recenze - TANKOVÝ DUEL: NEPŘÍTEL NA DOSTŘEL

04.06.2023

Je pravda, že jsme zvažovali, jestli se v aktuální situaci hodí připravovat recenzi na hru s válečnou tematikou, ale protože je Tankový duel zároveň deskovka s velkým historickým přesahem, pustili jsme se do ní. Her od vydavatelství GMT Games se už v lokalizované verzi objevilo několik a hned tu první s názvem Studená válka považuju za srdcovou záležitost a základ své deskoherní sbírky. I tak se ale řadím spíše mezi ty neznalé a nemám s válečnými hrami moc zkušeností. Aktuálně má u nás hry z produkce GMT pod palcem vydavatelství Fox in The Box a Tankový duel je už jejich čtvrtý kousek.

Velkou část obsahu krabice zabírají sety kartonových žetonů, které budete muset vyloupat a roztřídit. Protože tady nenajdete žádný insert, můžete buďto použít sáčky a nebo si, stejně jako já, pořídit pořadač, do kterého si žetony urovnáte nejen pro jednodušší skladování, ale i hraní. Ti největší borci pak ještě mohou rohy žetonů zastřihnout a při jejich dobírání používat pinzetu. Pořadač na fotkách tedy není součástí balení, co ale v krabici nechybí, je pořádná hromada karet, desky představující různé modely tanků a taky dva sešity pravidel. V tom prvním (respektive druhém) najdete průvodce hrou, který vám na názorném příkladu vysvětlí, jak probíhá partie Tankového duelu. Ve druhém sešitu pak naleznete soupis všech pravidel. Pokud nemáte zkušenosti s hrami od GMT, možná vás překvapí, jakým způsobem jsou pravidla strukturována. Ve chvíli, kdy se například budete chtít dozvědět něco o Průraznosti, musíte zabrouzdat do odstavce 11.11.3.f. Díky čemuž není ta pomyslná "průraznost" do hry úplně ladná a hlavně se nesmíte nechat odradit častým dohledáváním během prvních partií.

Jak tedy začít. Před první hrou doporučuji nastudovat alespoň první čtyři body ze sešitu pravidel, které vás seznámí se samotnou myšlenkou Tankového duelu, nastíní vám průběh jednotlivých kol a seznámí vás s jednotlivými typy karet. Pak máte dvě možnosti, buď si seženete trpělivé spoluhráče, a nebo se na vlastní pěst pustíte do cvičné partie za pomoci Průvodce hrou. Tady se postupně seznámíte s výběrem a přípravou čtyř tanků. Dva na straně Sovětů a proti nim dva německé. Pomocí žetonů tanky osadíte posádkou a určíte jejich pohyblivost a schopnost palby, což pro vás na začátku budou asi nejdůležitější parametry. Následně si připravíte jednotlivé balíky karet. Ve cvičné hře vás nečeká míchání, karty totiž potřebujete mít seřazené tak, abyste byli schopni v balících dohledávat konkrétní karty, jakmile vás k tomu průvodce vyzve.

Krok po kroku, vedeni za ručičku, pak zjišťujete, jakým způsobem probíhají fáze každého kola, na kolik bitevních karet máte nárok při dobírání a hlavně, jakým způsobem je můžete zahrát. I během této cvičné mise jsem ale neustále nakukoval do druhého sešitu s pravidly, abych si všechno ujasnil a byli jsme schopni co nejpohodlněji vybrat jednu z misí a vplout do klasické partie. Teď trochu odbočím, ale i když se rozhodně nepovažuju za fanouška tanků a tankových bitev, právě během cvičných tahů v průvodci jsem začal hře přicházet na chuť, i když mi bylo jasné, že rozjezd nebude úplně jednoduchý. Pro zajímavost, obtížnost hry na BGG aktuálně udává hodnotu 2.81, podobně jako Divukraj, Settlers: Zrod impéria, nebo Architekti Západního království, což je podle mě úplně mimo.

