recenze - THIS WAR OF MINE: V OBLEŽENÍ

20.10.2022

"Válka se vždy odehrává na něčím prahu..." Píše se na krabici deskovky This War of Mine. Místo těch tří teček si pak můžete doplnit nějakou vlastní myšlenku, třeba: "..., a proto na noc raději zamykejte.". My jsme si na Deskologu tuhle hru hodně oblíbili a nejen proto, že před skoro pěti lety patřila mezi naše první recenzované tituly. Dneska tady máme už druhé rozšíření, které vyšlo předloni, ale určitě není pozdě se na něj podívat.

Krabice je rozměrově stejná jako v případě předchozího rozšíření Příběhy města sutin a podobně je na tom i objem nových komponent. Obsah by se dal jednoduše shrnout jako dvojice modulů a rozsáhlá kampaň. Nechybí ale například ani nové karty lokací, karty válečného osudu a samozřejmě obsáhlý válečný deník, v němž najdete stovky nových odkazů (scén). Tady si rozhodně zaslouží velkou pochvalu Albi, které se rozhodlo na český trh přinést kompletní obsah k This War of Mine a nezaleklo se toho neuvěřitelného množství textu k lokalizaci. Všechny karty, žetony a figurky si můžete opět roztřídit do praktického plastového insertu a i díky tomu má člověk pocit, že za tu tisícovku dostal odpovídající produkt.

Začnu asi těmi menšími moduly a to konkrétně figurkou a kartou psa. Ten je vlastně alternativou ke kočce z Příběhů města sutin a pokud jste velkými milovníky domácích mazlíčků, klidně můžete obě zvířata použít v běžné kampani. V kampani Zoufalá naděje z tohoto rozšíření se pak k pejskovi můžete dostat v rámci scén z Válečného deníku. Pes toho ale zas tolik neumí, můžete si díky němu prohlížet karty nočních nájezdů a nebo ho obětovat během boje, samozřejmě za své služby bude chtít nažrat, jinak se pokusí o útěk. Prostě nejlepší přítel člověka, ale jen "odsud posud". Pěkná figurka na mě tedy působí spíše jako jakési promo, než game-changer, který by zásadně vylepšoval hratelnost. Na druhou stranu si teď nepamatuju partii, do které bychom nepřidali žádné zvíře.

Němá tvář to prostě během války nemá jednoduché, a teď si představte, že budete stát před rozhodnutím, jestli poslední zbytek jídla dáte psovi, nebo malým sirotkům. Figurky kluka a děvčete (a příslušná sada karet) totiž představují druhý zmiňovaný modul. Vy se během přípravy partie můžete rozhodnout, jestli zvolíte obě děti, nebo jen jedno a následně do vašeho úkrytu umístíte kartu s Dětským pokojem. K dětem přísluší i další tematické vybavení, jako například kolo, nebo lepenková pevnost. Těmi můžete malým capartům zpříjemňovat pobyt v nehostinném prostředí a samozřejmě získávat nová akční pole. Osobně doporučuji přidat modul do základní hry samostatně a prožít si znovu běžnou kampaň, která se pak bude do velké míry točit právě okolo sirotků a jejich potřeb.

Hlavním lákadlem je pak samozřejmě velká kampaň s názvem Zoufalá naděje. K té budete potřebovat většinu komponent z krabice a to včetně desky s mapou města a pěti velkých karet, na kterých najdete popis jednotlivých částí kampaně. Změny pak nastávají už v samotném setupu hry, kde některé komponenty (karty úkolů, událostí a osudu) z původní hry vůbec nepoužijete a z jiných balíků zase budete muset odstranit určené karty. První příprava je poměrně krkolomná, navíc, pokud se vám původní hra vešla na stůl jen tak tak, bude to chtít pozvat truhláře a trochu tu herní plochu rozšířit. :) Docela mě pobavilo, jakým způsobem autoři rozdělují práci a nabádají, aby se hráči během přípravy střídali, to aby se náhodou někdo nezašíval. No, už se těším, až to budu celé vracet do původního stavu.

Hlavní náplň This War of Mine se skládá ze dvou částí, je to "management" vašeho úkrytu, tj. odklízení sutin, prohledávání starého nábytku a výroba nového vybavení. Tou druhou částí jsou pak večerní výlety po okolí, prozkoumávání lokací, setkávání se s obyvateli a to za účelem zisku nových nálezů, které si následně odnesete zpět do úkrytu. Kampaň Zoufalá naděje se pak zaměřuje na zásadní úpravy právě té druhé, průzkumné, fáze (prohledávání). Ta se teď odehrává v jednotlivých obvodech na přídavné mapě Pogorenu a můžou se jí účastnit až dvě skupiny postav. Za pohyb pak platíte kartami průzkumu a cestou budete narážet na nepřátelské vojáky. Herního obsahu je tady opravdu požehnaně.

Těch nových setkání s různými příběhovými postavami, plnění jejich požadavků a úkolů, plus všelijakých odboček v ději. Už jen způsob, jakým se pohybujete po Pogorenu přidává hře na atmosféře a já se těšil na každou novou scénu z Válečného deníku. Nebudu vám vyzrazovat nic konkrétního z příběhu, ale při prvním průchodu nemáte šanci všechno objevit, natož splnit, takže se rozhodně nemusíte bát znovuhratelnosti. Pokud jste fanoušci stále oblíbenějšího solo hraní, myslím že This war of Mine přímo vybízí, abyste se do něj pustili po vlastní ose a partie se od té kooperativní vlastně vůbec neliší. Já jsem nadšený, kampaň posouvá hru tím správným směrem, nové komponenty navíc dobře zapadly i designově a hra rozložená na stole teď vypadá opravdu epicky, i když je tady jen pár plastových figurek.

Tady asi není o čem polemizovat, pokud se vám původní This of War Mine líbil a dostáváte ho často na stůl, je pro vás tohle rozšíření jednoduše povinnost. Na druhou stranu, i když je tady spousta novinek a hutná kampaň ještě vylepšuje celkový zážitek a přibližuje tuhle deskovku původní videohře, pro zaryté odpůrce tady není nic k vidění. Opakuji, odpůrci This War of Mine, rozejděte se, tady není nic k vidění! :)