recenze - DICE FORGE

07.10.2018

Albert Einstein kdysi pronesl slavný citát "Dobrý bůh v kostky nehraje", a možná měl pravdu. V Dice Forge si totiž bohové vyberou hrdiny, kteří hrajou v kostky za ně. Na Deskologu je nám jedno, jestli jste bozi, polobozi nebo jen hrdinové, neděláme rozdíly a jsme tu pro všechny! Přeju boží počtení.

Od francouzského vydavatele Libellud, jenž má na svědomí právě Dice Forge, jsme už recenzovali pár fajnových deskovek jako Mysterium nebo Loony Quest. V obou případech se bez debat jedná o velmi zajímavé a originální tituly. A z tohoto důvodu jsem byl na Dice Forge už předem natěšený. Abych ze sebe nedělal úplného neználka, nějaké povědomí o hře bylo, hlavně to, o vylepšování kostek, tzv. dice crafting. Podobná mechanika v mé sbírce deskových her se totiž dosud nevyskytovala, a teď nastal správný čas ostudný nedostatek napravit. Ale to zase předbíhám, jelikož jsme ještě neotevřeli krabici. Jdeme na to ...

A teď to ukliďte!
A teď to ukliďte!

Krabice s minimalistickou ilustrací - velkým fialovým krystalovým kamenem a nápisem Dice Forge ve stejné barvě, může zaujmout a nemusí. V mé sbírce ale vyčnívá, a to především svou světle krémovou barvou. V obchodech na regále to bude obdobné, krabice bude pomrkávat na kolemjdoucí jak slečna z E55 na své zákazníky. Víko krabice odhodíme bokem a po oslňující záři se pomalu vrací zrak do normálu. Nastává pastva pro oči.

Doporučuje 5/5 pedantů.
Doporučuje 5/5 pedantů.

Promakaný insert se spoustou přihrádek všelijakých velikostí a tvarů, a k tomu nemalé množství komponent. Není vůbec náhodou, že první věc, kterou máte podle návodu udělat, je správně roztřídit a uložit komponenty do krabice. Ulehčuje to přípravu samotné hry, jelikož všechno má své místečko, a víte kam pro co šáhnout. Podobně vymakaný a praktický insert jsem dlouho neviděl. Nejvíc bych ho přirovnal k insertu ze hry Mysterium, jak už jsem zmiňoval, taktéž od stejného vydavatele. Chlapi, dobrá práce! Jen tak dál.

Za černého nebo oranžového. Na Deskologu nejsme rasisti.

Insertík není jediná hezká součást hry. Moc hezké jsou i pestrobarevné karty od ilustrátora Biboun, ty se přikládají k základní desce a tvoří hlavní část hry. Destička je stejně malovaná a spolu s kartami navazuje a dokresluje celistvou krajinu. Móc pěkné. Ilustrace a vlastně celý design je animovanějšího rázu, a jelikož se jedná o rodinnou hru, je to naprosto pochopitelné. Ještě musím zmínit ony nepřehlédnutelné kostky, které nejsou z principu hry klasické, ale přizpůsobené pro "kostkování". O těch si ještě řekneme něco málo zakrátko.

O designu jsem se trochu více rozepsal, ale má to svůj pádný důvod:
Dámy a pánové, deskovou hru Dice Forge oceňujeme naší krásnou, designovou trofejí GILF. Gratulujeme!
V množném čísle mluvím proto, jelikož udělení trofeje musí schválit celý náš tým Deskologu - tzn. Já i Petr :)

Mars: Teraformace pláče v koutě.
Mars: Teraformace pláče v koutě.

Kostkování je způsob vylepšování vlastní kostky pomocí vyměňování stěn. Sami si zvyšujete pravděpodobnost hozených surovin dle výběru. Kostka má pořád jen šest stran, z toho logický vyplývá, že vyšší šance u jedné suroviny snižuje šanci u druhé.

Jen se pokochejte.
Jen se pokochejte.

Že se mi hra líbí, jste si nejspíš všimli, jak je na tom ale hratelnost? Prvně vás zlehounka uvedu do principů hry. Základem jsou elementární suroviny Sluneční střepy, Měsíční střepy, zlato a mikro-fúzní články ... jen zkouším, jestli dáváte pozor ... v pořádku, pokračujeme. Ty se snažíte pomocí kostek nasyslit a pak za ně nakupovat karty. Ve hře lze provádět pár jednoduchých činností:
Kostkování - za určitý obnos zlata si můžete pořídit lepší stěnu kostky a vyměnit ji za starou.
Hrdinský čin - utrácíte pracně nasbírané suroviny za karty s efekty nebo Body slávy.
Efekty karet - využíváte efekty zakoupených karet

Tfuj! Tfuj!
Tfuj! Tfuj!

Jak vidíte, hra je v principu velmi jednoduchá. Pro některé náročnější hráče možná až moc jednoduchá. Neberte to jako výtku, Dice Forge si na nic velkolepého nehraje a prezentuje se jako čistě rodinná hra. Jednoduchost akcí má svou obrovskou výhodu, a tou je svižné tempo jednotlivých tahů a kol. I v plném počtu, s kamarády hrající Dice Forge poprvé, má hra rychlý spád a neskutečně odsejpá. Hráči současně házejí kostkami, přidávají si suroviny, mění si stěny a než se hráč naděje, už je opět na tahu. Mezitím se označovač kol nekompromisně posouvá ke konci. Tady určitě nehrozí žádná "analytická paralýza".

WarCraft III? Někdo?
WarCraft III? Někdo?

V Dice Forge všechno skvěle funguje a šlape. Každopádně rozhodnutí, před kterými jsou hráči postaveni, nejsou moc zajímavá. Nečekejte během hry žádný "wow" efekt, a ani po dohrané partii nenastane ten správný feeling, ze kterého bych se posadil na zadek. Kostkování je ten nejzajímavější prvek ve hře a design je opravdu TOPový. Výsledek: pro náročnější hráče to není, ale jako rodinná hra je to skvělá záležitost. Těším se, až dcera oslaví deset let a jako dárek vytáhnu tuhle nádheru :)

Hodnocení designu: 5/5 no doubt!

Hodnocení hratelnosti jako náročný hráč: 3/5
Hodnocení hratelnosti jako hráč rodič: 5/5