na naší straně? Možná bude lepší, když vám nejdříve popíšu pravidla a pak se podíváme, jestli měl tenhle příběh šťastný konec.

Během svého tahu se dostáváte do role Kapitána a máte na starosti hod kostkou. Podle čísla, které vám padne, aktivujete sloupec vašich i soupeřových schopností. Soupeři a dokonce i vy můžete zaplatit za případný přehoz. A platí se tady stylově, alkoholem. Protože co jiného by se mohlo v takovém stylovém soudku nacházet, než luxusní karibský rum. Jeden ze soupeřů se tedy rozhodne hodit soudek do placu, vy přehodíte kostku, ale nový výsledek se zase nelíbí dalšímu kverulantovi. Takhle můžete přehazovat, dokud všem nedojdou soudky, nebo vám, jako kapitánovi, nepoužité žetony přehození.

Vlastnosti vašeho mága, respektive tlupy, které vládne, můžete během hry vylepšovat za pomoci karet nestvůr. Takovou kartu za určený počet surovin naverbujete a následně z libovolné strany zasunete pod desku vašeho hradu (mága).

Máte na výběr, jestli zvýšíte počet surovin, které obdržíte ve fázi sběru a nebo naopak zvýšíte svou útočnou sílu a budete moci plenit silnější osady, popřípadě okrádat vaše soupeře o nashromážděné truhly s pokladem. Přesně tak, ve hře na sebe můžete útočit i vzájemně. A já už se pomalu můžu vrátit k naší druhé partii, kde se všechno zlomilo. Začali jsme se víc zaměřovat na sledování soupeřů, lépe si organizovat své karty nestvůr a najednou tady máme napínavou a už né tak nevyrovnanou hru. Tenhle pocit ve mně převládá stále a Války mágů se aktuálně staly naší hospodskou hrou číslo jedna. A to i díky jednoduché přípravě a možnosti hrát až v pěti. Většina akcí se navíc provádí synchronně, takže se ani v plném počtu hráčů nemáte čas nudit. Jednotliví hráči se střídají v roli kapitána, soudky lítají vzduchem, vesnice kapitulují po vašich útocích a všechno tady moc pěkně odsýpá.

Války mágů samozřejmě obsahují ohromné množství náhody, ale zároveň jsem měl s každou další partií silnější pocit, že tu náhodu můžu ovlivnit. A co je hlavní, dobře jsem se bavil.