recenze - UNMATCHED: SOUBOJ LEGEND

25.04.2021

Bájný námořník Sindibád udělá pět rychlých kroků, pozvedne svou mačetu a uštědří králi Artušovi smrtící ránu. Meč Excalibour leží v kaluži krve vedle bezvládného Artušova těla. Chvíle naprostého ticha, v jeden okamžik je skoro slyšet paprsky měsíčního svitu mezi větvemi stromů. "Jdu si pro tebe Alenko" pronese skoro až posměšně Syndibád, utírajíc si směs potu a krve ze své tváře. "Už jsi ale vyčerpal obě akce", ozve se drzá odpověď z druhého konce herní mapy.

Pěkně se nám to tady sešlo. Pod víkem stylově ilustrované krabice najdete hned čtyři balíčky karet, kde každý náleží jednomu z hrdinů. K tomu si přičtěte čtveřici pěkně zpracovaných plastových figurek a počítadla životů pro hrdiny i jejich pomocníky. To vše v opravdu cool grafickém kabátku, uložené v praktickém insertu. A ano, už jsem moc starý, abych používal slovo cool a věřte mi, že nahlas bych ho nikdy nevyslovil. Tady to ale sedí. Co se týče zpracování, nemůžu hře opravdu nic zásadního vytknout. Líbí se mi i herní plán, který sice mohl jednotlivá herní pole vyobrazit trochu originálněji, než soubor abstraktních barevných koleček, ale zase je přehledný a k celému designu hry prostě sedí.

Pravidla hry jsou jednoduchá, dovolím si říct až banální a celá jedenácti stránková brožurka je přehledně sepsána. Dokonce jsem se při čtení divil, jestli mi cosi zásadního neuniklo a Unmatched neskrývá nějakou další vrstvu. Ne, nic takového se nestalo a díky tomu celý princip hry novým hráčům vysvětlíte během dvou minut a šestnácti sekund.

Stejně intuitivní je i příprava. Každý z (dvou nebo čtyř) hráčů si vybere jednu ze čtyř postav, vezme si figurku hrdiny, žeton pomocníka, balíček karet a počítadla životů. Na přehledové kartě najdete vaše úvodní hodnoty zdraví, podle kterých si nastavíte zmiňovaná počítadla a už vaše hrdiny umisťujete na označená startovní pole herního plánu.

No a už vám nic nebrání nahánět soupeře a rubat do nich hlava nehlava. Ve svém tahu provedete dvě akce a můžete si vybrat hned ze tří dostupných. Manévr, neboli klasický pohyb, je možné posílit kartou. Útok provádíte pomocí hodnoty v levém horním rohu karty. No a pak jsou tady léčky (okamžité akce) na kartách označených bleskem. Soupeř se během souboje samozřejmě může bránit, pohltit celou sílu vašeho mohutného úderu do svého štítu a klidně vám ještě pomocí obranné karty někam daleko uprchnout před dalšími pokusy o útok. V tomhle se jednotlivé postavy podstatně liší. Zatímco Alenka hodí svůj obří nůž na ramena a utíká jak namydlená myš, Sindibád si vás během souboje snaží držet dál od těla tím, že vás násilím odrazí.

Karty a jejich efekty vám umožňují provádět poměrně slušnou variabilitu útoků, a důležité je svůj balíček hned nevyčerpat. Respektive jednotlivé tahy co nejlépe optimalizovat a z každé karty vytěžit maximum. Na konci tahu ale skoro vždy dojde k poměření dvou hodnot na kartách, snížení počtu životů na počítadle a předání tahu dalšímu hráči. Jasně, teď to trochu zjednodušuji, ale zažil jsem i partii ve dvou, kdy jsme kolem sebe zdlouhavě pobíhali a nikomu se nechtělo zaútočit jako prvnímu. Hra u mě prošla zvláštními "výkyvy zábavnosti". Při prvních partiích jsem byl spíš zklamaný. Pronesl jsem i něco ve stylu: "Takovou deskovku bych klidně vymyslel sám." Postupně jsem jednoduché akční hratelnosti propadl a docela dlouho mě bavilo zkoušet, jak s kterým hrdinou zacházet. No a pak se pomalu začala dostavovat menší frustrace.

Unmatched je totiž doslova závislý na počtu dostupných postav, čtyři hrdinové ze základní krabice vám na pár herních večerů vydrží, ale po zhruba dvou desítkách partií bych už uvítal nějaké osvěžení.

Samotný herní mechanizmus mě tedy neuchvátil, mnohem zajímavější je to, co se může odehrávat na něm. Je totiž opravdu originální mezi sebou porovnávat nesourodé hrdiny, kteří mají vlastní balík karet a disponují jedinečnou taktikou pro boj i pohyb po mapě. Doufám, že se dočkáme českého vydání některého z řady rozšíření, která už se na trhu objevila. Buffy, Beowulf, Daredevil, nebo třeba Raptoři z Jurského parku. Tady si vybere opravdu každý a většina krabic je navíc samostatně hratelná. Tím, že můžete hrát nejen ve dvou, ale i ve čtyřech (jako dva týmy), nabízí se velké množství kombinací hrdinů. V tomhle porovnávání neporovnatelného totiž Unmatched funguje nejlépe a je to jeho hlavní deviza. Byla by škoda, kdyby hra dopadla podobně jako Hustá mela od Rexher a soubor postav ze základní krabice už se nerozrostl.

Grafice a celkovému zpracování hry nemám co vytknout, autoři doladili opravdu každý detail. Co se týče hratelnosti, ta je zábavná ve chvíli, kdy máte co objevovat. Autoři jsou si toho vědomi a my na Deskologu doufáme, že se toho Beowulfa brzy dočkáme.