recenze - TRAINTOPIA

23.08.2020

Stanice Deskolog, subjektivní recenze číslo 186 hry Traintopia, společnosti Board & Dice ze směru Tlama games, pravidelný příjezd 8 hodin 0 minut, přijela k nástupišti číslo tři, kolej druhá.

Recenze dále pokračuje ve směru Facebook a Instagram, pravidelný odjezd 8 hodin 10 minut.

Podobná nádražní hlášení slýchávám s úlevou a uklidněním, když je vlak bez zpoždění. To si pak šinu s úsměvem rovnou do kupéčka a těším se na vychlazenou Chotěboř, croissant se šunkou a sýrem a nějakou menší deskovku na cesty. Tou ale rozhodně není hra v dnešní recenzi. Ovšem vláčků, stanic, tratí a cestujících je plná. Račte tedy nastoupit do Traintopie - Carcassonnu na kolejích.

Carcassonne na kolejích je podle mě výstižné slovní spojení. Už podle krabice si můžete být jisti dvěma věcmi. Za prvé hra má vláčkovou tématiku, a za druhé hlavní mechanikou bude tahání destiček a jejich připojování k sobě s cílem získání vítězných bodů. Což tohle samo o sobě může někoho nadchnout, anebo přesně naopak rovnou odradit. Já, jako objektivní recenzent deskových her si nemůžu dovolit ani jedno, a proto musím přistupovat ke hře neutrálně. Pojďme tedy neutrálně otevřít krabici a nahlédnout pod víko.

Jak už jsem zmiňoval výše, podle obalu ihned poznáte nepřehlédnutelný vlakový a rodinný motiv. V krabici máme k dispozici slušný insert, na který jsem úchyl (například u hry Dice Forge jsem se málem, vy víte co...) a pokaždé mě velice potěší. Přihrádky zvlášť na kartonové destičky, dřevěné figurky, žetony, hrací karty a pytlíček jsou samozřejmostí. Jednodušší ilustrace od dvojice polských autorů není úplně můj šálek kávy, za to dřevěné symboly lokomotiv nebo poštovních balíků jsou originální. Celkový design ničím nevyčnívá a přirovnal bych ho k průměrnému Pendolinu mezi vlaky.

Každý hráč začíná s několika destičkami tratě, na kterých můžou být koleje, stanice, obydlí či atrakce. Tah hráče je velmi jednoduchý. Musí vybrat jeden z nabízených komponentů a umístit jej ke své vlakové síti. Každý tedy staví na svém písečku. Na výběr kromě zmiňovaných destiček jsou i dřevěné figurky různých cestujících, vlaky či poštovní balíky. Všechno přikládáte tak, abyste získali co nejvíce vítězných bodů. A to buď hned nebo až na konci hry. Škodit můžete jen tím, že "ukradnete" komponentu, který by protihráč moc potřeboval. Po nějakých 8-9 kolech končí hra a počítají se bodíky.

Musím se ještě naposled vrátit ke hře Carcassonne, kterou vám Traintopie nejvíce připomene. Kromě zřejmě odlišné tématiky je rozdíl i v připojování destiček. Zatímco u Carcassonne všichni přikládáte na jedno místo, u vlakové "verze" si staví každý sám u sebe. Z čehož vyplývá menší interakce mezi hráči. Jestli je to na škodu nebo ne, nechám na vás. Co mají ovšem obě hry podobné je lehká hratelnost, snadná pochopitelnost i rodinné zázemí (čtěte prostě rodinná hra).
Mimochodem pro jistotu musím zmínit, že na trhu není česky lokalizovaná a pravděpodobně nikdy nebude.

Po dohrání Trantopie jsem měl pocit dobře fungující hry, u které jsem se nenudil. Bohužel o nějakém nadšení nelze mluvit. Pak jsem si uvědomil, že jsem všechno už "tak nějak" někde viděl. Nenašel jsem jediný prvek, kvůli kterému bych si rád tuhle krabici zase vytáhl a těšil se na další partii. Každopádně pro začínající hráče bez větších zkušeností můžu Traintopii směle doporučit.

CHOO CHOO MOTHERF*CKER!