recenze - UNMATCHED: SOUBOJ V MLZE

06.02.2022

Čtveřice, na první pohled vzdáleně odlišných hrdinů se znovu utká v nevyrovnaném souboji na život a na smrt. Jen ten z nich, který nejlépe využije své schopnosti a přednosti si vyslouží cejch vítěze. Dámy a pánové, ukončujeme sázky. Unmatched začíná.

V sérii Unmatched vyšlo již přes dvě desítky "dílů". ("A není to málo, Antone Pavloviči?"). Co se týče ryze těch česky lokalizovaných, distributor Albi vydal prozatím jen dvě. Prvního dílu, Souboj Legend, se chopil Petr, když nebojácně vstoupil do ringu mezi námořníka Sindibáda, krále Artuše, hadovitou Medúzu a Alenku z Říše divů. Dnes se podíváme na druhý díl - Souboj v mlze. V tomto souboji porovná svaly čistě pánská eskadra. Jmenovitě Sherlock Holmes, Drákula, Dr. Jakyll & Hyde a Neviditelný muž.

"Tohle je má skutečná hodina smrti, a co má následovat, to se mne už netýká. Proto teď odkládám pero, zapečetím svou zpověď, a tak ukončím život nešťastného Henryho Jekylla."

-Dr. Henry Jekyll

Jelikož jsou oba díly, až na postavy, na chlup stejné, nerad bych se zase opakoval. I přesto si dovolím zmínit pár důležitých bodů. Opět vás pro každého hrdinu čekají čtyři balíčky karet, včetně ukazatelů života a žetonů pomocníků. Na herní oboustranné desce s motivem ulic Londýna se budou figurky zase pohybovat po barevných kulatých políčkách. Neminou vás ani banální, ale velmi přehledně napsaná pravidla. Po výběru postav a umístění figurky na svou pozici na plánu si hráči zamíchají vlastní balíček, vezmou do ruky pět karet a souboj může začít. "Round one, Fight!"

"Velkou chybou, drahý Watsone, je zabývat se domněnkami, když máme přesná fakta."

- Sherlock Holmes

Samotný boj probíhá naprosto stejným způsobem. Každý tah máte k dispozici dvě akce ze tří možných. Manévr, léčka a útok. Což znamená v praxi pohyb, zahrání speciální karty a prostě útok :) Strategie spočívá v taktickém pohybu po mapě, managování karet v ruce a dobrém načasování využití schopností karet. Pomocí kombinace těchto tří aspektů pomalu udoláváte protivníka a snižujete jeho hodnotu života na nulu, nebo on vám. Protivník se proti útoku může bránit kartami obrany. Váš úspěch v boji, tak často závisí na kyvadlu štěstěny. "Round two, Fight!"

"Věříte na osud? Že i síly času mohou být změněny za jediným účelem? Že nejšťastnější člověk, který chodí po této zemi, je ten, který najde... pravou lásku?"

- Drákula

Hlavním a nejdůležitějším rozdílem oproti jiným dílům jsou samozřejmě noví hrdinové. Každý z nich má svá specifika a specialitky, kterými se odlišuje. Neviditelný muž využívá žetonů mlžných oparů k rychlému pohybu po mapě. Sherlockovi Holmesovi pomáhá jeho věrný společník Dr. Watson., Dr. Jekyll si zase musí vystačit sám se svým druhým já - protějškem Hydem. Během hry se přeměňuje, aby získal výhody obou stran. Drákula disponuje velkou silou a třemi pomocnicemi s doslova hladovou přitažlivostí. Všechny čtyři postavy spojuje tematický rámec viktoriánského Londýna, potažmo Anglie.

"Co a kolik jsem ztratil tím, že jsem se snažil dělat jen to, co se ode mě očekávalo, místo toho, co jsem si sám přál?"

- Neviditelný muž

Hlavním tahounem zábavnosti je souboj nesourodých hrdinů. Respektive jejich asymetrických balíčků. Banální pravidla, rychlá příprava a krátká herní doba vás láká na pestré souboje jeden na jednoho. Poměrně originální a nepřekombinovaný herní systém v Souboji Legend získal mou pozornost. Souboj v mlze mě navíc natěšil svou tématikou a výběrem postav. Po několika partiích jsem bohužel musel sám sobě přiznat, že zábavnost se po prvním dílu někam vytratila. Bojový systém založený na skrytě zahraných kartách, ve kterém rozhoduje spíše náhoda, než taktika. Vy nevíte, co zahraje soupeř a soupeř netuší, co zahrajete vy. O vyrovnanosti jednotlivých balíčků lze polemizovat. Někdy nemáte v ruce schopné karty a jen čekáte, až se vám opět dostanou do ruky. Pobíháním a úskoky po mapě pak jen prodlužujete hru. Co se týče hratelnosti, mám to podobně jako Petr - je to zábava jen do chvíle, kdy vyzkoušíte nové postavy a možnosti. Poté se všechny partie slijí do repetitivních, ne příliš výživných soubojů.

Kozy jsou jako hřiby. Protože když zastřelím kachnu, strašně se bojím sendvičovačů.

- Joe Biden

Nový díl Unmatched s podtitulem Souboj v mlze není zklamáním, spíše naopak. Naplnil očekávání. Nepřináší kromě postav nic nového. Pokud vás už staré postavy z prvního dílu omrzely, Drákula a spol přinese do hry čerstvou krev. Tedy svěží vítr. Souboje postav lze kombinovat, tak vás čeká opravdu ultimátní "unmatched".

"Finish him!"