Středobodem Tankového duelu je balík bitevních karet, díky kterým budete provádět jednotlivé akce a zároveň házet imaginární "stostěnnou" kostkou a ověřovat vaše úspěchy a neúspěchy. Vaším hlavním cílem (doslova) jsou samozřejmě soupeřovy tanky a jejich posádka, i když zisk vítězných bodů se scénář od scénáře liší. Ve spodní polovině bitevního balíku se nachází karta "Zamíchat" a jakmile se k ní dostanete, hádejte, co budete s bitevními kartami dělat? :) Následně partie pokračuje a v případě čtyř použitých tanků byste měli toto opakování provést třikrát. Délka partie tedy není pevně daná a může se výrazně lišit v různých počtech hráčů, nebo spíše použitých tanků a to i vzhledem k jednotlivým scénářům, které na bojiště přidávají překážky a zadávají vám nové cíle. Jednou budete začínat s různou počáteční vzdáleností od středu bojiště, jindy se střetnete v ulicích města, což je řešeno pomocí alternativních bitevních karet.

Jak už jsem zmiňoval, tankový duel neobsahuje žádnou herní mapu a strukturu bojiště si tak vytváříte sami pomocí bitevních karet. Nachází se před vámi les nebo bažina? To záleží na kartách, které zahrajete. Soupeř je v pohybu a vesele si to se svým tankem mašíruje po poli. Šup! Tady máš bahno a moc se nesměj. Tenhle zajímavý přístup vyžaduje od hráčů velkou míru představivosti. Stále ale musíme dodržovat logické postupy, kde se z lesa nedostanete do strže bez zahrání karty pohybu, která vás tam přesune. Já jsem měl tendenci si v hlavě neustále utvářet jakýsi obraz bitevního pole a to i když jsem pak po prohrané partii uvažoval, co jsme mohli udělat jinak. Někteří spoluhráči naproti tomu jen sledovali aktuální stav žetonů a karet na jednotlivých tancích. "Statistika nuda je", ale i takhle je možné ke hře přistupovat.

Manévrování s tankem je ale je jen jednou z částí, občas si totiž určitě budete chtít vystřelit. Tady pak záleží na spoustě proměnných, které rozhodují o vašem úspěchu či neúspěchu. Je váš tank v pohybu? Je soupeřův tank v pohybu? Oba? Vzdálenost 1000 metrů? No tak to není úplně ideální konstelace pro střelbu a asi bych byl zdrženlivější. Schovává se před vámi zpozorovaný Panzer v lese? Tak to je krásných deset bodů pro jeho krytí. V případě, že se ale rozhodnete vystřelit, čeká vás nejprve sčítání vaší přesnosti soupeřových krytů a dalších bonusů, jako je obchvat, nebo zacílení. Následuje tažení Bitevní karty. Povedlo se? Skvěle, tak teď ještě, aby byla střela dostatečně průrazná a způsobila soupeřově tanku a jeho posádce co nejvíce škod. Ano, už jsem to jednou psal, taky mě během hraní často napadlo, že tohle téma možná není úplně vhodné do současné situace na východ od nás, Tankový Duel je ale historická hra z druhé světové války a takhle k ní musíte přistupovat.

Na konec jsem si nechal hodnocení grafiky a vlastně i celého zpracování. Hra s cenovkou okolo dvou tisíc už dneska není nic výjimečného, ale i tak chcete za své peníze slušně vypadající deskovku, která drží pohromadě. Tady je podle mě poměr cena x hodnota adekvátní a to i s přihlédnutím k vydavateli GMT, který se neřadí k deskohernímu mainstreamu. V první řadě musím pochválit hned 16! oboustranných desek tanků. Ano, graficky jsou sice poměrně strohé, ale myslím, že adekvátní k tankové hře z druhé světové vánky. Vše je navíc jasně přehledné a to samé platí i pro bitevní karty, které obsahují jen malou ilustraci průzoru s výhledem na bojiště. Tohle úplně postačí k dokreslení atmosféry, kterou je každá partie doslova protkaná. A nepotřebujete k tomu ani podklad v podobě soundtracku ze Zachraňte vojína Ryana. Nepotřebujete, ale dost možná ho teď zvolíte. :)

Jakmile se vám podaří vstřebat všechna pravidla, tak abyste mohli spolu s vašimi soupeři absolvovat plynulou partii bez zbytečného dohledávání, nabídne vám Tankový duel opravdu nevšední herní zážitek. Nevšední v tom nejlepším slova smyslu. Pokud se chcete vydat mimo vody klasických "casual" her a vyzkoušet něco z produkce GMT, myslím, že Tankový Duel je pro začátek ideální volbou. Pro fanoušky tanků a tankových bitev pak dokonce skvělou volbou.